Behålla gammalt grafikkort och använda det som fysikkort?

Permalänk
Medlem

Behålla gammalt grafikkort och använda det som fysikkort?

Är det någon vits med att behålla t.ex ett GTX 580 i burken om man uppgraderar till t.ex ett GTX 980?
Har för mig att jag läst att man kan använda det gamla som ett dedikerat fysikkort, är det någon här som testat det och upplevt någon prestandaförbättring i spel som stödjer PhysX? Bra eller anus?

Har ju vattenblock på mitt GTX 580 och kommer ha vattenblock på nya grafikkortet, kostar lixom inget extra att ha kvar det gamla kortet och det kommer inte bli så varmt heller, men om det inte gör någon skillnad alls så äre ju ingen idé att hålla på med gammalt crap.

Permalänk
Medlem

Kan ju ha det som reservdel om du skulle behövs felsöka datorn en dag, hoppas verkligen inte det händer men just in case.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

Du kanske får mågra extra fps, men gtx 980 räcker väl. Jag föreslår att du säljer ditt gamla grafikkort.

Permalänk
Medlem

Kommer se bra ut.

Men det är helt onödigt.

Edit:
Fast ja, om du spelar spel som stödjer PhysX (borderlands?) så kommer du ju såklart se en förbättring.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk

580 drar vääääldigt mycket ström. Ett av de törstigaste korten som finns. Vill du verkligen ha kvar det vid sidan om ett annat kraftfullt kort? Har du nätagg nog? Accepterar du värmehöjningen och därmed ljudnivåhöjningen i chassit? Accepterar du den höjda elräkningen?

Det är dessutom väldigt få spel som använder Physx.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte att elräkningen kommer visa några märkbara ökningar om man kör med både GTX 980 och 580. Nätagget kanske är de enda stora problemet.
Ser man fördelen med att använda GTX 580 som PhysX kort så kommer de ge en ökning i prestanda i dom spel som stödjer PhysX.
Orkar ditt nätagg med både korten så testa helt enkelt. Då kommer du se om du tycker de är värt de eller ej.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.