Snabbtest: Grafikprestanda i Far Cry 4

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Grafikprestanda i Far Cry 4

Det är dags för färska Far Cry 4 att ta plats i testlabbet. Redaktionen laddar riggarna med de senaste grafikkorten och undersöker hur mycket datorkraft som krävs för det perfekta flytet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul med dessa snabbtest på stora titlar. Tumme upp!

Permalänk
Medlem

Aww yiss

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Inaktiv

Spelet är riktigt kul

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se hur det skalar med SLI/Crossfire

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Totalbiscuit sa att spelet har jätte mycket fps-spikar när man åker ett fordon. :c

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Ska bli intressant och se hur det skalar med SLI/Crossfire

Indeed.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

jag förstår inte varför ingen nämner den jävla mus accelerationen som finns i spelet, den är alltid på, går inte stänga av på nått sätt.

sjukt störande att spela med.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivius:

jag förstår inte varför ingen nämner den jävla mus accelerationen som finns i spelet, den är alltid på, går inte stänga av på nått sätt.

sjukt störande att spela med.

Jaså? Det finns ju en sådan funktion, hjälper inte det då?

Ont: Det vore även kul att se resultat med en standardklockad FX-8350 och Radeon 280X eftersom just den konfigurationen är väldigt vanlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så det är alltså ganska okej att spela på min rigg Dags att fundera ett köp

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Ser ju positivt ut!

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

jag förstår inte varför ingen nämner den jävla mus accelerationen som finns i spelet, den är alltid på, går inte stänga av på nått sätt.

sjukt störande att spela med.

Har hört att det ska gå att stänga av om man pillar i någon settings fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

jag förstår inte varför ingen nämner den jävla mus accelerationen som finns i spelet, den är alltid på, går inte stänga av på nått sätt.

sjukt störande att spela med.

Går stänga av via XML-filen.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

jag förstår inte varför ingen nämner den jävla mus accelerationen som finns i spelet, den är alltid på, går inte stänga av på nått sätt.

sjukt störande att spela med.

To fully disable it: find the "GamerProfile.xml" located in My Games/Far Cry 4, find the lines "Smoothness="1"" and "Smoothness_Ironsight="1"" and change the "1"s to "0".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Jaså? Det finns ju en sådan funktion, hjälper inte det då?

Ont: Det vore även kul att se resultat med en standardklockad FX-8350 och Radeon 280X eftersom just den konfigurationen är väldigt vanlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så är det bara för att du har dom komponenterna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Melinho2895:

Eller så är det bara för att du har dom komponenterna

Jo, jag vet Men det finns ändå några AMD-användare där ute och många av de köpte ett 280X tillsammans med FX-8350. Åtminstone har jag upplevt detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hmm, inget SLI eller crossfire test denna gång heller, finns säkerligen bra svar (saknas drivrutiner med profiler eller tidsbrist) på det men jag anar att redaktörerna inte ändrat sina åsikter kring detta även fast användarna av konfigurationen är många. Bra förhandstitt förövrigt och uppskattat!

Permalänk
Medlem

Verkar det inte som redaktionen får bättre fps än vad som rapporteras här bland användarna? :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jo, jag vet Men det finns ändå några AMD-användare där ute och många av de köpte ett 280X tillsammans med FX-8350. Åtminstone har jag upplevt detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara med och bekräfta detta till större delen. (8320 här )
280x är ungefär max vad en 8320/8350 kan maxa i tyngre titlar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Lol. Köpte Far Cry 4 på origin, men spelet går igenom uplay-applikationen... christ.

Laddade ner spelet över natten, för jag har bara 24mbit... tog evigheter. När det är nedladdat och jag ska installera spelet så tar även det 30 minuter, otroligt seg installation. Efter det startar jag spelet och då är den en patch på hela 3GB(?!) redan. Snacka om att jag får vänta för att få börja spela men jag har ju egentligen inte bråttom heller så. Bara lite oväntat allting... ^^

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Totalbiscuit sa att spelet har jätte mycket fps-spikar när man åker ett fordon. :c

Han säger även att han får 100% usage på en kärna, fps-dipparna kan ju bero på cpu bottlneck och kör han med sin 5930K oklockad så kan det förklara varför han får mer dippar än sweclocker då deras cpu är klockad till 4.6Ghz. Sen kör han även med w7, vem vet kan ju vara så också att det flyter bättre med w8.1 om det är nå problem med hur spelet trådar (är ju snack om att w8 sköter det bättre, men känns kanske lite långsökt)

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Jo, jag vet Men det finns ändå några AMD-användare där ute och många av de köpte ett 280X tillsammans med FX-8350. Åtminstone har jag upplevt detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sant. Finns många vänner där ute som har FX 8xxx & 280/280X/760 konfig.

Permalänk
Medlem

Sli funkar utmärkt i spelet. Kör med datorn i signaturen och jag drar runt det på high med medel fps på 50+

Visa signatur

Asus Prime B450 Plus, Ryzen 1700X, Asus Gtx Dual 1070, 2x8gb G.Skill Aegis 3000MhZ, 2xOCZ 240gb SSD, 6tb Lagring, CorsairHX 1050W

Permalänk
Medlem

Varför har ni inte Titan med i testerna?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Kommer min 5820K i 4.6GHz flaska med ett 280????

nej men seriöst, skall bli kul att testa detta, av att dömma så blir det medel som gäller för min setup, hade jag haft en 1080P skärm så kanske jag hade kört på high men 1200P är ju lite mer krävande.

skall bli spännande och se vad mitt kort i 480Mhz presterar

Permalänk
Medlem

Japp det är med tårar i ögonen som man ser att 980 inte räcker till.

Permalänk
Medlem

Jag spelar med en Q6600, 4GB ram och HD 6870. Det är absolut minimum.
Jag har allt på LOW, 1200p och får ut 30fps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Prestandasiffror med en lägre upplösningen visar en blandad påse resultat. I topp landar Geforce GTX 980, men marginalen ned till Radeon R9 290X är knappast enorm.

Jag skulle säga att 10 högre max. FPS är ganska stort och dessutom bättre min FPS.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Även om jag får cirka 10fps mer fps i medeltal jämfört med AC unity då jag kör efter rekomendationerna här (1920x1080): FC AC så är det Far Cry som jag har mest problem med. Hackar ofta , korta stunder dock, ofta i samband med att man kör fordon. AC unity flyter på perfekt för mig trots lägre fps.

Permalänk
Relik 📜

Flera verkar påpeka att de själva/andra tycker spelet hackar och tappar bildrutor ibland. Det upplever även jag, något som jag tycker kommenteras i texten på (flera) ställen. Jag tar även upp det i slutklämmen.

Skrivet av anon99339:

Ont: Det vore även kul att se resultat med en standardklockad FX-8350 och Radeon 280X eftersom just den konfigurationen är väldigt vanlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon41947:

Hmm, inget SLI eller crossfire test denna gång heller, finns säkerligen bra svar (saknas drivrutiner med profiler eller tidsbrist) på det men jag anar att redaktörerna inte ändrat sina åsikter kring detta även fast användarna av konfigurationen är många. Bra förhandstitt förövrigt och uppskattat!

Skrivet av GarfieldPower:

Varför har ni inte Titan med i testerna?

Svar på alla tre är egentligen att vi begränsar oss hårt för de här snabbtesterna, helt enkelt för att de tidsmässigt ska bli rimliga att genomföra. Vi utgår från årets sommardator och varierar grafikkorten för att ge en uppfattning om prestandan, men håller oss borta från både CPU-byte och SLI/Crossfire. I framtiden kanske några av de testade titlarna tar sig in i standardsviten, då blir det fler scenarion!

Skrivet av kevve1:

Verkar det inte som redaktionen får bättre fps än vad som rapporteras här bland användarna? :/

Det är extremt viktigt med senaste drivrutinerna för både AMD och Nvidia. Prestandaskillnaderna är bitvis enorma. Nu säger jag inte att det är hela förklaringen, men det kan säkert hjälpa någon!

Skrivet av Orici:

Jag skulle säga att 10 högre max. FPS är ganska stort och dessutom bättre min FPS.

Ja, det var kanske lite dumt formulerat och beroende av referensramar. Ändrar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S