Samsung kommer stödja AMD Freesync på samtliga 4K UHD-skärmar 2015

Permalänk
Melding Plague

Samsung kommer stödja AMD Freesync på samtliga 4K UHD-skärmar 2015

Först ut att officiellt stödja dynamiska uppdateringsfrekvenser med AMD Freesync är Samsung, som meddelar att samtliga 4K UHD-skärmar 2015 får stöd för tekniken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra där Samsung.

Permalänk

Då väntar man på en 144hz 4k med Freesync

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk

då är de bara vänta på koreanerna (QNIX osv) ska erbjuda detta

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Om nu freesynk är en öppen teknik, varför fungerar det då bara med AMD kort? Eller finns det något som nVIDIA behöver fixa med sina kort?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Om nu freesynk är en öppen teknik, varför fungerar det då bara med AMD kort? Eller finns det något som nVIDIA behöver fixa med sina kort?

De behöver vilja stödja det och implementera det i sin mjukvara, det är bara där det haltar.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Om nu freesynk är en öppen teknik, varför fungerar det då bara med AMD kort? Eller finns det något som nVIDIA behöver fixa med sina kort?

Nvidia vill ju köra med sin egen variant eftersom de tar betalt för den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Ja! Underbara nyheter! Bra gjort Samsung.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nautilus011:

Om nu freesynk är en öppen teknik, varför fungerar det då bara med AMD kort? Eller finns det något som nVIDIA behöver fixa med sina kort?

NVidia gillar inte Freesync för att det är gratis. De vill ha betalt för G-Sync istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan skärmar ha både AMD freesync och G-sync eller bara ett av dem? i så fall blir free sync skärmar billigare månntro?

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra Samsung! Hoppas resten också går ut med officiellt stöd framöver.

Permalänk
Medlem

För någon vecka sedan var det BOJKOTTA SAMSUNG! kommer ni inte ihåg?

iaf. en trevlig nyhet, hoppas det tvingar nvidia att stödja freesync.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i hur det fungerar men betyder det att man kan se film med 23,9 bilder per sekund utan hack?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på varför R9 280 och 280X inte finns med på listan? O.o

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Vad är det på grafikkorten som avgör om de klarar av tekniken? Är det ren hårdvara eller är det även drivrutinsberoende?

Har planerat att köpa ett GTX 970 i januari-februari. Nvidia har ju sagt att de inte tänker stödja Freesync på sina kort, men jag inbillar mig att det bara är en marknadsföringsgrej nu medan de är ensamma på marknaden med G-sync och att de säkert ändrar sig i framtiden när de får konkurrens. Skulle Nvidia då kunna ordna stöd för Freesync på exempelvis GTX 970 genom en drivrutinsuppdatering eller krävs det särskild hårdvara som nuvarande kort saknar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Vad är det på grafikkorten som avgör om de klarar av tekniken? Är det ren hårdvara eller är det även drivrutinsberoende?

Har planerat att köpa ett GTX 970 i januari-februari. Nvidia har ju sagt att de inte tänker stödja Freesync på sina kort, men jag inbillar mig att det bara är en marknadsföringsgrej nu medan de är ensamma på marknaden med G-sync och att de säkert ändrar sig i framtiden när de får konkurrens. Skulle Nvidia då kunna ordna stöd för Freesync på exempelvis GTX 970 genom en drivrutinsuppdatering eller krävs det särskild hårdvara som nuvarande kort saknar?

Det har skrivits i trådar förut, AMD har gått ut med det. Det måste finnas något i hårdvaran annars hade ju även AMD's äldre kort klarat det som ex. R9 280X (7970).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Någon som kan svara på varför R9 280 och 280X inte finns med på listan? O.o

Skickades från m.sweclockers.com

stödjer inte den nya typen av dynamiska uppdateringsfrekvens. Bra laptop variant som bara används för att spara ström.

Skrivet av Sebbepojken:

Vad är det på grafikkorten som avgör om de klarar av tekniken? Är det ren hårdvara eller är det även drivrutinsberoende?

Har planerat att köpa ett GTX 970 i januari-februari. Nvidia har ju sagt att de inte tänker stödja Freesync på sina kort, men jag inbillar mig att det bara är en marknadsföringsgrej nu medan de är ensamma på marknaden med G-sync och att de säkert ändrar sig i framtiden när de får konkurrens. Skulle Nvidia då kunna ordna stöd för Freesync på exempelvis GTX 970 genom en drivrutinsuppdatering eller krävs det särskild hårdvara som nuvarande kort saknar?

Både och, vad man sett på amd kort. Men känns som stabilare lösning. Just för dom slipper tänka på bakåtkompatibilitet. Nvidia har släppt ett inofficiellt uttalande att dynamiska uppdateringsfrekvens ska stödjas, men dragit tillbaks det.

Gissar dom tänkt så långt att det kan finnas hårdvarustöd på 970 och 980, bara en misstanke efter uttalande dom gjort. Känns ju dumt att blåsa kunder som köpt nyaste gen och behöva köpa ytligare ett kort, i för sig är det inget nytt att företag gärna gör så

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Någon som kan svara på varför R9 280 och 280X inte finns med på listan? O.o

Skickades från m.sweclockers.com

Av samma anledning inte 78XX och 77XX serien finns med. det är gamla kort som helt enkelt inte stödjer den tekniken.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Vad är det på grafikkorten som avgör om de klarar av tekniken? Är det ren hårdvara eller är det även drivrutinsberoende?

Har planerat att köpa ett GTX 970 i januari-februari. Nvidia har ju sagt att de inte tänker stödja Freesync på sina kort, men jag inbillar mig att det bara är en marknadsföringsgrej nu medan de är ensamma på marknaden med G-sync och att de säkert ändrar sig i framtiden när de får konkurrens. Skulle Nvidia då kunna ordna stöd för Freesync på exempelvis GTX 970 genom en drivrutinsuppdatering eller krävs det särskild hårdvara som nuvarande kort saknar?

Profeterna från Nvidia påstår att AMD får tillgång till deras teknik om Nvidia accepterar Freesync.
Därför ser de helt rimligt att Nvidia tar betalt för att exklusivitet ska löna sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

För någon vecka sedan var det BOJKOTTA SAMSUNG! kommer ni inte ihåg?

iaf. en trevlig nyhet, hoppas det tvingar nvidia att stödja freesync.

Haha! Precis "Alla samsungprodukter är skräp!!!" facklor och högafflar.. Men vad annat kan man förvänta sig. Minnet är kort när skammen lagt sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hade varit bättre om dom hade bestämt sig för att ha Displayport och HDMI 2.0 och fullt fungerande 60Hz hela vägen på ALLA sina UHD.

Väck med 30Hz-skitet helt från marknaden.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför alla nvidia folk får panik nu.

Fram till desssa skärmar kommer ner i pris så kommer både 2XX serien från amd och 9XX serien från nvidia va förlegade modeller.
Prestanda i 4k med dagens kort vid gaming är fortfarande alldeles för dålig.

Om några år har de kommit överrens om ens tandard, eller så har skärmtillverkarna lagt till stöd för både Gsync och Freesync som standard på många skärmar.

Detta som kommer nu är verkligen bara för early adopters, som brinner för det. Finns ingen vettig gsync skärm på marknaden heller imo, om man inte vill ha TN-panel. Det är mkt på gång inom skärmvärlden nu, vilket är kul. Men tror det kan vara värt att vänta till det fått mogna till sig. Ska man köpa en skärm idag så tror jag en vanlig 60hz IPS är det bästa för den stora massan.
Sen får vi vänta på OLED/Freesync/144hz/4k. Lär ta ett tag.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Fattar inte varför alla nvidia folk får panik nu.

Fram till desssa skärmar kommer ner i pris så kommer både 2XX serien från amd och 9XX serien från nvidia va förlegade modeller.
Prestanda i 4k med dagens kort vid gaming är fortfarande alldeles för dålig.

Om några år har de kommit överrens om ens tandard, eller så har skärmtillverkarna lagt till stöd för både Gsync och Freesync som standard på många skärmar.

Detta som kommer nu är verkligen bara för early adopters, som brinner för det. Finns ingen vettig gsync skärm på marknaden heller imo, om man inte vill ha TN-panel. Det är mkt på gång inom skärmvärlden nu, vilket är kul. Men tror det kan vara värt att vänta till det fått mogna till sig. Ska man köpa en skärm idag så tror jag en vanlig 60hz IPS är det bästa för den stora massan.
Sen får vi vänta på OLED/Freesync/144hz/4k. Lär ta ett tag.

Enligt AMD ska skärmar komma 2015, tänkte inte just på 4k i alla fall. Är riktigt nyfiken både kostnad och hur det presterar. Plus hoppas detta inte blir som 3D skärmarna till datorn.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Enligt AMD ska skärmar komma 2015, tänkte inte just på 4k i alla fall. Är riktigt nyfiken både kostnad och hur det presterar. Plus hoppas detta inte blir som 3D skärmarna till datorn.

Nej, 3dskärmar var verkligen ren PR. Detta är ju någonting som verkligen behövts i många år. Ska bli spännande att se hur det utvecklas.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

För någon vecka sedan var det BOJKOTTA SAMSUNG! kommer ni inte ihåg?

iaf. en trevlig nyhet, hoppas det tvingar nvidia att stödja freesync.

Fast om de gör något bra så förtjänar de väl ändå beröm?

Nu är jag inget fan av Samsung eller deras produkter men jag har svårt att se något negativt med just Freesync-stödet de gått ut med.

Nvidia kommer nog tvingas stödja freesync oavsett om de vill eller inte med nuvarande utveckling. Jag förmodar att det också borde vara möjligt att tillverka skärmar som stödjer freesync men också har plats för att köpa in och montera in Gsync krets för gsync-stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

För någon vecka sedan var det BOJKOTTA SAMSUNG! kommer ni inte ihåg?

iaf. en trevlig nyhet, hoppas det tvingar nvidia att stödja freesync.

Skrivet av Ozzed:

Haha! Precis "Alla samsungprodukter är skräp!!!" facklor och högafflar.. Men vad annat kan man förvänta sig. Minnet är kort när skammen lagt sig.

vad har jag nu missat ..

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Hjälpsam

Eftersom det nu inte kostar så himla mycket extra, är jag övertygad att det kommer till fler skärmar än 4k modellerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

vad har jag nu missat ..

Samsungs lågbudget-SSD's 840 och 840 EVO drogs med problem för att TLC-minnen tappar laddning fortare än MLC efter samma tid, i kombination med att Samsung inte tagit höjd för det i sin Firmware, vilket fick till följd att läshastigheten blev i det närmaste noll på filer som varit orörda en viss tid. Och jargongen gick väl ungefär såhär: "Jag har köpt en lågbudgetprodukt, men fantiserar om att den ska vara Toppklass, JÄVLA SKIT-SAMSUNG!!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Samsungs lågbudget-SSD's 840 och 840 EVO drogs med problem för att TLC-minnen tappar laddning fortare än MLC efter samma tid, i kombination med att Samsung inte tagit höjd för det i sin Firmware, vilket fick till följd att läshastigheten blev i det närmaste noll på filer som varit orörda en viss tid. Och jargongen gick väl ungefär såhär: "Jag har köpt en lågbudgetprodukt, men fantiserar om att den ska vara Toppklass, JÄVLA SKIT-SAMSUNG!!

Det var snarare nyheten om Samsunges stämning mot Nvidia, där samsung drog med ett litet företag som inte hade med saken att göra, endast för att domstolen i den regionen var känd för att vara snabb.

Detta orsakade högafflar och facklor.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CynXen:

Det var snarare nyheten om Samsunges stämning mot Nvidia och drog med ett litet företag som inte hade med saken att göra, endast för att domstolen i den delstaten var känd för att vara snabb.

Detta orsakade högafflar och facklor.

Nja det retade mest upp de som gillar Nvidia, detta är en nyhet som gör de som gilla AMD glada.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |