RT-AC68UWiFi långsamt ner snabbt upp

Permalänk
Medlem

RT-AC68UWiFi långsamt ner snabbt upp

Har en asus rt-ac68u men har problem med downloadhastigheten via wi-fi , har 100/100 men får 24/130. Routern är testad på ett annat ställe får då 100 ner med mina enheter. Har även testat med en annan router här hemma får exakt samma 24/130. Får full hastighet när jag kör med kabel. Router är nollställd

Permalänk
Medlem

Har du testat att byta kanaler, någon granne kanske stör exempelvis.
Har du testat att stänga av alla andra "onödiga" funktioner, exempelvis föräldra-grej (den är på som standard men allt är öppet).
Ser du i trafikövervakningen så att det inte är något annat som går.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har du testat med ett annat nätverkskort? Använder du 2.4 eller 5 GHz, och har du testat att byta mellan dem?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

QoS? Kör du specifik kanal bandbredd eller blandad? (20/40Mhz) Uppdaterat firmware? Testat olika källor? Stängt av Parental Control? Använder du Netlimiter?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Har du testat att byta kanaler, någon granne kanske stör exempelvis.
Har du testat att stänga av alla andra "onödiga" funktioner, exempelvis föräldra-grej (den är på som standard men allt är öppet).
Ser du i trafikövervakningen så att det inte är något annat som går.

Jag har provat runt på olika kanaler inte alla dock. Bör man testa alla för att utesluta kanal störning? Vet inte exakt vad som är onödigt och inte men ja, jag har stängt av parent controll. I trafikövervakningen ser det normalt ut. Ingen trafik när jag inte använder något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Har du testat med ett annat nätverkskort? Använder du 2.4 eller 5 GHz, och har du testat att byta mellan dem?

Det beror på hur du menar. Jag har 4 ipads hemma 2 mobiler och en iMac alla blir får samma nerladdningshastighet. Just nu 15mbit. Jag har växlar emellan både 2,4 och 5 GHz näten utan någon skillnad på resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

QoS? Kör du specifik kanal bandbredd eller blandad? (20/40Mhz) Uppdaterat firmware? Testat olika källor? Stängt av Parental Control? Använder du Netlimiter?

QoS är avstängd. Jag kör blandad bandbredd 20/40 på 2,4 GHz nätet. På 5 GHz kör jag 40/60/80. Jag har provat att ändra till 80 på 5Ghz dock så har jag kommit på att det var dumt i efterhand borde provat 40 istället. Vad menar du med om att jag testat olika källor? Parent controll är av. måste googla netlimiter. Inget jag frivilligt startat iaf som kanske förstod

Permalänk
Medlem

Testa vad du får hastigheter på http://speedtest.net, http://speedtest.bahnhof.se och http://speedtest.tele2.net
Återkom med resultat från samtliga.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Testa vad du får hastigheter på http://speedtest.net, http://speedtest.bahnhof.se och http://speedtest.tele2.net
Återkom med resultat från samtliga.

Jag har bara kollat från 2 ställen
Tele 2: http://www.ladda-upp.se/bilder/hqjjcwazulhzj/
BBK: http://www.ladda-upp.se/bilder/jhbesabmpuvjj/

Permalänk
Medlem

Eh, helt spontant nu när du beskriver hur det beter sig (fungerar inte över WiFi med någon router hemma hos dig... tar du med dej grejerna till någon annan fungerar det, med kabel i går det bra) - så låter det som MTU-problem.

Du kan iaf testa att ändra detta i routern.
http://www.asus.com/us/support/FAQ/1007914/
och även testa stora paket: http://www.asus.com/us/support/FAQ/1000907/ (fast dom där är 9600, om det är "riktiga" jumbo-paket)

Här verkar det gå att byta, men oklart... bara för ppope (jag ser inte detta på min ac56u)
http://www.asus.com/us/support/FAQ/1001366/

Och kanske kolla med din ISP hur stora paketen ska vara (?) - 1500 trodde jag var lite default, men det du beskriver verkar peka på något annat.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Eh, helt spontant nu när du beskriver hur det beter sig (fungerar inte över WiFi med någon router hemma hos dig... tar du med dej grejerna till någon annan fungerar det, med kabel i går det bra) - så låter det som MTU-problem.

Du kan iaf testa att ändra detta i routern.
http://www.asus.com/us/support/FAQ/1007914/
och även testa stora paket: http://www.asus.com/us/support/FAQ/1000907/ (fast dom där är 9600, om det är "riktiga" jumbo-paket)

Här verkar det gå att byta, men oklart... bara för ppope (jag ser inte detta på min ac56u)
http://www.asus.com/us/support/FAQ/1001366/

Och kanske kolla med din ISP hur stora paketen ska vara (?) - 1500 trodde jag var lite default, men det du beskriver verkar peka på något annat.

Jag ska kolla det med Bahnhof i morgon. Men att ändra till PPPoE för att byta MTU tror jag inte fungerar när jag inte har någon användare för att logga in bredbandet med.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem med min ac66.
Har fiber 100/100 in.
På min iPad air mätte jag upp 85/95 en gång i helgen, men bara en gång.
Oftast ligger jag på mellan 50-65 ner, och mellan 70-95 upp.
Det är ju inte dåligt på något sätt, men betalar för 100/100.

Har hittat ett nät till på 5ghz, svag signal som ligger på kanal långt ifrån mitt LAN.
Har inte hittat via GUIt om jag kan ställa storlek(1500 som nämdes), har asus senaste fw.

På min iphone 5s kommer jag inte riktigt upp i hastigheter likt iPad.

Undrar vad det beror på att jag inte får mer fart ner...
/Mike

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Jag har precis samma problem med min ac66.
Har fiber 100/100 in.
På min iPad air mätte jag upp 85/95 en gång i helgen, men bara en gång.
Oftast ligger jag på mellan 50-65 ner, och mellan 70-95 upp.
Det är ju inte dåligt på något sätt, men betalar för 100/100.

Har hittat ett nät till på 5ghz, svag signal som ligger på kanal långt ifrån mitt LAN.
Har inte hittat via GUIt om jag kan ställa storlek(1500 som nämdes), har asus senaste fw.

På min iphone 5s kommer jag inte riktigt upp i hastigheter likt iPad.

Undrar vad det beror på att jag inte får mer fart ner...
/Mike

Jag har pratat med en tekniker idag som har utrustning för att mäta störningar i nätet. Hoppas att det inte blir jätte dyrt. Jag har även pratat med både amerikanska och svenska supporten ang. dåliga hastigheter och dom kunde inte komma fram till annat än antingen störningar i nätet eller trasig router ( detta kan inte gälla mig då den fungerar bra om jag tar med den till någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brinde:

Jag har pratat med en tekniker idag som har utrustning för att mäta störningar i nätet. Hoppas att det inte blir jätte dyrt. Jag har även pratat med både amerikanska och svenska supporten ang. dåliga hastigheter och dom kunde inte komma fram till annat än antingen störningar i nätet eller trasig router ( detta kan inte gälla mig då den fungerar bra om jag tar med den till någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte prövat min router någonannanstans.
Jag har en router på nedanvåning och en AP på ovanvåning.
Samma SSID på båda, även för 2,4 och 5 ghz, alltså ett SSID.

Det hoppar ganska rejält för mig.
Nu ligger jsg t.ex på 50 ner och dryga 90 upp.

Har låst 2,4 till kanal på min AP, får in fler nät som stör på 2,4 på ovanvåning.
5ghz är satt till auto på båda.
Har prövat att låsa till olika kanaler för 5 ghz på router och AP, men det gav ingen skillnad.
Ska pröva att stänga av min router under natten och mäta imorgon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Har inte prövat min router någonannanstans.
Jag har en router på nedanvåning och en AP på ovanvåning.
Samma SSID på båda, även för 2,4 och 5 ghz, alltså ett SSID.

Det hoppar ganska rejält för mig.
Nu ligger jsg t.ex på 50 ner och dryga 90 upp.

Har låst 2,4 till kanal på min AP, får in fler nät som stör på 2,4 på ovanvåning.
5ghz är satt till auto på båda.
Har prövat att låsa till olika kanaler för 5 ghz på router och AP, men det gav ingen skillnad.
Ska pröva att stänga av min router under natten och mäta imorgon...

Du får inte glömma att sätta olika kanaler "hårt" för respektive enhet när du gör detta trick, annars kan det bli lite störningar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Någon som ser något konstigt?

SSID: "ASUS_5G"
RSSI: 0 dBm SNR: 0 dB noise: -92 dBm Channel: 64/80
Capability: ESS
Supported Rates: [ 6(b) 9 12(b) 18 24(b) 36 48 54 ]
VHT Capable:
Chanspec: 5GHz channel 58 80MHz (0xe33a)
Primary channel: 64
HT Capabilities:
Supported MCS : [ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ]
VHT Capabilities:
Supported VHT (tx) Rates:
NSS: 1 MCS: 0-9
NSS: 2 MCS: 0-9
NSS: 3 MCS: 0-9
Supported VHT (rx) Rates:
NSS: 1 MCS: 0-9
NSS: 2 MCS: 0-9
NSS: 3 MCS: 0-9

Mode : AP Only

Stations (flags: P=Powersave Mode, S=Short GI, T=STBC, A=Associated, U=Authenticated)
----------------------------------------
MAC IP Address Name RSSI Rx/Tx Rate Connected Flags

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du får inte glömma att sätta olika kanaler "hårt" för respektive enhet när du gör detta trick, annars kan det bli lite störningar.

Hur gör man det på en iOS enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brinde:

Hur gör man det på en iOS enhet?

Ingen aning, men det här jag pratar om skall göras i routern (står på auto i vanliga fall).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ingen aning, men det här jag pratar om skall göras i routern (står på auto i vanliga fall).

Ok jaja du menar att sätta en port bara i routern? Det har gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brinde:

Ok jaja du menar att sätta en port bara i routern? Det har gjort

Nej, en port per respektive enhet menar jag. Helst ett ordentligt hopp imellan (20mhz/kanal -> ta minst två kanaler bort på enhet #2) - så kommer det inte att krocka så innihelskotta och antagligen sluta hoppa så som det gör för dig.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nej, en port per respektive enhet menar jag. Helst ett ordentligt hopp imellan (20mhz/kanal -> ta minst två kanaler bort på enhet #2) - så kommer det inte att krocka så innihelskotta och antagligen sluta hoppa så som det gör för dig.

Hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nej, en port per respektive enhet menar jag. Helst ett ordentligt hopp imellan (20mhz/kanal -> ta minst två kanaler bort på enhet #2) - så kommer det inte att krocka så innihelskotta och antagligen sluta hoppa så som det gör för dig.

Men det finns ju bara 3 kanaler att välja på spm inte överlappar(1,6,11) för 2,4ghz!?
Jag har endast möjlighet att sätta 32, 36, 40, 44, 48 på 5ghz bandet.

Jag har gjort så som nämndes, bara satt en kanal i routern.
Finns det alltså möjlighet att styra enheter till fix kanal via routern?

Ska kika på det.
Men ju fler kanaler jag använder gör ju att jag ökar risken att störas från närliggande nät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Jag har precis samma problem med min ac66.
Har fiber 100/100 in.
På min iPad air mätte jag upp 85/95 en gång i helgen, men bara en gång.
Oftast ligger jag på mellan 50-65 ner, och mellan 70-95 upp.
Det är ju inte dåligt på något sätt, men betalar för 100/100.

Har hittat ett nät till på 5ghz, svag signal som ligger på kanal långt ifrån mitt LAN.
Har inte hittat via GUIt om jag kan ställa storlek(1500 som nämdes), har asus senaste fw.

På min iphone 5s kommer jag inte riktigt upp i hastigheter likt iPad.

Undrar vad det beror på att jag inte får mer fart ner...
/Mike

Jag har en AC66u och när jag hade 5s fick jag liknande dina resultat men när jag sedan skaffade 6plus så har det gått ilsnabbt hela tiden, så det kanske snarare är wi-fi i telefonen som spökar för dig?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasRX:

Jag har en AC66u och när jag hade 5s fick jag liknande dina resultat men när jag sedan skaffade 6plus så har det gått ilsnabbt hela tiden, så det kanske snarare är wi-fi i telefonen som spökar för dig?

Jo det har du säkert rätt i.
Bara att acceptera.

Men just att jag fått bra wlan hastigheter på min iPad air, ibland.
Kan ju faktiskt vara så att det varierar på fibern in också...

Hoppas att det är så.
Annars blir det än mer problem imorgon då jag ska in med Sonos också:-)
3 Play5, och en sub.
Kanske bäst att låta Sonos köra på sitt eget Sonosnet?!
Vet inte vilken frekvens Sonos går på.

Nåja, det blir morgondagens bekymmer

Permalänk
Medlem

YES!

Jag har löst problemet hemma hos mig.

Detta är min lösning:

Gå in i routern tryck på WAN --> NAT genompassering --> stäng av SIP genompassering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brinde:

Jag har löst problemet hemma hos mig.

Detta är min lösning:

Gå in i routern tryck på WAN --> NAT genompassering --> stäng av SIP genompassering

Grattis 😄
Vet dock inte om det hjälper mig, vet knappt vad det är.
SIP?, har inte det med tele att göra, adsl?

Jag prövade att disable detta, allt utan sista är aktiverat default?
Svårt stt säga om det hjälpte eller ej.

Vet fortfarande hur jag ställer kanaler till devices på routern?
Men, med min sista fe uppdatering har jag fler kanalmöjligheter på 5ghz bandet.
Kör på asus fw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Men det finns ju bara 3 kanaler att välja på spm inte överlappar(1,6,11) för 2,4ghz!?
Jag har endast möjlighet att sätta 32, 36, 40, 44, 48 på 5ghz bandet.

Jag har gjort så som nämndes, bara satt en kanal i routern.
Finns det alltså möjlighet att styra enheter till fix kanal via routern?

Ska kika på det.
Men ju fler kanaler jag använder gör ju att jag ökar risken att störas från närliggande nät?

Nej men vafan

Jag svarar på ditt inlägg där du skriver att du har en AP och en Router där du har samma SSID, i ***det*** fallet är det klokt att separera kanalerna dom två imellan.
*phiew*

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nej men vafan

Jag svarar på ditt inlägg där du skriver att du har en AP och en Router där du har samma SSID, i ***det*** fallet är det klokt att separera kanalerna dom två imellan.
*phiew*

Jag har prövat det, både på 2,4 och 5 banden.
Ingen skillnad.

Nu verkar mitt sonosnet gå på kanal 11, då borde jag ju kunna använda kanal 1 och 11 för router resp. AP.
5 bandet känns ju spm ett mindre problem.
Och när jag säger "hoppar" så menar jag i hastighet, men det förstod du säkert.

Tycker det verkar lustigt att jag ska beöva låsa devices till kanaler?