Delade mappar fungerar via kabel men ej trådlöst?

Permalänk
Medlem

Delade mappar fungerar via kabel men ej trådlöst?

Av någon anledning så strular en bärbar dator i nätverket.

När den bärbara är ansluten med kabel kommer vi åt delade resurser på den bärbara ifrån de andra datorerna i nätverket. Från den bärbara kommer vi också åt resurser på de andra datorerna. Med andra ord, inga problem vid trådad anslutning.

När den bärbara har trådlös anslutning till nätverket kommer vi inte åt delade resurser på den bärbara. Från den bärbara kommer vi dock fortfarande åt resurser på de andra datorerna.

Trodde först det var Homegroup som ställde till det men det blir samma problem om jag tar bort Homegroup och bara kör med "shares".

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen firewallens inställningar som påverkar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är troligen firewallens inställningar som påverkar det.

Tack, det har fungerat tidigare men jag har uppdaterat firmware allt eftersom det kommer nya så kanske är det någon bugg eller annorlunda inställning som ställer till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Tack, det har fungerat tidigare men jag har uppdaterat firmware allt eftersom det kommer nya så kanske är det någon bugg eller annorlunda inställning som ställer till det.

Jag tror mrqaffe syftar på firewallen i den dator som stular.
Ni kanske har identifierat accesspunkten som "publikt nätverk" på datorn?
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/choosing-network-l...

Permalänk
Rekordmedlem

Prova som sagt om det fungerar om du stänger av brandväggen, då vet du att det är inställningarna där som ställer till det och då får du justera dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.