Silverstone SX600-G

Permalänk
Melding Plague

Silverstone SX600-G

Silverstone tar kompakt strömleverans till nya nivåer med nätaggregatet SX600-G, som är först i världen att nå 600 W med 80 Plus Gold-certifiering i den komprimerade formfaktorn SFX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul med mycket effekt med litet agg. Men man behöver väldgt sällan 600W med bara ett grafikkort.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Kul med mycket effekt med litet agg. Men man behöver ju knappast 600W med bara ett grafikkort.

600W är mer än väl för enbart ett grafikkort. Kul att se sånt stort fokus på mITX-byggen nu för tiden!

Permalänk
Proffsmobbare

En kanonfin nätdel. Det är dock en sak med den som stört mig lite sedan lansering, det är PCI-E strömkablage.

Man kopplar alltså in 2st 8-pin (300W) mot 3st +12V i roten. Dessa stift klarar enligt Molex specifikation 9,0A, det motsvarar 324W maxbelastning på stiften.

300W mot maximalt 324W känns väldigt nära gränsen för mig.

Permalänk
Medlem

Verkar bra dock lite dyr och att det inte finns jätte många chassin som stöder standarn vilket är synd om man vill bygga litet!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Jubileumsmästare

Väldigt nöjd med mitt, hör nästan inte fläkten om jag inte lägger örat precis bredvid. Det konstiga tycker jag är valet av bara en 8-pin ut till pci-ström.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk

Härligt med lite mer effekt på ett nätagg i denna storleken. Bra recension också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Väldigt nöjd med mitt, hör nästan inte fläkten om jag inte lägger örat precis bredvid. Det konstiga tycker jag är valet av bara en 8-pin ut till pci-ström.

Verkar vara väldigt olika resultat på fläkten, har sett några recensioner och användare som säger som du och sen några som säger som detta test.
Känns nästan som ett lotteri vilken version man får...

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på deras SX500-LG.

Tycker dock att de är intressant att fläkten börjar snurra vid så pass låg temp för de recenserad nätagget, med tanke på att i länkade artikeln så står de:
"Gemensamt är certifiering för 80 Plus Gold och semipassiv fläkt, vilket i detta fall betyder att fläkten inte börjar snurra förrän nätaggregatets temperatur uppnår cirka 45 °C."

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Är både imponerad och inte.

Att dom lyckas få in både guld och högre eftekt är rätt kul, men skulle aldrig välja ett agfg utan 120mm fläkt, ska tydligen komma ett större SFX med just 120mm fläkt (får hoppas det dyker upp).

Det sämre är att dom varit lite snåla med kondensatorerna.
taiwanesiska och vilken c ligger dom på? i dessa kompakta byggen behövs minst 105c av bra kvalité speciellt på sekundärsidan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Precis. Litet vilket alltid är bra i min värld. Men lite för varm o högljudd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Borde inte "80 PLUS Titanium" heta 90 PLUS??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Laine:

En kanonfin nätdel. Det är dock en sak med den som stört mig lite sedan lansering, det är PCI-E strömkablage.

Man kopplar alltså in 2st 8-pin (300W) mot 3st +12V i roten. Dessa stift klarar enligt Molex specifikation 9,0A, det motsvarar 324W maxbelastning på stiften.

300W mot maximalt 324W känns väldigt nära gränsen för mig.

Fast den maximala effekten på 324W har antagligen en viss marginal också, sedan är det ju inte ofta man ligger på 300W på PCI-e kablaget. Hela sweclockers system med GTX980 drog ju 325W, visserligen är det en väldigt effektsnål arkitektur.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Proffsmoddare

Bra sugen på att byta upp mig från ST45SF-G pga. fläktljudet.
Men kanske skulle man istället satsa på att para ihop det med en Noctua. Betydligt billigare..

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Kan ni snälla mäta yttermåtten på huvudkretskortet i botten så hade jag vart väldigt glad, då jag behöver ett SFX agg för inbyggnad utan plåthöljet och det är milimeter som avgör vilket jag kan använda, behöver byta ut det nuvarande och har köpt ett flertal som vart precis för stora så slipper gärna köpa fler i onödan.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Jubileumsmästare

Bara jag som funderat på varför det inte finns någon on/off-knapp på nätaggregatet?

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Verkar bra dock lite dyr och att det inte finns jätte många chassin som stöder standarn vilket är synd om man vill bygga litet!

Det följer nog med en atx till sfx plåt. Det gjorde det iallafall till 450 wattaren,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det följer nog med en atx till sfx plåt. Det gjorde det iallafall till 450 wattaren,

Skickades från m.sweclockers.com

Står även i artikeln att det ska följa med, men skulle ha tagit ett seasonic G 550 wattaren i stället, bättre uppbyggnad (alltså bättre kvalitet på delarna i agget) och tystare fläktlösning

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det följer nog med en atx till sfx plåt. Det gjorde det iallafall till 450 wattaren,

Skickades från m.sweclockers.com

Men då försvinner vitsen med att ha det litet! Finn nog mycket bättre och kraftigare agg för det priset!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Hade varit guld värt för min ( och säkert många moddares ) del om denna eller kommande SX500-LG kunde ha kablar för SLI. För jag hade gärna kastat ut mitt Corsair AX 750 mot ett SX500-LG ( om det kunde supporta GTX 770 alternativt 970 SLI ) för att få mer plats i mitt Bitfenix Prodigy M eller annat chassi för den delen.

Sen hade jag inte blivit ledsen om det skulle tas fram nån mellan variant mellan M-atx och M-itx som kunde hantera SLI.

Tänk er ett grafikkort i stil med GTX 970/980 som är singel slot med vattenkylning på på ett moderkort i storlek med M-itx enda skillnaden är att det har TVÅ Pci-e 16 platser! Då kan vi snacka kompakta vattenkylda MONSTER byggen.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Hade varit guld värt för min ( och säkert många moddares ) del om denna eller kommande SX500-LG kunde ha kablar för SLI. För jag hade gärna kastat ut mitt Corsair AX 750 mot ett SX500-LG ( om det kunde supporta GTX 770 alternativt 970 SLI ) för att få mer plats i mitt Bitfenix Prodigy M eller annat chassi för den delen.

Sen hade jag inte blivit ledsen om det skulle tas fram nån mellan variant mellan M-atx och M-itx som kunde hantera SLI.

Tänk er ett grafikkort i stil med GTX 970/980 som är singel slot med vattenkylning på på ett moderkort i storlek med M-itx enda skillnaden är att det har TVÅ Pci-e 16 platser! Då kan vi snacka kompakta vattenkylda MONSTER byggen.

Ja och vettig kvalité på insidan med (som detta saknar, lite märkligt när detta agg kan gå riktigt varmt på grund av kompakta konstruktionen). dock är ett annat bekymmer med dessa kompakta byggen att fläkten oftast inte är rolig, om man vill ha tyst dator.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Men då försvinner vitsen med att ha det litet! Finn nog mycket bättre och kraftigare agg för det priset!

Agget är fortfarande lika liten bracketen. Och det är väl även den kortare längden på både agg och sladdar som man vill åt.

http://www.mini-box.com/core/media/media.nl?id=18614&c=ACCT12...

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Agget är fortfarande lika liten bracketen. Och det är väl även den kortare längden på både agg och sladdar som man vill åt.

http://www.mini-box.com/core/media/media.nl?id=18614&c=ACCT12...

Jo det är ju sant! Då ökar vitsen med det markant!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Har detta nätagg i mitt Ncase M1 och det har funkat bra. I den har jag 3 st Noctua 120mm och en 92mm och PSU fläkten har aldrig gått över dem ljudmässigt (Nocttua fläktarna är redan tystade stort). Jag är nöjd men hade nog köpt ett Seasonic istället om det hade funkat bra i en sån här liten låda.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

Har haft det i min M1 i ca 1,5 månad nu, och är både nöjd och besviken.

Nöjd:

  • Mycket tystare än ST45SF-G (det föregående flaggskeppet, 450W) vars fläkt levde rövare (även i version 2.0)

  • Klarar att driva 2st GTX 980 + i7 5930K (det har testats av Aibophobia på HardForum; dock ej överklockat förstås)

  • Effektivt

Besviken:

  • Fläkten - en höghastighetsfläkt (ett till synes idiotiskt val då den som max bara körs i halvfart) som låter illa på låga varv; ett irriterande "skitigt" knasterljud som troligen härstammar från kullagren. Jag sitter ca 1 meter ifrån, med fläkten vänd bort från mig på baksidan av chassit, och hör det klart och tydligt.

  • Fläktkontrollern, som har arbetsintervallet 1-6V (för att hålla ned farten på höghastighetsfläkten), vilket hittills har gjort det omöjligt att hitta en ersättningsfläkt av bättre kvalié.

  • Fläkten går som sagt igång efter max någon minut, och stannar aldrig igen. Semipassiv? I praktiken: tjurbajs.

  • Spoltjut i standby - det är svagt, men jag skulle nog t.ex. inte vilja ha det i sovrummet. Har sett rapporter om att det försvunnit med tiden dock.

Jag kör med i7 4770K + GTX 980, båda oklockade. I idle drar systemet (utan skärm) ca 60-70W vid vägguttaget. Hade räknat med att nätaggsfläkten inte skulle börja röra på sig förrän vid åtminstone 100W.

Silverstone (specifikt Tony Ou) känner till att jag och flera andra surar på fläkten, och han påstår att de har försenat SFX-L-modellen (500W) för att jobba på att sänka dess fläktljud. Tydligen har de bytt ut fläkten (som finns att skåda på alla tillgängliga foton online, och är en misstänkt oljudsmakare) till något bättre, men han har inte avslöjat vilken. Jag hoppas att de lyckas få den riktigt tyst, för då åker min SX600-G ut. Den påstås släppas i asien i mitten av november eller december, med europeisk tillgänglighet i januari-februrari.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har haft det i min M1 i ca 1,5 månad nu, och är både nöjd och besviken.

Nöjd:

  • Mycket tystare än ST45SF-G (det föregående flaggskeppet, 450W) vars fläkt levde rövare (även i version 2.0)

  • Klarar att driva 2st GTX 980 + i7 5930K (det har testats av Aibophobia på HardForum; dock ej överklockat förstås)

  • Effektivt

Besviken:

  • Fläkten - en höghastighetsfläkt (ett till synes idiotiskt val då den som max bara körs i halvfart) som låter illa på låga varv; ett irriterande "skitigt" knasterljud som troligen härstammar från kullagren. Jag sitter ca 1 meter ifrån, med fläkten vänd bort från mig på baksidan av chassit, och hör det klart och tydligt.

  • Fläktkontrollern, som har arbetsintervallet 1-6V (för att hålla ned farten på höghastighetsfläkten), vilket hittills har gjort det omöjligt att hitta en ersättningsfläkt av bättre kvalié.

  • Fläkten går som sagt igång efter max någon minut, och stannar aldrig igen. Semipassiv? I praktiken: tjurbajs.

  • Spoltjut i standby - det är svagt, men jag skulle nog t.ex. inte vilja ha det i sovrummet. Har sett rapporter om att det försvunnit med tiden dock.

Jag kör med i7 4770K + GTX 980, båda oklockade. I idle drar systemet (utan skärm) ca 60-70W vid vägguttaget. Hade räknat med att nätaggsfläkten inte skulle börja röra på sig förrän vid åtminstone 100W.

Silverstone (specifikt Tony Ou) känner till att jag och flera andra surar på fläkten, och han påstår att de har försenat SFX-L-modellen (500W) för att jobba på att sänka dess fläktljud. Tydligen har de bytt ut fläkten (som finns att skåda på alla tillgängliga foton online, och är en misstänkt oljudsmakare) till något bättre, men han har inte avslöjat vilken. Jag hoppas att de lyckas få den riktigt tyst, för då åker min SX600-G ut. Den påstås släppas i asien i mitten av november eller december, med europeisk tillgänglighet i januari-februrari.

Får hoppas den har bättre kondensatorer än detta exet då med, köra taiwanesiska för över 1000kr agg är ju inte vettigt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får hoppas den har bättre kondensatorer än detta exet då med, köra taiwanesiska för över 1000kr agg är ju inte vettigt.

Precis. Uppenbarligen innehåller SX600-G en bunt kondensatorer från högst tveksamma tillverkare, vilket är förvånande. Risken är att det var för att försöka hålla ned priset, men det var i så fall illa genomtänkt; det här är ett nischnätagg, och de som verkligen behöver det är villiga att betala premium för det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis. Uppenbarligen innehåller SX600-G en bunt kondensatorer från högst tveksamma tillverkare, vilket är förvånande. Risken är att det var för att försöka hålla ned priset, men det var i så fall illa genomtänkt; det här är ett nischnätagg, och de som verkligen behöver det är villiga att betala premium för det.

Jo, och dessutom när kylningen inte är den bästa häller, på grund av liten fläkt och kompakt konstruktion:) Får hoppas SFX-L är vettigare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Jubileumsmästare

Bara jag som inte hör min fläkt alls om jag inte verkligen lutar mig ner mot den med öppet chassi?

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Borde inte "80 PLUS Titanium" heta 90 PLUS??

Inte mer än Sweclockers borde byta namn till Datordelar bara för att man gör ett reportage om just en datordel som man inte överklockar eller är från sverige.

80 PLUS är ett namn, ett certifikat, typ som EC och S märkningen. Den har av en oberoende test-organisation som heter 80 Plus, certifierat denna enligt en klass de valt att kalla Titanium.
Du kan dock starta en annan organisation som heter 90 PLUS om du vill, och göra samma sak, så kan den få båda märkningarna om tillverkaren så önskar.

Sen önskar jag att de faktiskt registrerade 90 PLUS i samma organisation och satte båda, men som det är nu, är inte så fallet.