Permalänk

distans programmering?

Hej, Jag börjar bli rätt bra på att programmera redan fast inte skit bra.. men jag kan tillräckligt för att använda unity med c#.
Har presis skapat tex en random map generator som skapar en helt random map med berg, broar i 2d isometric.. Har inget emot att gå igenom grunderna för c# dock.. Lärde mig igentligen ifrån c++ sen slutade jag programmera och sen bara hoppa jag in direkten in i unity och tyckte det var en lätt övergång från c++ till c# men jag har lite suddig minne om hur vissa saker fungerar som static functions och static classes.. vet hur man gör dom men inte när man borde använda dom.. avanserade saker som multithreading osv har jag inte läst mig på än men flesta engines sköter ju sånt åt dig så inte hafft användning av att lära mig sånt än, inte kännt mig begränsad.. men andra saker som function overloading och polymorphism kan jag tex.

Jag vill igentligen bara fortsätta lära mig spelutveckling medans jag skapar spel genom att lära sig medans man håller på och behöver inte någon distans utbildning igentligen, klarar lära mig på egen hand och med hjälp av google men jag är tvungen att börja någon distans kurs nu.

Så om jag är tvungen göra nån distans ubildning så är det lika bra att göra det seriöst och få vettiga betyg osv som kan vara till nytta att få jobb senare.
Skulle vilja hålla på med distans utbildning i ca 2 år framåt och det behöver inte vara inom spelutveckling men jag vill inte börja hålla på utbilda mig till java medans jag använder c# på samma gång.
Finns ju nybörjar programmerings kurser men dom varar ju bara 2-8 veckor så jag behöver isåfall veta vad jag ska ansöka till för annan kurs direkten efteråt osv. En stor bonus är om man kan få visual studio pro gratis genom någon utbildning den vore skit nice att ha men den är ju så dyr. .Net utveckling är något jag är intresserad av lära mig mera om likaså jobb inom webbutveckling (inte som designer dock för jag är inte så konstnärlig av mig).

Så om ni kan hjälpa mig med att ge min råd om vilka vettiga utbildningar jag kan söka mig till i vilken ordning så det är inte bara massor av slumpmässiga utbildningar och så att dessa utbildningar räcker upp till 2 år tillsammans och så att det kommer vara till stor hjälp i arbetsökandet efter åt till arbeten antingen inom eller utanför spelutveckling. Det är som sagt viktigt att det är 100% distans så man inte behöver ta sig till skolan för vissa möten/lektioner/prover osv.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en del utbildningar just för syftet, typ GameMaker, PowerHouse (iaf förr) o.s.v. De är ganska smala utbildningar dock, men det går säkert att få jobb inom andra områden om man skulle vilja det.

Lever man dock inte i en storstad så kan det vara tufft att få jobb om man inte vill starta eget.

Jag har läst cirka 50hp programmering på distans och det funkar bra tycker jag. Java är ju som du observerat bra, C# också, men C++ är särskilt bra om du vill jobba på ett företag.

Visual Studio finns som Express och den är fullt duglig. Annars har Mecenat möjlighet att ge dig VS2013 Professional via Dreamspark om du läser åtminstone halvtid (tror jag det var). Jag har läst på Mittuniversitetet, Gävle Universitet och Stockholm Universitet. Den sistnämnda hade ett slutprojekt i Python där man skulle göra ett mindre spel i 2D med fysik och allt, var riktigt kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bolibompatjejen:

...men jag vill inte börja hålla på utbilda mig till java medans jag använder c# på samma gång.

För att bli en duktig programmerare bör man lära sig principerna för olika typer av programmering (t.ex. objektorienterat, funktionellt etc.) och inte fokusera på enskilda språk. Är du hyfsat bekväm med C# så kommer det bara ta dig ett par dagar att vänja dig vid Java och vice versa, så låt inte en kurs språkval hindra dig om du i övrigt finner innehållet intressant.

Skrivet av bolibompatjejen:

En stor bonus är om man kan få visual studio pro gratis genom någon utbildning den vore skit nice att ha men den är ju så dyr.

Se https://www.dreamspark.com/

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Bra att veta det dära om dreamspark
Tänkte bara göra det lite klarare vad jag letar efter för "vettig" serie av distans utbildningar för det kanske låter lätt att bara söka "distans programmerings kurser" men för nån som inte är redan erfaren inom programmerings arbetsmarknaden är det lite svårt att veta vilka utibldningar man ska söka sig för.. tex det Stefan tippsade om att c++ är särskilt bra att kunna för att få jobb i företag.. och det passar mig skit bra för c++ och c# är mina favoriter.
Det finns ju så otroligt mycket olika programmeringsjobb också så jag tror inte det räcker bara bara en kurs i c++..
Jag kan inte ens alla olika sorters programmerings inriktningar men det finns ju tex system utvecklare , databas, web programmerare, hårdvaru programmera, nätverkare, grafik programmerare, osv.. och jag tror dessa jag nämnt är bara de största kategorierna av varje inriktning och att det finns många fler jag inte vet om.
Liksom, endast med c++ kan man ju inte skapa mycket förutom msdos program.. om man vill kunna göra nått mer än så måste man lära sig använda .NET eller winapi eller nått annat.. vet inte om alla möjligheter.
Grafik programmerare behöver lära sig tex directX eller open gl.. nätverkning ska ju tydligen vara extremt svårt om man gör det på en låg nivå.. jag har skapat ett spel innan med peer to peer 1 spelare mot 1 spelare med hjälp av unitys inbyggda nätverkning men den är ju en väldigt hög nivå av nätverkning så det är mycket lättare.

Så jag hoppas detta förklarar lite mer vad för råd jag söker när jag vill ha tipps om vettiga distans utbildningar man kan ta en efter varannan och i vilken ordning som räcker upp till ca 2 år.

Tackar och bockar

Permalänk
Medlem

Finns det en anledning till att du inte läser ett program istället? Dessa är utformade för att vara aktuella och passa industrin som den ser ut nu eller nyligen, och för en snar framtid framöver.

Att läsa kurser är också ganska osäkert för du kan aldrig vara säker på att du får en plats om många söker. Med program så slipper du detta.

Givetvis räcker det inte med "bara" en kurs i C++. Du måste ju läsa kurser på både mer avancerad nivå också precis som PeCe nämner, typ olika designsätt, programmeringsmetoder (oavsett språk) o.s.v. Detta är också något som sköter sig "automatiskt" om du läser ett program.

Jag har ingen aning om var du får ifrån att med endast C++ kan du bara skapa msdos program. De största spelen är skrivna helt i C++, och du har exakt samma möjligheter som i C#, Java (som är implementerat på C) osv osv.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Finns det en anledning till att du inte läser ett program istället? Dessa är utformade för att vara aktuella och passa industrin som den ser ut nu eller nyligen, och för en snar framtid framöver.

Att läsa kurser är också ganska osäkert för du kan aldrig vara säker på att du får en plats om många söker. Med program så slipper du detta.

Givetvis räcker det inte med "bara" en kurs i C++. Du måste ju läsa kurser på både mer avancerad nivå också precis som PeCe nämner, typ olika designsätt, programmeringsmetoder (oavsett språk) o.s.v. Detta är också något som sköter sig "automatiskt" om du läser ett program.

Jag har ingen aning om var du får ifrån att med endast C++ kan du bara skapa msdos program. De största spelen är skrivna helt i C++, och du har exakt samma möjligheter som i C#, Java (som är implementerat på C) osv osv.

Vad menar du exakt med att läsa ett program och att inte gå i någon utbildning?

Jag är rätt säker man inte kan skapa spel med bara c++ utan att använda sig av .net/winapi/directx/opengl/nån engine osv.
För att bara kunna göra en "window" så måste man ju använda antingen .net eller winapi.. det går inte med endast c++ vad jag vet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bolibompatjejen:

Vad menar du exakt med att läsa ett program och att inte gå i någon utbildning?

Jag är rätt säker man inte kan skapa spel med bara c++ utan att använda sig av .net/winapi/directx/opengl/nån engine osv.
För att bara kunna göra en "window" så måste man ju använda antingen .net eller winapi.. det går inte med endast c++ vad jag vet iaf.

Bara för att man använder APIn betyder det inte att man inte använder C++....

Permalänk
Medlem

Hade du kunnat tänka dig ett riktigt program ist för distans skulle jag rekommendera Dataspelsprogrammet på Högskolan i Skövde. De är bland de bästa i landet på spelutveckling. (Dice och Paradox har öppnat studior i direkt anslutning, många startups med god utveckling ligger i närliggande lokaler)

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av iXam:

Bara för att man använder APIn betyder det inte att man inte använder C++....

Jag är inte helt säker faktist om winapi/.net räknas som en del av c++/c#.. dom är ju efterallt skrivna i c++/c# så man kan ju säga att det bara är c++ så du har ju rätt igentligen men jag brukar väll felaktigt se det som man använder c++ och en api tillsammans för annars kan det bli missförstånd om tex nån säger att denna c++ kursen täcker allt inom c++ fast sen visar det sig att den inte täcker nått som har med winapi att göra..

Skrivet av JamesBanana:

Hade du kunnat tänka dig ett riktigt program ist för distans skulle jag rekommendera Dataspelsprogrammet på Högskolan i Skövde. De är bland de bästa i landet på spelutveckling. (Dice och Paradox har öppnat studior i direkt anslutning, många startups med god utveckling ligger i närliggande lokaler)

Tyvärr så passar inte min situation att gå i något program som inte är distans.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bolibompatjejen:

Tyvärr så passar inte min situation att gå i något program som inte är distans.. :/

Såg ditt nick nu, om du är tjej (och inte nån snubbe som bara nickar det) så kanske du kan få hjälp ifrån DONNA-nätverket? Det kan ju vara värt att maila och fråga om de har tips iaf.

https://www.his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/vara-program/D...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av bolibompatjejen:

Jag är inte helt säker faktist om winapi/.net räknas som en del av c++/c#.. dom är ju efterallt skrivna i c++/c# så man kan ju säga att det bara är c++ så du har ju rätt igentligen men jag brukar väll felaktigt se det som man använder c++ och en api tillsammans för annars kan det bli missförstånd om tex nån säger att denna c++ kursen täcker allt inom c++ fast sen visar det sig att den inte täcker nått som har med winapi att göra..

Det räknas som det, sen vad du tror är förstås en annan sak. Du kan per din definition inte göra något med något språk, eftersom alla kräver någon form av bibliotek eller tillägg. Men det spelar ingen större roll.

Skrivet av bolibompatjejen:

Vad menar du exakt med att läsa ett program och att inte gå i någon utbildning?

Det sa jag inte. Jag undrade varför du inte går ett program istället för strökurser, eftersom det finns så mycket nackdelar med att endast bygga sin examen på strökurser.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Det sa jag inte. Jag undrade varför du inte går ett program istället för strökurser, eftersom det finns så mycket nackdelar med att endast bygga sin examen på strökurser.

Jag har hittat ett distans program för programmering: http://www.distansutbildningar.se/Programmerare_345096.htm
Det är c++, ser bra ut.

Men har också hittat enskilda kurser för programmering 1+2:
http://www.distansutbildningar.se/Programmering_1_193373.htm + http://www.distansutbildningar.se/Programmering_2_193375.htm
Jag tycker dom ser ännu bättre ut för mig själv personligen eftersom att jag har redan betalat för en skit bra c++ kurs som jag alltid kommer ha tillgång till att gå igenom hur många gånger jag än vill och den är spel inriktad dessutom.
Jag håller dessutom på just nu med c# vilket dessa 2 kurser är med och jag har aldrig gått igenom nån c# tutorial, tyckte det var lätt att övergå ifrån c++ till c# men skulle verkligen inte ha nått emot att gå igenom en grund kurs för c# iaf.
Sen så står det "Grundkursen som går igenom hur man planerar sitt arbete med pseudokod och flödesscheman" tycker det låter väldigt intressant det dära med pseudokod och flödescheman.. använder inte sånt just nu och jag kan tänka mig att det vore bra att kunna.
Dessutom gillar jag att man kan dra ut på tiden med de enskilda kurserna för dom har deltid möjlighet vilket inte c++ programmet har.

Men hursomehelst tror jag inte båda kurserna inte kommer ta längre än ca 2-3 månader sammanlagt..
så jag behöver fler kurser.. och jag vill inte igentligen gå i en kurs jag kommer inte ha så mycket nytta av heller.. tex webbutveckling är inget jag vill arbeta inom.
Problemet är bara det att jag hittar inga andra distans kurser förutom webbutveckling och nätverkning.

Denna kursen ser väll bra ut för nätverkning och det är ett program som jag gissar håller i 6 månader minst.
http://www.distansutbildningar.se/Naetverksteknik_294505.htm

Fast som sagt är jag fundersam om det verkligen räcker för att få jobb inom nätverkning.. Googlade lite på nätverknings jobb och kraven för att få varenda jobb är ju omöjliga att uppnå.. denna utbildning räcker verkligen inte.. finns så många olika nätverknings serverar/system som cisco/windows server 8 och många många mer och alla annonser använder olika och kräver du har års erfarenheter i varje olik server/system.
Så jag är väll lite rädd att man går i den närverkningskursen i onödan?

Jag vill ju gå i en distans kurs som verkligen leder till arbete när man är klar.

Sen så vill jag ju igentligen gå i distans kurs mer än ett år.. kanske ett och ett halvt år vore optimellt.. och de kurser jag länkat till håller ju inte på i ens 1 år.
Sen så finns det ju knappt några distans kurser att välja mellan..
alla lär ut samma grejjer bara att det är olika företag som lär ut samma saker (programmering 1+2 tex).

Tittade också om det finns några internationella game development degrees att ta men dom alla kostar ju ca 10 tusen dollar.
Det är viktigt med betyg iallfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det räknas som det, sen vad du tror är förstås en annan sak. Du kan per din definition inte göra något med något språk, eftersom alla kräver någon form av bibliotek eller tillägg. Men det spelar ingen större roll.

Det är klart du kan göra vad som helst med ett språk som tillåter dig att gå ner på tillräckligt låg nivå utan att använda dig av bibliotek.
Men att skriva direkt mot hårdvaran på en så pass mångfaldig plattform som en PC är i dagsläget inget som rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ta o kolla på https://www.antagning.se/se/start också.
Går att söka enbart distans och utan fysiska träffar. Nu blir det iof sen anmälan, men det kan ju inte skada att skicka iväg ändå.
Jag har gått o går en hel del distanskurser i programmering i Luleå, Gotland, Mittuniversitetet, Malmö, osv. Luleå hade flera trevliga spelkursen nu till hösten, en som hade med planering, budgetering o sådant också. Och den jag går på Mittuniversitetet är en ettårig utbildning i spelprogrammering med c++, directx, o så. O på Gotland har de kurser i AI-programmering för spel.

Kort o gott, finns massa roligt. Går kurser för 250% nu.

*edit*

Vill du ha jobb efter utbildningen så är det ju YH-Utbildningar du ska köra på.
Här e en för nätverkstekniker
http://www.distansutbildningar.se/Certifierad_system_och_naet...

http://www.distansutbildningar.se/search/yh-utbildning/a70

Fanns för javautvecklare också.

Permalänk
Skrivet av Pether:

Tycker du ska ta o kolla på https://www.antagning.se/se/start också.
Går att söka enbart distans och utan fysiska träffar. Nu blir det iof sen anmälan, men det kan ju inte skada att skicka iväg ändå.
Jag har gått o går en hel del distanskurser i programmering i Luleå, Gotland, Mittuniversitetet, Malmö, osv. Luleå hade flera trevliga spelkursen nu till hösten, en som hade med planering, budgetering o sådant också. Och den jag går på Mittuniversitetet är en ettårig utbildning i spelprogrammering med c++, directx, o så. O på Gotland har de kurser i AI-programmering för spel.

Kort o gott, finns massa roligt. Går kurser för 250% nu.

*edit*

Vill du ha jobb efter utbildningen så är det ju YH-Utbildningar du ska köra på.
Här e en för nätverkstekniker
http://www.distansutbildningar.se/Certifierad_system_och_naet...

http://www.distansutbildningar.se/search/yh-utbildning/a70

Fanns för javautvecklare också.

Den dära näst sissta länken du gav om nätverkstekniker såg bra ut, deltid i 2 år perfekt och leder direkt till job
Men den har ju rätt höga krav för ansökning:

Behörighet

Grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier

Särskild behörighet
Godkända betyg i följande kurser (Nya VUX-kurserna, från 2012-07-01, inom parentes)
Matematik A (Matematik 1a eller 1b eller 1c)
Engelska A (Engelska 5)
(eller motsvarande kunskaper)

Samt 1 års relevant yrkeserfarenhet i branschen (nätverksteknik)

Jag har inga betyg just nu, gick aldrig gymnasiet ;D och fick ingan betyg från grundskolan ;D
Fast jag pratar skit bra engelska, bättre än amerikanerna själva gör och algebra kan jag också även jag inte har betyg för det.
Och speciellt den sissta verkar ju speciellt svår att man ska ha 1 års yrkeserfarenhet redan...
om man redan hadde jobb osv inom nätverkning varför skulle man då vilja gå tillbaka till skolan för 2 år frammåt?:P
Låter väll som en idiot just nu haha.

Ska testa söka på lite av dom dära spelutvecklings distans utbildningarna du nämnde och titta efter andra Distans YH utbildningar..
undrar varför dom inte komm upp innan i min sökning efter "distans programmering utbildning"..

Permalänk
Medlem

Har du inga betyg så bör du satsa på att fixa dem innan, finns så mycket du inte kan göra utan gymnaisebetyg, som att plugga på universitetet, o som här, inte kunna söka YH-kurser.

Du kan ju ha jobbat ett år med nätverk trots att du inte är utbildad till det, t.ex. som extrauppgifter i jobbet eller som trainee/osv.