Lenovo Yoga 3 Pro med Intel Broadwell-Y

Permalänk
Melding Plague

Lenovo Yoga 3 Pro med Intel Broadwell-Y

Intels färska arkitektur Broadwell tar plats i Lenovo Yoga 3 Pro, där paradnumret likt föregångarna är en vridbar skärm. Nu har det blivit dags att sätta den nya hybriden och Core M-familjen på prov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Oj. Vad man INTE blev sugen på denna...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Man blev som sugen på den här meeeeeeen ändå inte... kluven...

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Oj vilka fula gångjärn.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Oj vilka fula gångjärn.

Jag tycker dem är jätte fina c: Ser ut som nåt som skulle kunna ha av fingrar.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Har Jacob ännu gett ut en Utmärkt eller Toppklass till någon laptop? Blev bara nyfiken, oftast verkar de inte få någon bemärkelse alls. Kanske bara finns medelmåttiga laptops?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Visserligen jättebra att Intels nya CPU drar mindre ström, men tillverkarna saboterar detta med att sätta in mindre batterier istället.

Denna tex blev jag inte alls intresserad av just PGA den för dåliga batteritiden.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Har Jacob ännu gett ut en Utmärkt eller Toppklass till någon laptop? Blev bara nyfiken, oftast verkar de inte få någon bemärkelse alls. Kanske bara finns medelmåttiga laptops?

De flesta zenbooks har väl fått rätt bra, till exempel fick Asus Zenbook UX301 toppklass och Asus Zenbook UX302LG utmärkt. För den delen recenserar de heller inte så många "vanliga" laptops, är ju mest produkter som är lite nytänkande de tar in (typ hybrider etc) och tyvärr brukar de ofta ha rätt mycket barnsjukdomar eller missar. Dock fick Transformer t100 bra produkt... Hmmm Jacob måste vara sponsrad av Asus *på med foliehatten*.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ggustavsson:

Visserligen jättebra att Intels nya CPU drar mindre ström, men tillverkarna saboterar detta med att sätta in mindre batterier istället.

Denna tex blev jag inte alls intresserad av just PGA den för dåliga batteritiden.

Tror förklaringen mer ligger i att det dropp i "idle" strömförbrukning som Haswell hade (upp till 20 gånger lägre än Ivy Bridge) har resulterat i att CPU-delen överhuvudtaget inte påverkar batteritiden i "vanlig" användning där det mest är korta krevader av CPU-jobb för att följas av lägre tider av "idle".

Kanske är just batteritid som gör att Apple drar sig för att byta ut skärmen på MBA till något som inte känns förra årtiondet, 13" rMBP har i praktiken inte alls samma batteritid som 13" MBA.

Att använda Core M i en aktivt kyld enhet känns därför som ett rätt dåligt designbeslut, att den är designad för 4.5W TDP kommer påverka möjligheten till att hålla hög frekvens länge och batteritiden hade varit ungefär den samma med en 15W TDP modell (se på t.ex. Surface Pro 3).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag vill ha en liknade fast inte slimmad, sjyst skärm ok batteri gärna passiv kylare. Matt skärm.

Förslag någon?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Så egentligen...

...var utsidan bra och insidan käzz! Fast det beror ju på hur man vrider och vänder på den

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag var sugen på denna innan recensionen men inte nu.. shit va ovärd.

EDIT: Seriöst över 13000 kr för detta?!?

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Det är väl den överdrivet högupplösta skärmen som drar batteri, misstänker jag. Sedan har de väl slimmat batteriet, dessutom.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Meh, ska vi fortsätta se så här dåliga implementationer av Broadwell, då kanske AMD har en chans....

Om det sker i flera efterföljande år tyvärr. xD

Dold text

Hoppas verkligen på mer intelligenta designval. Finns stor potential i helt passiva laptops. Min 2-in-1 är passiv och skulle inte vilja ha det på något annat sätt.
Kostar ungefär en fjärde del av Yoga 3 Pro, men har ungefär en tredjedel till en fjärdedel av prestandan. I like it!

Hade jag köpt en Yoga så hade jag satsat på Thinkpad modellen som är lite tjockare men har aktiv Digitizer i skärmen. Så värt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Meh, ska vi fortsätta se så här dåliga implementationer av Broadwell, då kanske AMD har en chans....

Core M är en systemkrets som drar ungefär lika mycket ström som Apple A8X, Nvidia K1, Qualcomm Snapdragon 8xx och AMD Mullins men den totalt demolerar de andra i CPU-kraft och är 50-75% snabbare på GPU sidan än A8X och K1. Inte något jag skulle kalla dålig implementation.

Skulle säga att Core M är absolut imponerande, men det är helt fel krets att stoppa in i en Ultrabook då 15W TDP modeller fungerar utmärkt där med ungefär samma batteritid då CPU-delen är långt ifrån den största strömslukaren.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

Core M är en systemkrets som drar ungefär lika mycket ström som Apple A8X, Nvidia K1, Qualcomm Snapdragon 8xx och AMD Mullins men den totalt demolerar de andra i CPU-kraft och är 50-75% snabbare på GPU sidan än A8X och K1. Inte något jag skulle kalla dålig implementation.

Skulle säga att Core M är absolut imponerande, men det är helt fel krets att stoppa in i en Ultrabook då 15W TDP modeller fungerar utmärkt där med ungefär samma batteritid då CPU-delen är långt ifrån den största strömslukaren.

Ja det säger jag inget om, om du läser mitt inlägg så står det dåliga implementationer. Inte att kretsen är dålig.

Btw, bytt namn ser jag?!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja det säger jag inget om, om du läser mitt inlägg så står det dåliga implementationer. Inte att kretsen är dålig.

Btw, bytt namn ser jag?!

Ah, då är vi överens. Nä samma namn, nytt nick för att matcha hunden (har en dvärgschnauzer som heter Yoshi)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

Ah, då är vi överens. Nä samma namn, nytt nick för att matcha hunden (har en dvärgschnauzer som heter Yoshi)

Nu blir man bra avundsjuk. Hoppas det kommer en med 2-i-1 funktion och som inte har temperamentsproblem?
Schysst hundnamn, äter han/hon frukt med?
Student och långa dagar i skolan != Hund

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Besviken. Hade vart bättre om den var 2000-3000 kr billigare o hare en vettig haswell prolle.

Nä bara o vänta in U processorerna (dessa är ju uppföljarna till Y varianterna).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Ja lite tråkigt, prestandan hade räckt bra åt mig. Men att batteritiden inte blev bättre blir en dealbreaker för många, 1mm tjockare och +2 timmar batteritid så pratar vi.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Vad hände?

Vad hände här?? De kan inte varit för nöjda med slutresultatet?
Fläktlös men ändå med fläkt
Energisnål men ändå kass batteritid
Hög upplösning i ett underutvecklat ekosystem dessutom ljussvag skärm

Jag hade väl trott att med BROADWELL och 8.1 skulle WINTEL äntligen hitta tillbaka till en BRA produkt som kan bära sin prislapp.
Tiden börjar snabbt ta slut, konsumenterna förväntar sig mer av er 2015
Sorry, det är ytterligare en svag produkt med helt fel prislapp.

Permalänk
Medlem

Det känns på något sätt som om den absurda jakten på fjäderlätta papperstunna datorer skapar för många kompromisser rent allmänt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Får väl räknas som OFT men vad händer med Microsoft surface pro 3?? 2an presterar ju bättre på massa tester och 3an finns inte ens med.

Permalänk

Alltså hur svårt kan det vara att göra en lagom lätt (1.2-1.4 kg) ultrabook med smal profil, >10 timmars batteritid, QHD-skärm, BRA touchpad, pris som ligger strax under en MBPr och en design som inte ser 2007 ut? Jag funderar på om tillverkarna helt enkelt inte vill sälja några datorer.

Permalänk
Medlem

Haha ja var har vi hört detta förr....

skärm med enormt hög upplösning? check.
pga upplösningen så blir skärmen medioker i övrigt för att inte skena iväg totalt med batterianvändningen? check
pga upplösning så drar skärmen ändå väldigt mycket batteri vilket ger medioker batteritid totalt? check

Låter som valfri test av smartphone de senaste månaderna.

Seriöst när ska tillverkare sluta med denna jävla hetsjakt på pixlar? Totalt meningslöst med mer än 1080p på en så här liten enhet (för att inte tala om en smartphone!), ännu mera meningslöst när denna hetsjakt påverkar batteritiden negativt.

Permalänk

När ska du recenssera några Thinkpads?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hg:

Seriöst när ska tillverkare sluta med denna jävla hetsjakt på pixlar? Totalt meningslöst med mer än 1080p på en så här liten enhet,

Nej. Det är just detta tråkiga tänk som gör att skärmar överlag fortfarande är lågupplösta.

Citat:

ännu mera meningslöst när denna hetsjakt påverkar batteritiden negativt.

Det är däremot en vettig poäng.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu blir man bra avundsjuk. Hoppas det kommer en med 2-i-1 funktion och som inte har temperamentsproblem?
Schysst hundnamn, äter han/hon frukt med?
Student och långa dagar i skolan != Hund

Han äter typ allt, inklusive frukt och de flesta grönsaker, mycket p.g.a. vi även har en riesenschnauzer (som inte fick heta Bowser, blev nedröstad, mest för att det är en tik) och de är båda glupska då den andra äter det den första missar...

Skrivet av Bjoernsss:

Alltså hur svårt kan det vara att göra en lagom lätt (1.2-1.4 kg) ultrabook med smal profil, >10 timmars batteritid, QHD-skärm, BRA touchpad, pris som ligger strax under en MBPr och en design som inte ser 2007 ut? Jag funderar på om tillverkarna helt enkelt inte vill sälja några datorer.

Håller med om att man undrar hur de flesta laptop-modeller passerade någon form av grundläggande vettighetstest. Handlar det om riktigt billiga modeller så måste det till rejäla kompromisser så där kan man inte förvänta sig så mycket, men många dyrare modeller känns också lite som Yoga 3, d.v.s. inte genomtänkta som produkt.

Det du önskar är däremot rätt svårt att få till, så priset kommer bli därefter. En modell (som för övrigt borde uppdateras väldigt snart då den är ~1år gammal) som kommer väldigt nära det du skriver än Dell XPS 13. Enda den missar på är QHD-skärmen, den har en IPS 1920x1080 skärm som fått väldigt bra kritik. Har inte kört 3200x1800 speciellt mycket på 13" (har kört Yoga 2 lite granna), men då det är perfekt för 15" (har en XPS 15 med 3200x1800 skärm) så känns QHD (2560x1440) som den optimala upplösningen för 13".

Man kan hålla tummarna att 2015 års XPS 13 blir med Broadwell-U och QHD skärm med övriga saker på ungefär samma nivå, där skulle du då ha exakt vad du frågar efter. 1920x1080 är inte tillräckligt på 13", i alla fall inte efter man vant sig med en HiPPI-skärm. Tycker Windows hanterar HiPPI fullt adekvat sedan Win8.1.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Vad hände här?? De kan inte varit för nöjda med slutresultatet?
Fläktlös men ändå med fläkt
Energisnål men ändå kass batteritid
Hög upplösning i ett underutvecklat ekosystem dessutom ljussvag skärm

Jag hade väl trott att med BROADWELL och 8.1 skulle WINTEL äntligen hitta tillbaka till en BRA produkt som kan bära sin prislapp.
Tiden börjar snabbt ta slut, konsumenterna förväntar sig mer av er 2015
Sorry, det är ytterligare en svag produkt med helt fel prislapp.

Ja, bara man har optionen att uppgradera till Win 7

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Handlar det om riktigt billiga modeller så måste det till rejäla kompromisser så där kan man inte förvänta sig så mycket, men många dyrare modeller känns också lite som Yoga 3, d.v.s. inte genomtänkta som produkt.

Verkligen. Ett återkommande problem jag ser hos iprincip alla pc-tillverkare förutom Apple och en del nischade tillverkare (typ Razer eller vad de nu heter) är att de inte riktigt vet vad de vill göra för något. Det är sjukt svårt att veta vad som skiljer olika modeller åt, vad som är till för vem osv. Går man in på Asus/Dell/Lenovo så finns det ca hundratusen olika modeller, och ingen har någon aning om vad som passar mig bäst. Alla modeller är dessutom kompromissade på något sätt. Har inte mycket till övers för Apple som företag, men deras "store" är oerhört tydlig med vad som skiljer modellerna åt och vad de enskilda skillnaderna gör.

pc-tillverkare, ni får fan shape it up alltså. det här håller inte.