Konstiga problem vid minsta överklockning av Z97-A & 4690k

Permalänk
Medlem

Konstiga problem vid minsta överklockning av Z97-A & 4690k

Hallå!

Köpte i dagarna lite uppdaterings stuff till min dator.

Inhandlade :
Z97-A
4690K
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Cooler Master Hyper 212 Evo

hade sedan innan :
ZOTAC GTX 770 2gb
850W Corsair nätagg.

Monterade och gjorde finaste kabeldragningen, startar upp installerar windows 8.1 som jag köpte..
Allt ser kanon ut. Sufrar omkring fixar drivrutiner och program som jag använder..
Datorn fungerar kanon.

Tänker sedan att jag ska kolla hur de trevliga enkla överklocknings hjälpmedeln funkar.. Så startar om datorn, går in i BIOS och trycker på :
EZ System Tuning, då stog den på Normal och jag ändrade till High Preformance eller något sånt.

Datorn startar om sig, windows börjar ladda segt som helvete.. Kommer in för att inse att jag inte kan röra musen då den laggar stenhårt..
Startar om datorn för att ändra tillbaka, nehe då har grafikkortet lagt ner (röd diod lyser på kortet att PCI-E inte funkar eller kopplar)
Jag börjar ju få panik och tror att kortet dött...
Men efter mycket pill och ut o indragning av skärmkabeln så startar skärmen upp efter typ 40 min.

Kommer in i bios igen och ändrar tillbaka till Normal, datorn startar och går kanon..

Tänker jag måste kolla vad fan som blev fel, så går in i bios och gör en "EZ Tuning Wizard" klickar i att jag spelar och har bra kylning etc..
Datorn startar om, exakt samma sak händer förutom att skärmen slutar funka direkt och samma visa igen. Sitter här nu ca 45 min senare. Datorn går kanon på normal läget...

Vad fan är felet?? :S

Mvh eacan en förvirrad själ..

Permalänk
Medlem

Min gisning är att EZ tuning funktionen också ökar klockan på PCI-E kanalerna vilket inte ditt grafikkort gillar. Prova att klocka manuelt istället och rör inte pci-e klockan.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för ditt svar.
Jag har försökt läsa lite och det ser ut som EZ tuning funktionen endast påverkar CPU samt RAM.. hmm, mer ideer?
Vad kan strejka så hårt med "fabriks" överklockning?

Förövrigt låg temperaturerna lågt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av eacan:

Hej!

Tack för ditt svar.
Jag har försökt läsa lite och det ser ut som EZ tuning funktionen endast påverkar CPU samt RAM.. hmm, mer ideer?
Vad kan strejka så hårt med "fabriks" överklockning?

Förövrigt låg temperaturerna lågt..

Skippa den automatiska överklockningen om du inte är hundra på vad den påverkar. Läs på i någon timme och klocka själv, jättelätt på de nyare plattformarna.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, skit i automatisk överklockning, kör på manuellt, det är väldigt lätt och volten kan hållas nere och du vet vad som är ändrat.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eacan:

Hej!

Tack för ditt svar.
Jag har försökt läsa lite och det ser ut som EZ tuning funktionen endast påverkar CPU samt RAM.. hmm, mer ideer?
Vad kan strejka så hårt med "fabriks" överklockning?

Förövrigt låg temperaturerna lågt..

Precis som Ldarax säger, den automatiska överklockning i UEFI ökar PCI-e frekvensen något, och det är det som gör systemet instabilt. Jag har själv testat och upplever också att systemet blir instabilt. För mig fungerar Asus Ai Suite 3 (5-Way Optimization) automatiska överklockning bra däremot, så testa den istället. Eller så gör du en manuell överklockning.

Kan vara bra att uppdatera BIOS också, inget måste men kan vara bra att göra. Lättast är lägga över BIOS-filen på en FAT32 formaterad USB-sticka och flasha via EZ Flash (inne i BIOS/UEFI).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Tack för svaren gubbar.

Ska läsa på lite mer innan jag rör ngt, men ska installera Asus Ai Suit och kika lite!

Thanks!

Btw, laggade datorn ihop och knäppte av Grafikkortet för att det inte gillade att bli klockat på det viset jag Ez tuning gjorde?