Cooler Master Novatouch TKL

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master Novatouch TKL

Ett kompakt tenkeyless-format och modifierade brytare från den förhållandevis okända aktören Topre står på menyn för Cooler Masters senaste tangentbord. SweClockers testar Novatouch TKL.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priset känns lite saftigt för vad man får. Gillar starkt Mx Grön på mitt tangentbord.

Permalänk
Entusiast

Detta blir garanterat mitt nästa tangentbord, allt jag behöver är en ursäkt till att byta (och 1700kr).

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Kul med lite variation, men för det där priset...

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd

Köpte ett corsair k70 RGB med röda switched för 1700.. TYckte efteråt att det inte var värt 500 kr extra för RGB switchar, men detta corsair tangentbordet är fan inte värt mer än 800 kr. Finns inget som är så där jättespeciellt som man får någon speciell känsla för. Ett vanligt mekaniskt tangentbord som dessutom inte ens har belysning, ser ju inget i mörkret..

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Medlem

Inget kan locka bort mig och mitt MK-85. <3

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Inte något fan av att förlora numpaden på tangentbord. Bästa sättet att mata in långa sekvenser siffror och många produktivitetsprogram har keybinds lagda på numpaden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

Något lägre pris hos komplett. novatouch@komplett.

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElevatorSteve:

Något lägre pris hos komplett. novatouch@komplett.

Med studentrabatt får man det dessutom 10% billigare från komplett så runt 1440kr

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Så man kan säga att det är en deluxe variant av rubberdome i princip, låter som något man bör testa

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

1700:- ?
( märks att det går bra för Sverige... )

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

Vill nog ha belysning i tangenterna + numeriska delen, men annars så inga betänkligheter mot priset, bra tangentbord är inte billiga..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Belysning är något som vore svårt att klara sig utan , borde ju veta var man sätter fingrarna men bara för att det lyser så grant så kollar jag ändå. Behåller med förtjusning mitt MK-80 även inför denna nyhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakmakkan:

Köpte ett corsair k70 RGB med röda switched för 1700.. TYckte efteråt att det inte var värt 500 kr extra för RGB switchar, men detta corsair tangentbordet är fan inte värt mer än 800 kr. Finns inget som är så där jättespeciellt som man får någon speciell känsla för. Ett vanligt mekaniskt tangentbord som dessutom inte ens har belysning, ser ju inget i mörkret..

Lär dig att skriva på tangentbordet med rätt fingersättning, så slipper du "se"

Det är faktiskt inte så svårt som man tro, och det finns rätt roliga program som är gratis som ger väldigt mycket.

Den ända som krävs är "fan-vad-jobbigt-detta-är" i några veckor

Sen, när man har kommit "igenom spärren" så är det trevligt att skriva och enbart titta på skärmen och se meningarna utökas, fort som fan.

Det är helt klart värt tortyren

Som någon sekreterare skrev: När man märker att fingrarna skriver i takt med hjärnan, då sitter det. (än är jag själv inte där än)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Är detta vanliga Topre-brytare eller Silenced (Type-S)?
Jag har ett Topre Realforce 87U Type-S och det har, precis som detta CoolerMaster, lila brytare till skillnad från vanliga Topre-brytare som brukar vara svarta.

Permalänk
Medlem

Kul med en ny spelare på scenen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det är faktiskt inte så svårt som man tro, och det finns rätt roliga program som är gratis som ger väldigt mycket.

Har du några tips? Börjar tröttna på att behöva kika ner på tangentbordet med jämna mellanrum. Men den där tröskeln känns ganska hög just nu. Kan ju alltid vara värt och prova något program iaf.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Är detta vanliga Topre-brytare eller Silenced (Type-S)?
Jag har ett Topre Realforce 87U Type-S och det har, precis som detta CoolerMaster, lila brytare till skillnad från vanliga Topre-brytare som brukar vara svarta.

Ska vara de vanliga brytarna enligt tråden på Deskthority.

Permalänk
Snusfri

Trevligt med brädor som kör med annat än Cherry.
Avsaknad av bakgrundsbelysning samt numpad är dock dealbreakers för mig så behåller mitt Ducky Shine 2 MX Brown ett bra tag till

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyriusG:

Ska vara de vanliga brytarna enligt tråden på Deskthority.

Okej, så synd. Blev lite förhoppningsfull när jag såg den lila färgen. Har både vanliga och Type-S brytare i olika tangentbord och måste säga att jag tycker att Type-S är betydligt skönare att skriva på.

Permalänk
Medlem

Micro USB på ett tangentbord? Tror kontakten på tangentbordet lär slitas ut rätt fort och glappa sig, hade absolut inte köpt något så stort med en microusb kontakt av egna erfarenheter.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Grymt! Jag rekommenderar, tänker inte byta ut mitt Realforce dock. Priset är väntat, förhoppningsvis hoppar fler på tåget så kanske bättre priser följer därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Micro USB på ett tangentbord? Tror kontakten på tangentbordet lär slitas ut rätt fort och glappa sig, hade absolut inte köpt något så stort med en microusb kontakt av egna erfarenheter.

Håller med. USB Type B FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Har du några tips? Börjar tröttna på att behöva kika ner på tangentbordet med jämna mellanrum. Men den där tröskeln känns ganska hög just nu. Kan ju alltid vara värt och prova något program iaf.

Inte direkt gratis, men The Typing of The Dead: Overkill är nog ett av de roligare sätten man kan lära sig skriva på tangentbord bättre Det finns även äldre spel i serien, men de är lite svårare att få tag på.

Permalänk
Medlem

När nu folk gnäller på tenkeyless får jag väl slå ett slag för det. Det är bra mycket mer ergonomiskt för högerhänta att få musen närmare kroppen, än så långt ut det kommer annars. Billiga separata numpads finns (eller dyra, om man vill ha även dem mekaniska).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Kraftigt förkortad sammanfattning från övriga recensioner (specifikt Deskthority):

  • Brytarna har inte lika hög kvalitetskänsla som Topre.

  • Låter markant mer än vanliga Topre (därav o-ringarna, CM:s nödlösning som enbart delvis löser halva problemet).

  • Det fanns lysdioder under scroll- och capslock i testversionen som delades ut till några utvalda, men CM tog bort dem. Dumt/snålt.

Och så är det dyrt. Och har ABS-skräptangenter. Osv.

Men jag har ändå beställt en (från Komplett som tydligen är huvudåterförsäljare i Sverige, och har lägre pris + gratis frakt). För att få uppleva Topre.

Även om det är dyrt, så är det ändå mycket billigare än att köpa ett Topre Realforce med svensk tangentuppsättning från engelska keyboardco, som tillsammans med frakten går på nästan en tusenlapp mer. Och så har jag ju en hel bunt mysiga PBT mx-caps att använda istället för ABS-skräpet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

När nu folk gnäller på tenkeyless får jag väl slå ett slag för det. Det är bra mycket mer ergonomiskt för högerhänta att få musen närmare kroppen, än så långt ut det kommer annars. Billiga separata numpads finns (eller dyra, om man vill ha även dem mekaniska).

Äsch, kostar runt 300 kronor för en mekanisk.

Permalänk
Inaktiv

bra recension, men lite sent kanske. Novatouch TKL har jag tyckt varit ganska interessanta men på tok för dyra.. Nä, det blir nått nytt med Brown switchar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakmakkan:

Köpte ett corsair k70 RGB med röda switched för 1700.. TYckte efteråt att det inte var värt 500 kr extra för RGB switchar, men detta corsair tangentbordet är fan inte värt mer än 800 kr. Finns inget som är så där jättespeciellt som man får någon speciell känsla för. Ett vanligt mekaniskt tangentbord som dessutom inte ens har belysning, ser ju inget i mörkret..

Datorentusiaster som måste titta på tangenterna när de skriver, det är något nytt!
I spel håller jag med om att varken rubberdome eller mekaniskt har någon större betydelse men om man skriver eller kodar mycket är det trevligt med mekaniska tangentbord.
För mig är det mer tröttsamt att skriva på ett rubberdome tangentbord om jag sitter och skriver länge och mycket, sen är inte den svampiga känslan när man trycker ned en tangent på ett rubberdome så kul.

Permalänk
Medlem

"[...] en kraft på 45 gram för att aktiveras."

*vrider mig lite i stolen*

Vad sägs om:
"en vikt på 45 gram för att aktiveras."
eller
"en kraft på 0.44 N för att aktiveras."