Är det som skrivs i Kundtjänst-chatten bindande?

Permalänk
Medlem

Är det som skrivs i Kundtjänst-chatten bindande?

Chattade nyss med kundtjänst från Comviq: http://gyazo.com/2e9ced59af14021dcbecd220416e9e98
Denna chatt pågick i ca 10 minuter.

För ungefär en månad sedan hade jag samma fråga, men chattade med någon annan. Då var chatten uppe i ca 2 timmar innan hon plötsligt stängde ned den. Den varade så länge då hon duckade alla mina frågor genom att omformulera dom till något annat. Känns därför konstigt att den här killen bekräftade min undran på direkten.

Om de nu skulle skicka en avgift innan februari och jag hänvisar till bilden. Måste de då enligt lag göra som han skrivit i chatten? Jämförelsebart med att det man säger till telefonförsäljare är bindande.

Permalänk
Medlem

Nej, inte enligt lag - men det spelar ingen roll, eftersom de kommer att göra som de skrivit i chatten du hänvisar till om du skickar länken, är 99% säker. Dvs om de hittar chatloggen i sina system, och det borde de ju göra. Kanske hjälper om du kan citera datum och tid och ip.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Nej, inte enligt lag - men det spelar ingen roll, eftersom de kommer att göra som de skrivit i chatten du hänvisar till om du skickar länken, är 99% säker. Dvs om de hittar chatloggen i sina system, och det borde de ju göra. Kanske hjälper om du kan citera datum och tid och ip.

Är tveksam, tror det gäller enligt lag OM det kan bevisas. Även muntliga avtal är lika bindande som skriftliga men det svåra är just att bevisa vad som sagts. En skärmbild i sig tror jag inte räcker om Comviq i detta fall skulle sätta sig på tvären då det är rätt lätt att förfalska en sådan. Däremot är det nog precis som ggwp säger att i praktiken har jag väldigt svårt att se att Comviq skulle sätta sig på tvären om situationen är precis som du beskriver den.