Be Quiet Silent Base 800

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet Silent Base 800

Tystnad står i första rummet när tyska Be Quiet släpper sitt första datorchassi Silent Base 800. Jonas Thörnqvist står givetvis redo i testlabbet för att ge nykomlingen en rejäl genomgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut dock lite dyr och sen har jag en r4...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Vilket hemskt intro ni har börjat använda i era videoklipp! Saknar det gamla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejvlol:

Vilket hemskt intro ni har börjat använda i era videoklipp! Saknar det gamla

Tycker det är skönt med lite förändring. Hur länge har de använt de gamla?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Aspirant på nytt chassi till Moi? Absolut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tråkigt att dom inte tänkt igenom allt.
Släpper ett chassi där tystnad är fokus och så inkluderar man inte en fläktkontroller.

Duktigt.

Permalänk
Medlem

Tack för en trevlig recension!

Men chassit föll mig inte i smaken alls, går mycket efter utseende och design, ren funktion är givetvis viktigt men allt måste lira ihop.

Permalänk
Medlem

Bort med plasten eller sänk priset. Man får ju H440 för en mindre peng.
Designen föll mig i smaken, men det blir inget köp. Hoppas dock att Be Quiet släpper fler chassin snart. Med lite erfarenhet kanske de hittar upp till toppen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut underifrån? Den där vinklade plastkåpan med ventilationsöppningar i bakkant som sitter under själva stommen av chassit, har den en heltäckande botten och endast ventilation bakåt? I så fall, går det lätt att ta loss hela den delen eller hur är det tänkt att man ska göra rent från damm i den? Dammfiltret vid nätagget sitter ju ovanför och hindrar bara damm från att nå in i själva lådan.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

känns som att det är som det brukar vara med be quiet, helt ok produkter med alldeles för höga priser. svårt att konkurrera när produkterna man konkurrerar med kostar mycket mindre och de i samma prisklass är bättre.

Permalänk
Medlem

Deras HDD bur lösning ser nästintill exakt ut som Lian Li's

Permalänk
Avstängd

Fint chassi men på tok för stort för mig. Det där med fläkt bakom moderkortet verkar ju lite märkligt. Verkar inte vara så lätt att få betyget Utmärkt av Jonas när det kommer till chassin, vilket är bra så klart.
Klockren recension som alltid.
Nu väntar vi bara till den 24e också

Permalänk

Det ser inte så dumt ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk

vem fan löper detta när r5 kommer!!

Permalänk
Avstängd

ännu ett tråkigt chassi som följer det vanliga designschemat

SKa man släppa ett chassi (och det är ingen lätt marknad - många aktörer samt modeller att välja mellan) måste chassit vara UNIKT eller/och jävligt bra på alla punkter. Här missar man tex fläktkontroller. Får inte göra sådana misstag.

Titta på Phanteks. Deras första chassi (Enthoo Primo) är unikt och riktigt bra. Inte många minus.
(Därför jag har det )

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

ännu ett tråkigt chassi som följer det vanliga designschemat

SKa man släppa ett chassi (och det är ingen lätt marknad - många aktörer samt modeller att välja mellan) måste chassit vara UNIKT eller/och jävligt bra på alla punkter. Här missar man tex fläktkontroller. Får inte göra sådana misstag.

Titta på Phanteks. Deras första chassi (Enthoo Primo) är unikt och riktigt bra. Inte många minus.
(Därför jag har det )

Är mycket nöjd med mitt r4. har haft det i snart 2år och tänker nog inte byta det än på ett tag.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

känns som att det är som det brukar vara med be quiet, helt ok produkter med alldeles för höga priser. svårt att konkurrera när produkterna man konkurrerar med kostar mycket mindre och de i samma prisklass är bättre.

Deras agg är rent av pinsamma, i liknande kvalité som corsairs CX serie fast till ett premium pris.

Detta chassi såg i alla fall vettigare ut än deras agg, så skippa aggen och kör på chassin i stället, det lär inte förstöra datordelar i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tyckte chassit såg bra ut!

Dock så tänker jag på att ljud studsar ju...Om man nu har datorn med utblåset nära väggen( säg 20cm ifrån väggen) så kommer det studsa upp och låta...Jag har isolerat väggen just vid datorernas utblåst för att inte ljudet ska studsa hit och dit.

Permalänk
Medlem

Angående sidopanelen bakom moderkortet, så finns en mycket enkel förklaring:

Exakt samma metallbit passar på båda sidorna, bara att montera olika (om nödvändigt) plastluckor för höger/vänster-panel.

Annars så ser det helt ok, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension, som vanligt! Tack!

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Inaktiv

Instämmer, mycket bra recension. Dock inget köp denna gång.

Permalänk
Medlem

Varför är klippet "dolt" på Youtube?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att man sätter minus på ett chassi som saknar fläktkontroller. Det är en bonus när det finns, men inget minus när det saknas (tycker jag). Om du kör egen fläktkontroller eller PWM så är den bara i vägen t.ex.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

hade höga förhoppningar på detta..blev förälskad i den versionen med orange..så jävla snyggt..
Får se vad det blir hade hoppats på en lite bättre recension, men jag är mest intresserad av ljudnivån..skulle vara intressant att se hur den jämför med fractal design... Och är man ute efter det tystaste systemet får man nog räkna med att få slänga ut orginal fläktar.. finns alltid bättre fläktar..

Permalänk
Medlem

Be Quiet Silent Base 800

tack för en bra recension, gillar när du jämför med andra chassin och kommer med personliga åsikter och jämförelser..skulle vilja se dig recensera chassin oftare minst en gång i veckan

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Sgt. Stinger:

Varför är klippet "dolt" på Youtube?

En miss vid publicering. Fixat!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Geeks Gaming

grym recension och intressant chassi, men framförallt vilken bra video! Bakgrunden var i mer fokus, går det att ställa in så att fredagspanelen ser lika bra ut?

Permalänk
Skrivet av AlvarBerglind:

grym recension och intressant chassi, men framförallt vilken bra video! Bakgrunden var i mer fokus, går det att ställa in så att fredagspanelen ser lika bra ut?

Skärpan har varit bra i alla chassirecensioner som är gjorda på nya stället men sedan är det kasst på fredagspanelerna, skumt är det.

Permalänk

Finns det planer på en mindre m-atx variant?

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av caps lock:

Skärpan har varit bra i alla chassirecensioner som är gjorda på nya stället men sedan är det kasst på fredagspanelerna, skumt är det.

tror det är för att dem står så nära bakgrunden på chassirecensioner och längre i från på panelerna. Kollade på en gammal panel idag med och då står dem nära väggen så går nog att lösa. Tycker också det ser ut som att dem står framför en grön-vägg på panelerna, ser skumt ut..

Så redaktionen, har ni testat att stå nära väggen på en panel? Har ju funkat förr...