Hur klämmer jag fast stiften på kablen lättast?(ATX/PCI)(Problem löst)

Permalänk

Hur klämmer jag fast stiften på kablen lättast?(ATX/PCI)(Problem löst)

Ja som titlen säger så har jag lite problem med att få fast mina nya stift på kablen. Detta gäller framförallt då två kablar ska fast i samma stift.
Tittar jag på kablarna där stiftet följde med ut så är dom fint "dubbelböjda" över och "in" i kablen. Antagligen har ett specielt verktyg använts för detta men är det ett måste för mig eller har ni nått tips&trix för att lösa detta med vanliga tänger?

Permalänk
Medlem

Ja du behöver en spreciell krimptång till det, men du kan komma undan med att klämma ihop kontaken på kablarna med en fin tång så man får den som ett "C" och då även förtenna trådarna och sen löda kontakten.

Jag har lött ihop massor av sådana kontakter så det går men var nogran

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av Hagis2k:

Ja du behöver en spreciell krimptång till det, men du kan komma undan med att klämma ihop kontaken på kablarna med en fin tång så man får den som ett "C" och då även förtenna trådarna och sen löda kontakten.

Jag har lött ihop massor av sådana kontakter så det går men var nogran

Tack! En såndär crimptång har jag sett i farsans verktygslåda! Hoppas bara den är kompatibel! ^^

Permalänk

Det lär den knappast vara det är väldigt speciella stift för Molex. Denna fungerar bra och är billig:

http://www.moddiy.com/products/Professional-Molex-Crimping-To...

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Skrivet av AquaRelliux:

Det lär den knappast vara det är väldigt speciella stift för Molex. Denna fungerar bra och är billig:

http://www.moddiy.com/products/Professional-Molex-Crimping-To...

Billig skulle jag inte säga när det är något jag inte kommer att använda regelbundet. Men tack för att du gav mig namn för exakt rätt verktyg!

Ska hem till en polare som har en massa verktyg för elektronik mm ikväll så få se om vi löser det. Han har även lödkolv så Hagis2k's förslag går även att testa.

Permalänk
Skrivet av AquaRelliux:

Det lär den knappast vara det är väldigt speciella stift för Molex. Denna fungerar bra och är billig:

http://www.moddiy.com/products/Professional-Molex-Crimping-To...

Jag skulle säga att det funkade bra med farsans gammla crimptång! ^^

Permalänk

Ja det fungerade kanske men det ser inte alls bra ut, i värsta fall får du dålig kontakt och brand! Snälla använd inte den där kabeln... Så här bör det se it när man klämt på en kontakt rätt:

http://i.imgur.com/zFljVO5.jpg

Det ska inte heller vara möjligt att dra isär kabeln från stiftet med händerna om man kan det så är det inte bra alls!

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Skrivet av AquaRelliux:

Ja det fungerade kanske men det ser inte alls bra ut, i värsta fall får du dålig kontakt och brand! Snälla använd inte den där kabeln... Så här bör det se it när man klämt på en kontakt rätt:

http://i.imgur.com/zFljVO5.jpg

Det ska inte heller vara möjligt att dra isär kabeln från stiftet med händerna om man kan det så är det inte bra alls!

De andra jag gjorde blev bättre och den jag tog bild på gjorde jag om. Har testat att dra i dem, skulle säga att de sitter bättre nu än de som kom från fabriken..

Permalänk

På bilden så har en bakreklämman rullats och inte pressats så du har svagheter i hur den hålls fast.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

På bilden så har en bakreklämman rullats och inte pressats så du har svagheter i hur den hålls fast.

Ser den inte ut att ha rullats in i isoleringen? Det är ju så den ska fästa. Dock ser den lite slapp ut, men det är bara att trycka lite med en vanlig tång (:

Permalänk
Skrivet av AquaRelliux:

På bilden så har en bakreklämman rullats och inte pressats så du har svagheter i hur den hålls fast.

Skrivet av Jory89:

Ser den inte ut att ha rullats in i isoleringen? Det är ju så den ska fästa. Dock ser den lite slapp ut, men det är bara att trycka lite med en vanlig tång (:

Ja den på bilden blev inte riktigt bra, isoleringen ser ut att glida ur underifrån. men som jag sa innan gjorde jag om den på bilden.
Det jag ville visa med bilden var att verktyget funkade för ändamålet.