Alla bilder borta på iPhone efter 8.0 uppdatering

Permalänk
Medlem

Alla bilder borta på iPhone efter 8.0 uppdatering

Hoppas ni förstår min fina teckning.paint <3

Problemet är alltså att jag skulle uppdatera till 8.0, har inte tillräckligt med lagring så jag lägger över bilderna på datorn.
Efter att jag uppdaterar så ska jag lägga in bilderna igen och synkar mappen genom itunes.
Trodde alltså att itunes då skulle spegla mappen och lägga över bilderna till telefonen, men istället speglar den från telefonen
som nu är tom och raderar alltså bilderna från mappen jag la dem.

Har ingen som helst backup, har synkat lite då och då i itunes om de betyder nåt annars har jag ingen som helst backup.
Denna mapp som jag hade bilderna på låg på min SSD, finns det något sätt att göra nån restore på dessa?'

Funkar det på samma sätt som med mekaniska hårddiskar? Försökte rädda bilderna med nåt program, kommer inte ihåg vilket och sökte igenom SSD;n men den hittade inte bilderna.

Alternativt att man kanske kan scanna mobilen direkt? Men har bara 16GB så bilderna har förmodligen redan blivit överskrivna efter uppdateringen osv.

Permalänk
Medlem

EaseUS Data Recovery hette programmet jag testade på min SSD utan några framgångar.

Permalänk

Ser rörigt ut. Vad är det för fel på iCloud, OneDrive eller Google Drive om nu bilderna är viktiga för dig?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Avstängd

Hade du iCloud med Photo Stream (Bildström) aktiverat? I så fall borde i alla fall en del bilder ligga under Bibliotek/Bilder/Photo Stream/Min Bildström eller liknande.

Annars är det nog rätt kört när man inte har en ordentlig backup på sina bilder!

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Ser rörigt ut. Vad är det för fel på iCloud, OneDrive eller Google Drive om nu bilderna är viktiga för dig?

Skrivet av PowerNet:

Hade du iCloud med Photo Stream (Bildström) aktiverat? I så fall borde i alla fall en del bilder ligga under Bibliotek/Bilder/Photo Stream/Min Bildström eller liknande.

Annars är det nog rätt kört när man inte har en ordentlig backup på sina bilder!

Trodde väl inte att itunes bara skulle radera filer man har liggandes i en mapp.
Hade ingen iCloud heller då hela familjen använder sina idevices med mitt inlogg för köpta appar och liknande så jag avaktiverade icloud för att bilderna och allt sånt synkades till varje enhet i hela huset.

Det är ju inte direkt några jätte viktiga bilder hade faktiskt helt glömt bort de nu i några veckor, det är väl mer att de hade varit kul om jag kunnat få tillbaks dem.
Brukar alltid tömma telefonen på bilder och lägga på hårddisk i mellan åt men de var ett tag sen sist så de var väl runt 1000 bilder eller nåt, hade jag bara lagt mappen med bilderna på både SSD och min HDD så hade de ju inte varit några problem nu :/

Permalänk
Skrivet av batman:

Trodde väl inte att itunes bara skulle radera filer man har liggandes i en mapp.
Hade ingen iCloud heller då hela familjen använder sina idevices med mitt inlogg för köpta appar och liknande så jag avaktiverade icloud för att bilderna och allt sånt synkades till varje enhet i hela huset.

Det är ju inte direkt några jätte viktiga bilder hade faktiskt helt glömt bort de nu i några veckor, det är väl mer att de hade varit kul om jag kunnat få tillbaks dem.
Brukar alltid tömma telefonen på bilder och lägga på hårddisk i mellan åt men de var ett tag sen sist så de var väl runt 1000 bilder eller nåt, hade jag bara lagt mappen med bilderna på både SSD och min HDD så hade de ju inte varit några problem nu :/

Okej bilderna kommer du tyvärr aldrig få tillbaka nu så du får väl helt enkelt ta detta som en erfarenhet du inte gör om igen. Med andra ord skaffa dig ett Google eller Microsoft konto om du inte redan har det och ladda ner OneDrive eller Google Drive eller om du hittar något bättre alternativ som du gillar mer och ställ in så att alla dina bilder spara automatiskt på någon av dom tjänsterna. Sedan installerar du bara något av dom programmen på datorn med så har du allt synkat och klart.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Skrivet av batman:

Trodde väl inte att itunes bara skulle radera filer man har liggandes i en mapp.
Hade ingen iCloud heller då hela familjen använder sina idevices med mitt inlogg för köpta appar och liknande så jag avaktiverade icloud för att bilderna och allt sånt synkades till varje enhet i hela huset.

Det är ju inte direkt några jätte viktiga bilder hade faktiskt helt glömt bort de nu i några veckor, det är väl mer att de hade varit kul om jag kunnat få tillbaks dem.
Brukar alltid tömma telefonen på bilder och lägga på hårddisk i mellan åt men de var ett tag sen sist så de var väl runt 1000 bilder eller nåt, hade jag bara lagt mappen med bilderna på både SSD och min HDD så hade de ju inte varit några problem nu :/

Tips om ett bättre alternativ än att låta alla köra på samma Apple ID: Family Sharing!

Alla kan ha sitt eget Apple ID (ingen tvingad delning av varken foton eller backuper) som alla är länkade som en "familj", där bara ett konto behöver ha betalinformation. Dina familjemedlemmar behöver bara kunna sitt egna Apple ID-lösenord för att kunna göra nya köp, men ditt konto blir debiterat. Om du inte vill släppa kontrollen helt om ditt kort så har man möjligheten att behöva godkänna alla nya köp innan de faktiskt görs, på din telefon!

Jag kör det själv för mig och min sambo. Funkar mycket bra. Jag vill ha ett starkt lösenord på mitt konto och vill inte behöva lära min sambo det varje gång hon ska köpa någon app. I stället så kör hon sitt egna Apple ID på sin telefon och skriver in sitt egna lösenord vid appköp. Jag kör däremot inte med funktionen för tvingat godkännande.

Appar som har köpts tidigare eller ska köpas i framtiden kan i regel delas mellan alla i familjen utan problem.

Med Family Sharing så kan alla familjemedlemmar använda iCloud-backuper genom sitt egna konto utan att behöva dela utrymme.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.