OpenWrt - port forward FTP server (FileZilla) fungerar inte

Permalänk
Medlem

OpenWrt - port forward FTP server (FileZilla) fungerar inte

När jag försöker ansluta får jag:
Connection established, waiting for welcome message...
Error: Connection timed out
Error: Could not connect to server

I OEM ROM var det enkelt. Lägg till portarna och det fungerar. Bittorrent verkar fungera genom att bara lägga till porten.

Jag har sökt en del men hittar inget som hjälper, speciellt eftersom alla sökresultat är för konsol. Jag använder GUIn LuCI. Visst, det kan vara bra att lära sig konfigera via konsolen men först vill jag bara få FTPn att fungera.

Vad mer behöver man göra för få att FTP-servern att fungera? Jag har lagt till portarna under "port forward". Resten av inställningarna är standard (förutom att jag satt IP-tilldelning till statisk). Jag kan ansluta till servern från LAN.

Permalänk
Medlem

har du startat servicen i windows? jag missade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

...text...

Du har inte specificerat extern port, gör det.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

har du startat servicen i windows? jag missade det.

Filezillas service? Jo, annars så står det ju felmeddelande i FZs log.

Skrivet av Dracc:

Du har inte specificerat extern port, gör det.

Hmm, utorrent behövde inte det och det fungerar. Fast det kanske inte fungerar korrekt egentligen.

Men nej, det hjälper inte. Fortfarande samma felmeddelande.
Ok, det hjälpte tydligen. Visst, man "vidarebefordrar en port" men jag antog väl att det var efter klienten anslutit till routern.

Jag är ganska säker på att jag testade att lägg till porten under extern också föut. Jag kanske glömde starta om OpenWRT. Så blir det när man håller på med samma fel i flera timmar...
Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Filezillas service? Jo, annars så står det ju felmeddelande i FZs log.

Hmm, utorrent behövde inte det och det fungerar. Fast det kanske inte fungerar korrekt egentligen.

Men nej, det hjälper inte. Fortfarande samma felmeddelande.
Ok, det hjälpte tydligen. Visst, man "vidarebefordrar en port" men jag antog väl att det var efter klienten anslutit till routern.

Jag är ganska säker på att jag testade att lägg till porten under extern också föut. Jag kanske glömde starta om OpenWRT. Så blir det när man håller på med samma fel i flera timmar...
Tack.

Ftp är inte bara en port, utan två. Kommandokanal och datakanal. Hittar inte länken från telefon, men kolla upp aktiv respektive passiv ftp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ställ in en range med passiva portar i FileZilla Server och forwarda sedan "huvudporten"(porten du ansluter med i klienten) och portrangen för passive.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold