Irriterande meddelande

Permalänk
Medlem

Irriterande meddelande

Så, jag söker ett snabbt svar på ett enerverande problem. När jag kopierar filer, eller packar upp dem direkt från en nätverksdisk, till en hårddisk på min stationära burk får jag upp ett meddelande. Jag vet att det går att stänga av men minns inte hur. Någon som vet?

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem

Gå till Kontrollpanelen -> Internetalternativ -> Säkerhet -> Lokalt intranät-> Platser -> Avancerat
Adda din nätverksdisk med UNC-pathen ex X: eller \\nätverksdisk eller vad du nu har döpt din disk till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av honkel:

Gå till Kontrollpanelen -> Internetalternativ -> Säkerhet -> Lokalt intranät-> Platser -> Avancerat
Adda din nätverksdisk med UNC-pathen ex X: eller \\nätverksdisk eller vad du nu har döpt din disk till.

Hej, tack för svaret!

Jag satt just och trixade där. På "Lokalt intranät" är "Platser"-knappen utgråad så att det inte går att klicka på den. Däremot kunde jag lägga till IP-adressen till filservern på "Betrodda platser" om jag klickade ur "Begär serververifiering...". Varningsmeddelandet är nu borta.

Ha en trevlig kväll.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem

Den ska inte vara utgråad, om du inte tex har datorn som medlem i en domän (typ arbetsdator, skoldator) som har särskilda datorprinciper inställda. Men om du är nöjd med att ha den lösning som du har nu så är det väl bra, annars får du skriva här så hjälper jag dig kika på registernyckeln för det värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av honkel:

Den ska inte vara utgråad, om du inte tex har datorn som medlem i en domän (typ arbetsdator, skoldator) som har särskilda datorprinciper inställda. Men om du är nöjd med att ha den lösning som du har nu så är det väl bra, annars får du skriva här så hjälper jag dig kika på registernyckeln för det värdet.

Du har nog helt rätt, du får gärna skriva någon rad kring registret.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem

Vad bör jag kika efter och var?

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla om du har några värden under följande i registret.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings

Du kan nå registret genom att klicka på startmenyn och skriva in regedit
OBServera att ändringar som du gör i registret kan få datorn att sluta fungera, därför skall man aldrig ändra på något i registret utan att vara helt säker på vad man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av honkel:

Börja med att kolla om du har några värden under följande i registret.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings

Du kan nå registret genom att klicka på startmenyn och skriva in regedit
OBServera att ändringar som du gör i registret kan få datorn att sluta fungera, därför skall man aldrig ändra på något i registret utan att vara helt säker på vad man gör.

Fanns inget annat än "(Standard) REG_SZ (värde har ej angetts)" i "Internet Settings". Finns iofs en subkatalog som heter "Cache" också men det finns inget nämnvärt i den heller.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem

ok, och du är 100% säker att du stod på Lokalt Intranät under säkerhet i Internetalternativ när den var utgråad, så att du inte tex stod på "Internet"-delen.

Kör en gpresult /r i en CMD
Kolla Domän-namn och Domän-typ så att Domän-typ står som Lokal Dator.
Kolla så att det inte körs några gruppprincipobjekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av honkel:

ok, och du är 100% säker att du stod på Lokalt Intranät under säkerhet i Internetalternativ när den var utgråad, så att du inte tex stod på "Internet"-delen.

Hehe, ja självfallet.

Skrivet av honkel:

Kör en gpresult /r i en CMD
Kolla Domän-namn och Domän-typ så att Domän-typ står som Lokal Dator.
Kolla så att det inte körs några gruppprincipobjekt.

Nu vart det lite märkligt... Jag ser att domännamnet är ett gammalt datornamn jag hade för några månader sedan. Vid "Domain Type:" står det "WindowsNT 4". Jag tog mig en titt på "Systemegenskaper" och ser att knappen "Nätverks-ID" också är utgråad.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem

Det är inte så att detta beror på att jag har Win 8.1 Home? Vill minnas att somliga nätverksfunktioner är utelämnade. Det märkliga är dock just raden "Domain Name:" enligt inlägget ovan.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem

Låter märkligt du

Tryck Windows-tangent + R och skriv i sysdm.cpl och kör.
I Systemegenskaper så skall du nu stå under Datornamn, står det samma sak här, om din gamla dators namn. Gå in under Ändra och se till att döpa din dator till det den ska heta och sätt den i "Arbetsgrupp" som kan heta vad som helst, tex WORKGROUP.
Stod den där som Medlem i Domän?

Permalänk
Medlem
Skrivet av honkel:

Låter märkligt du

Tryck Windows-tangent + R och skriv i sysdm.cpl och kör.
I Systemegenskaper så skall du nu stå under Datornamn, står det samma sak här, om din gamla dators namn. Gå in under Ändra och se till att döpa din dator till det den ska heta och sätt den i "Arbetsgrupp" som kan heta vad som helst, tex WORKGROUP.
Stod den där som Medlem i Domän?

Inte lätt när det är svårt.

Faktum är datornamn och arbetsgrupp är ändrade till de "nya". Det enda stället jag hittar gamla datornamnet på tycks vara i cmd-prompten nämnd tidigare, och då står det som domännamn.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB