Hjälp med Asus USB-N53 problem med 5Ghz och N

Permalänk
Medlem

Hjälp med Asus USB-N53 problem med 5Ghz och N

Hej,
Jag har haft mitt USB-N53 ihopparad med min Asus rt-n66u nu i ca 1.5 år och varit nöjd, haft någorlunda bra hastigheter kring 250Mbit/sekund när jag mätt mot bredbandskollen. Givetvis hade jag gärna velat att det var snabbare men jag har nöjt mig med det eftersom jag inte skickar så mycket filer inom hemnätverket och jag ändå "bara" har comhems 250Mbit.

Igår formaterade jag min dator, la in senaste Asus Utility och stoppade i min USB-adapter, den la in windows egna nyaste drivrutiner.

Jag har ett SSID för 2.4Ghz och ett för 5Ghz där både heter samma, jag försöker koppla upp mig mot 5Ghz, den blinkar till och sen blir den automatiskt kopplad mot 2.4Ghz. Detta har aldrig tidigare varit något problem men för att råda bot på detta döpte jag det till ett annat SSID och kopplade mig mot den på 5Ghz, det gick bra. Men då uppstår följande att den bara kopplar upp sig på 802.11A-bandet.

Som ni ser i bilden upp till höger får jag endast 802.11a med hastigheter som är så kassa att till och med 2.4Ghz springer ifrån den (om än inte mycket snabbare). Jag har satt i routern "force N". Snälla hjälp mig. Blir så j*vla sur

Jag har även gått in på http://www.asus.com/Networking/USBN53/HelpDesk_Download/ och tagit hem drivrutinerna där istället för windows egna, utan framgång.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk

Har samma problem 802.11a endast har du löst det?