Skumt kameraljud, möjlog orsak?

Permalänk
Medlem

Skumt kameraljud, möjlog orsak?

Morsan har köpt en ny kamera (Från Cyberphoto) som hon skulle ha på en resa inom kort. Dock idag börjar den låta under uppstart och när objektivet går ut. Focusen är helt borta och efter någon sekund så ber kameran att bli omstartad. Samma sak händer några ggr igen men tillslut fungerar den som vanligt. (Verkar komma tillbaka när den legat ett tag)

Själv har jag 0 koll på kameror, men tänkte fråga er. Finns det någon risk att använda den på en resa och lämna in den efteråt? Eller finns det en stor chans att man förstör något mer internt som inte går på garantin sen.

Kameran är ca 1 månad gammal, hon har enbart använd den för att lära sig funktionerna hemma

Permalänk
Medlem

Säkrast är de väl att skicka ett mail till Cyberphoto. De brukar ha bra kundservice, och svarar säkert ganska snabbt på dina frågor.

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atenza:

Säkrast är de väl att skicka ett mail till Cyberphoto. De brukar ha bra kundservice, och svarar säkert ganska snabbt på dina frågor.

Morsan prata med dem i telefon. Det de sa var att skicka in kameran (vilket ej hinner göras innan resan), och på frågan om hon kunde ta med den till resan var ja, och skicka in den efteråt.

Det enda jag tänker på är om man det kan skada kameran mer, vilket kanske är svårt för oss att bevisa sen så det inte gäller på garantin. Jag vet hur verkstäder brukar vara, och de brukar skita i att det är frabriksfel om de kan hitta en enda litet fel på den.

Permalänk
Medlem

Svårt att svara säkert på., såklart, men det låter ju som att det är kygghjul som kuggar över eller något sådant och det innebär att det sannolikt är något som går trögt eller sitter fast.
Jag tror att det definitivt finns risk att den går sönder mer så att den kanske inte går att använda under (resten av) resan. Vad resultatet av detta isf skulle bli vid ett eventuellt garantiärende går du dock bara att spekulera i.