Acer XB270HU utmanar Asus ROG Swift med WQHD och G-Sync

Permalänk
Melding Plague

Acer XB270HU utmanar Asus ROG Swift med WQHD och G-Sync

För den som vill ha högupplöst gaming med Nvidia G-Sync och 144 Hz är Asus ROG Swift PG278Q inte längre det enda alternativet. Nu förbereder Acer den närmast identiska XB270HU.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Usch vad det kliar i köptarmen.

Permalänk
Medlem

Tycker det ändå är märkligt att inte fler fabrikat har denna typ av skärm i sitt sortiment än, Asus skärmen har ju ändå varit ute på marknaden ett litet tag och det brukar ju formligen spruta ut varianter från alla tillverkare ganska omgående.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Härligt! Då kanske vi kan få se lite priskrig i denna klassen framöver. Min plånbok tar fram skilsmässopapperna så fort jag tittar på ROG Swift.

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Tycker det ändå är märkligt att inte fler fabrikat har denna typ av skärm i sitt sortiment än, Asus skärmen har ju ändå varit ute på marknaden ett litet tag och det brukar ju formligen spruta ut varianter från alla tillverkare ganska omgående.

Hade inte Asus exklusivitet på g-sync tekniken i ~6månader tack vare samarbetet med Nvidia, eller har jag drömt detta?

Permalänk
Medlem

Bra! Hoppas på priskrig, så man kan köpa en sådan här utan att bli ruinerad. För tillfället kan helt enkelt inte rättfärdiga ett köp eftersom jag dessutom måste uppgradera grafikkortet, och jag vill inte lägga tolv loppor..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill

synd bezel är så hög på Acer annars as nice

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Tycker det ändå är märkligt att inte fler fabrikat har denna typ av skärm i sitt sortiment än, Asus skärmen har ju ändå varit ute på marknaden ett litet tag och det brukar ju formligen spruta ut varianter från alla tillverkare ganska omgående.

Skrivet av henkiii:

Hade inte Asus exklusivitet på g-sync tekniken i ~6månader tack vare samarbetet med Nvidia, eller har jag drömt detta?

Jo, Nvidia har ett exklusivitetsavtal med Asus, som bistått i utvecklingen av G-Sync.

http://www.sweclockers.com/nyhet/17799-nvidia-g-sync-i-fler-s...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd

För dyr.

G-Sync är ointressant då det är teknik knuten till enskild leverantör.
Jag väntar på VESA Adaptive-Sync (eller som AMD kallar det, FreeSync).
Hoppas att Intel hoppar på VESA Adaptive-Sync också.

Är 144 Hz endast något som är möjligt med TN-paneler?
Eller kan man ha det på en IPS-panel också?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rektor:

För dyr.

G-Sync är ointressant då det är teknik knuten till enskild leverantör.
Jag väntar på VESA Adaptive-Sync (eller som AMD kallar det, FreeSync).
Hoppas att Intel hoppar på VESA Adaptive-Sync också.

Är 144 Hz endast något som är möjligt med TN-paneler?
Eller kan man ha det på en IPS-panel också?

IPS kommer nästa år säger dom.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Meh, kan inte någon komma med en skärm så har;

  • 4K upplösning

  • VESA Adaptive-Sync (aka AMD FreeSync)

  • USB 3.1 hubb

  • HDMI 2.0

  • DisplayPort 1.3

  • Fler än 8 bitar färggdjup

  • 100% av Adobe sRGB

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Hade inte Asus exklusivitet på g-sync tekniken i ~6månader tack vare samarbetet med Nvidia, eller har jag drömt detta?

Det har väl gått 6månader nu. Swiften var ju inte deras första skärm med G-sync.

Permalänk
Medlem

Meh, monsterstorlek igen.

WQHD med 144hz på 24" tack!

Högt PPI med möjlighet till drift på ett grafikkort är lätt värt mer för mig än en skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Meh, kan inte någon komma med en skärm så har;

  • 4K upplösning

  • VESA Adaptive-Sync (aka AMD FreeSync)

  • USB 3.1 hubb

  • HDMI 2.0

  • DisplayPort 1.3

  • Fler än 8 bitar färggdjup

  • 100% av Adobe sRGB

Varken DP 1.3, USB 3.1 eller AMD Freesync har lanserats ännu...

Permalänk
Medlem

7500kr för en TN skärm? Nej tack, man får 3+ IPS för samma pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

7500kr för en TN skärm? Nej tack, man får 3+ IPS för samma pengar...

Är man ensam om en produkt som Asus var så kan man sätta priserna som man vill!

Permalänk
Skrivet av Timmy Fox:

7500kr för en TN skärm? Nej tack, man får 3+ IPS för samma pengar...

Varav ingen av de tre IPS skärmarna duger för gaming. (Subjektiv åsikt från min sida)
För övrigt håller jag med, 7.500kr är lite för mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Är man ensam om en produkt som Asus var så kan man sätta priserna som man vill!

Jo, men om denna ska utmana den så kan jag inte tänka mig att den blir rejält mycket billigare.. Framför allt med tanke på priset Nvidia tar för sin Gsync-modul som verkar läggas ovanpå kostnaden på skärmen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Jo, men om denna ska utmana den så kan jag inte tänka mig att den blir rejält mycket billigare.. Framför allt med tanke på priset Nvidia tar för sin Gsync-modul som verkar läggas ovanpå kostnaden på skärmen..

Kan hända att dom lägger sig några hundringar under för att den inte har ROG med i namnet

Vore konkurrensen hårdare, om det skulle finnas 4-5 tillverkare som gör dessa skärmar med samma specs så tror jag att priserna skulle rasa ner till 6500kr

Billigare blir det nog inte på länge med tanke på just G-sync. Sen får vi tänka på att priset nog höjs med tanke på utvecklingskostnaderna.

Tycker dock inte att priset är okej, skulle aldrig köpa en skärm för 7500 fastän man är sugen

Permalänk
Medlem

Kan väl hoppas att detta driver ner priserna lite. Sitter och väntar på att det ska bli lite acceptabelt för plånboken som student men det verkar tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Kan hända att dom lägger sig några hundringar under för att den inte har ROG med i namnet

Vore konkurrensen hårdare, om det skulle finnas 4-5 tillverkare som gör dessa skärmar med samma specs så tror jag att priserna skulle rasa ner till 6500kr

Billigare blir det nog inte på länge med tanke på just G-sync. Sen får vi tänka på att priset nog höjs med tanke på utvecklingskostnaderna.

Tycker dock inte att priset är okej, skulle aldrig köpa en skärm för 7500 fastän man är sugen

Jo, men där ligger problemet. Tekniken är för dyr imho i nuläget. Själv skulle jag nog aldrig lägga mer än 3-4000 på en skärm så även 6500 är för mycket.

Nu bryr jag mig inte mycket om gaming utan snarare mer kreativa saker som foto och grafisk design, så bildkvalitet är viktigare än om skärmen är 4x snabbare än mina pingtider till närmsta server. Har i närmare 4 år suttit på samma LG IPS som kostade inte mer än 1600 och fortfarande håller utomordentlig bildkvalitet även idag, även bredvid en ~1år gammal Asus ProArt som kostade det dubbla. Den ända stora skillnaden är att kontrasten inte är den bästa hos LGn.

Permalänk
Medlem

Men måste de verkligen ha den där röda ringen under foten?
En liten skitdetalj som verkligen får dem att likna stora copycats av ASUS och Swift-skärmen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 250D || Processor: Intel i7 4770K || Grafikkort: Zotac GTX 780 3GB || RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance Pro Gold|| Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX || Nätagg: Corsair CX 750W || Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB + Samsung 128GB SSD||

Permalänk
Medlem

Äntligen lite press! Kanske dags för nytt lagom till GTA 5 då!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

7500kr för en TN skärm? Nej tack, man får 3+ IPS för samma pengar...

Håller med om att 7.5k är mycket för en skärm men det är kombinationen av 27 tum, 1440p, 144Hz, G-sync, 1ms, tunn bezel som gör Swiften attraktiv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jo, Nvidia har ett exklusivitetsavtal med Asus, som bistått i utvecklingen av G-Sync.

http://www.sweclockers.com/nyhet/17799-nvidia-g-sync-i-fler-s...

Se där, det fanns en förklaring! Men då lär det dyka upp lite mer skärmar snart...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Jo, men där ligger problemet. Tekniken är för dyr imho i nuläget. Själv skulle jag nog aldrig lägga mer än 3-4000 på en skärm så även 6500 är för mycket.

Det är en skärm man ska sitta och glo på, så betalar lätt extremt mycket för att få en bra skärm som håller länge. Lite som att köpa dyra hörlurar för att få bra ljud för mig.

Permalänk
Medlem

Öhum...

Skrivet av Buio:

Det är en skärm man ska sitta och glo på, så betalar lätt extremt mycket för att få en bra skärm som håller länge. Lite som att köpa dyra hörlurar för att få bra ljud för mig.

Skrivet av Timmy Fox:

Har i närmare 4 år suttit på samma LG IPS som kostade inte mer än 1600 och fortfarande håller utomordentlig bildkvalitet även idag, även bredvid en ~1år gammal Asus ProArt som kostade det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Och? Min Dell IPS för runt 3000:- var betydligt sämre än min äldre Benq PMVA för 10k. Riktigt bra skärmar kostar generellt sätt mer, men det finns förstås undantag.

Skrivet av Timmy Fox:

7500kr för en TN skärm? Nej tack, man får 3+ IPS för samma pengar...

Såna här inlägg är lite lätt enfaldiga.

Permalänk
Medlem

Varför inte fler portar? Visst att DP krävs för Gsync är en sak. Men tänkte mer på att ex ha ett annat system kopplat till skärmen som inte har behov av Gsync/144hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på att ASUS ROG skulle sjunka i pris men kanske blir en Acer istället då om priset hamnar i en mer vettig prisklass.