Futuremark 3DMark får prestandatester för Mantle och DirectX 12

Permalänk
Melding Plague

Futuremark 3DMark får prestandatester för Mantle och DirectX 12

Nästa år får AMD Mantle konkurrens av DirectX 12 och frågan på mångas läppar är hur de kommer prestera mot varandra. Det här hoppas Futuremark kunna svara på med framtida uppdateringar av testsviten 3DMark.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Riktigt bra, skönt att någon utvecklar ett test som testar draw calls. Hoppas OpenGL också blir testbart.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd

Det ser ut som att det aldrig kommer bli något utav Mantle.
AMD lovade mycket, och snackade om att det skulle bli öppet, men dom lyckas aldrig att riktigt öppna upp det och bilda ett community runt det.

Dock så är OpenGL Next på gång, där Khronos Group utvecklar ett nytt API som kommer låna friskt utav Mantle.

http://www.anandtech.com/show/8363/khronos-announces-next-gen...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av rektor:

Det ser ut som att det aldrig kommer bli något utav Mantle.
AMD lovade mycket, och snackade om att det skulle bli öppet, men dom lyckas aldrig att riktigt öppna upp det och bilda ett community runt det.

Dock så är OpenGL Next på gång, där Khronos Group utvecklar ett nytt API som kommer låna friskt utav Mantle.

http://www.anandtech.com/show/8363/khronos-announces-next-gen...

Hoppas kan du ju alltid, men tack och lov verkar du ha fel.
http://videocardz.com/51018/exclusive-upcoming-games-support-...

Mantle har tuffat på i snart ett år nu, det finns fler titlar med Mantle än det fanns i DX10 ett år efter DX10 släppts, nästan säker på att det även gäller DX11, de flesta större spelmotorerna stödjer eller kommer att stödja Mantle, jävligt märkligt misslyckande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Oavsett vad som händet med mantle är jag jävligt glad att AMD i alla fall kom och rörde om i grytan lite. Verkar ju som att microsoft var ganska nöjda med sitt sega DX11 tills de fick tillbaka piskan lite. Hoppas det kommer mer saker man vill spela bara. Har ett AMD kort men aldrig testar Mantle so far

Skall i alla fal bli roligt att se hur de två APIerna skiljer sig åt sen i rättvisa tester
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

snälla ge oss ett nytt grafik API, är sjukt less på DX11 och allt onödigt krafs som finns i den som får de mest avancerade grafikkort att underprestera medans de specialanpassade konsolerna med budget grafik från 2011 klarar av att driva alla nya spel med bättre resultat..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det ser ut som att det aldrig kommer bli något utav Mantle.
AMD lovade mycket, och snackade om att det skulle bli öppet, men dom lyckas aldrig att riktigt öppna upp det och bilda ett community runt det.

Dock så är OpenGL Next på gång, där Khronos Group utvecklar ett nytt API som kommer låna friskt utav Mantle.

http://www.anandtech.com/show/8363/khronos-announces-next-gen...

http://videocardz.com/51018/exclusive-upcoming-games-support-mantle

Civilization 6, Dragon Age 3.. Många stora spel som har det. Vilket misslyckande

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem

Hoppas Star Wars Battlefront får DX12 stöd och att det blir ett bra spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vet inte varför men av någon anledning känner jag mig skadeglad och hoppas att DirectX 12 går dåligt. Kanske för att jag vill att Microsoft ska tappa sitt grepp över spelmarknaden.

Permalänk
Medlem

Jojjo

Skrivet av Tilax:

Vet inte varför men av någon anledning känner jag mig skadeglad och hoppas att DirectX 12 går dåligt. Kanske för att jag vill att Microsoft ska tappa sitt grepp över spelmarknaden.

Själv är jag N-fanboi... Med de sagt så vill jag att AMD ska komma tillbaka starkt så vi slipper ockerpriserna från de senaste åren.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tilax:

Vet inte varför men av någon anledning känner jag mig skadeglad och hoppas att DirectX 12 går dåligt. Kanske för att jag vill att Microsoft ska tappa sitt grepp över spelmarknaden.

Som att DX endast är för spel, det är en standard för mycket mer än bara spel, något Mantle aldrig kommer att bli.

Skrivet av vi0lat0r:

Själv är jag N-fanboi... Med de sagt så vill jag att AMD ska komma tillbaka starkt så vi slipper ockerpriserna från de senaste åren.

Vilka ockerpriser? Att räkna in titankorten är inte riktigt rätt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Vet inte varför men av någon anledning känner jag mig skadeglad och hoppas att DirectX 12 går dåligt. Kanske för att jag vill att Microsoft ska tappa sitt grepp över spelmarknaden.

Med tanke på att DX12 inte släpps till Windows 7 kommer det nog dröja länge innan det används i större utsträckning.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Med tanke på att DX12 inte släpps till Windows 7 kommer det nog dröja länge innan det används i större utsträckning.

Hur tänker du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Hur tänker du nu?

Att såvida inte majoriteten av de som använder Windows 7 plötsligt skaffar Windows 10 kommer nästan varje spelstudio säkerligen att fortsätta lägga alla resurer på DX11.0. De vill nå ut till en så bred kundgrupp som möjligt.

Permalänk
Medlem

Ubisoft host* skulle behöva det här.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dunis90:

Att såvida inte majoriteten av de som använder Windows 7 plötsligt skaffar Windows 10 kommer nästan varje spelstudio säkerligen att fortsätta lägga alla resurer på DX11.0. De vill nå ut till en så bred kundgrupp som möjligt.

DX12 kommer till stora delar bli bakåtkompatibelt och om DX12 ger stora prestandavinster, tvivlar jag inte på gamers kommer att uppdatera till W10 få att få tillgång till den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

DX12 kommer till stora delar bli bakåtkompatibelt och om DX12 ger stora prestandavinster, tvivlar jag inte på gamers kommer att uppdatera till W10 få att få tillgång till den.

DX11 var också bakåtkompatibelt, det hade s.k. "feature levels" även för DX9-kort. Likväl var DX9 standard så länge, förmodligen för att XP förblev så stort. DX11.1 och 11.2 är också bakåtkompatibla (men kräver Windows 8/8.1), men mig veterligen är det endast Frostbite 3 som har stöd för DX11.1.

Permalänk
Medlem

Längtar till dx12 hoppas bara dom kommer med nåt nytt & inte bara fjoll för folk med svaga processorer (som mantle)
Sen ska det bli intressant hur overheaden blir också om det hjälper nåt , handlar väl om att kunna skriva mer direkt till hårdvaran på grafikkortet & inte om att begränsa användning av cpu (är bara intressant på AMD s apu prollar.
Förhoppningsvis blir det bra & mantle försvinner.
Men amd ska ha en eloge för att ha satt upp lite press på halvsovande Microsoft & deras x-box fjoll.
Det som saknas nu är spel (förutom star Citizen) som inte konsollfördummas bara (dragon age det sista i raden fantastiskt spel men öppenheten i styrande & grafik är tyvär konsoll begränsat)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

snälla ge oss ett nytt grafik API, är sjukt less på DX11 och allt onödigt krafs som finns i den som får de mest avancerade grafikkort att underprestera medans de specialanpassade konsolerna med budget grafik från 2011 klarar av att driva alla nya spel med bättre resultat..

SKillnaden är väl att spelen till konsol är "special" anpassade medans till pc så finns det väldigt många olika konifigationer! Dock så tycker jag att pcns resultat är bättre... Men håller annars helt med!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

snälla ge oss ett nytt grafik API, är sjukt less på DX11 och allt onödigt krafs som finns i den som får de mest avancerade grafikkort att underprestera medans de specialanpassade konsolerna med budget grafik från 2011 klarar av att driva alla nya spel med bättre resultat..

Snarare så hoppas jag på mer effekter nya tekniker med ett nytt API inte som man gör på konsollfjantet bergränsa grafiken antingen genom begränsad FOW eller grafik på avstånd eller förstorar upp allt för att det inte ska behöva rendera så mycket åt gången(FOW) eller begränsa kantutjämmning eller FPS osv.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Ubisoft host* skulle behöva det här.

3Dmark? Mantle o DX12 är väl skitsamma då spel ändå är bäst i halvdan upplösning och 30fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Som att DX endast är för spel, det är en standard för mycket mer än bara spel, något Mantle aldrig kommer att bli.

Har jag missat något men är inte Mantle ett API riktat just för spel, eller?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hoppas kan du ju alltid, men tack och lov verkar du ha fel.
http://videocardz.com/51018/exclusive-upcoming-games-support-...

Mantle har tuffat på i snart ett år nu, det finns fler titlar med Mantle än det fanns i DX10 ett år efter DX10 släppts, nästan säker på att det även gäller DX11, de flesta större spelmotorerna stödjer eller kommer att stödja Mantle, jävligt märkligt misslyckande.

Det jag funderar över är om dessa stödjer Mantle som ett separat API, eller om det är implementationen i OpenGL? Har verkligen AMD ett intresse av att lägga resurser på att utveckla ett eget API?

Jag kanske är ute och cyklar nu.. har inte hållt mig uppdaterad med detta. Men om någon vet hur framtiden för Mantle och OpenGL ser ut får ni gärna berätta/länka. Jag vet att Khronos Group joppar på liknande "low level API" men har de fri tillgång till Mantle koden? Och tänker AMD fortsätta utveckla Mantle?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Har jag missat något men är inte Mantle ett API riktat just för spel, eller?

Du har verkligen missat något, vad jag svarade på och sedan läser du mitt svar igen

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Dx12 tar för fan för lång tid om det ska nu komma till nästa höst, amd lär hinna piska dem ett bra tag med r9 300 serien

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buulaa:

Dx12 tar för fan för lång tid om det ska nu komma till nästa höst, amd lär hinna piska dem ett bra tag med r9 300 serien

Hur många grafikkort tillverkar Microsoft? Det du just sa makes no sense angående DX12

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur många grafikkort tillverkar Microsoft? Det du just sa makes no sense angående DX12

Skickades från m.sweclockers.com

för att du tror seriöst att nvidia kommer komma med sin egna version i dagsläget och mantle kommer vara det bättre alternativet för amd kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hoppas kan du ju alltid, men tack och lov verkar du ha fel.
http://videocardz.com/51018/exclusive-upcoming-games-support-...

Mantle har tuffat på i snart ett år nu, det finns fler titlar med Mantle än det fanns i DX10 ett år efter DX10 släppts, nästan säker på att det även gäller DX11, de flesta större spelmotorerna stödjer eller kommer att stödja Mantle, jävligt märkligt misslyckande.

Med tanke på att det fortfarande är bara 1 tillverkare som stödjer detta API så kan detta ses som misslyckande.
Just nu är Mantle bara för Windows och bara för GCN, tills adoptionen blir större (OS/Hårdvara) så.....

Jag personligen undrar hur lik Mantle är till DirectX 11 eller hur mycket AMD betalar för Mantle implementation då företag ser ut att välja det istället för OpenGL 4.0/4.5

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Med tanke på att det fortfarande är bara 1 tillverkare som stödjer detta API så kan detta ses som misslyckande.
Just nu är Mantle bara för Windows och bara för GCN, tills adoptionen blir större (OS/Hårdvara) så.....

Jag personligen undrar hur lik Mantle är till DirectX 11 eller hur mycket AMD betalar för Mantle implementation då företag ser ut att välja det istället för OpenGL 4.0/4.5

Frågan är nog mer... OM OpenGL istället för att kopiera andra, hade varit först och utvecklat detta, gjort det med båda AMD och Nvidia, vad hade hänt? Marknaden för Linux + OpenGL är så otoligt liten att inga spel bryr sig (än). Så istället för att motarbeta Mantle borde OpenGL gynna det allt de kan, så de kan ta tronen från DX.

För att komma på efterkälken med teknik 1-2 år senare är inte lönt alltid, och problemet är ju att få motorer verkar vilja stöda det. DX "kommer ikapp" men endast pga dens enorma fotfäste redan.
Mantle fungerar på AMD, och AMD jobbar på att optimera det. Men verken AMD eller Nvidia bryr sig om att optimera för OpenGL i den utsträckningen, då det är så lite använt.

Ang DX så är det en mer komplicerad fråga. Det hänger som tidigare av andra påpekat, på Windows version.
OM jag kan välja att köra Mantle gratis på en lite äldre Windows 7/8 maskin, istället för att betala upp till 1000kr för Windows 10 för DX12 (som dessutom INTE finns stöd för i NÅGON motor optimalt än), varför ska jag?
När majoriteten sitter på Windows 7 (runt 50%) så är det där spelutvecklarna siktar. Nu är det bakåt kompatibelt, men varför ska de lägga resurserna på det när så få har det...

Så för att DX12 ska kunna ta tillbaka toppen så måste först Windows 10 släppas, sen måste Windows 10 bli en hit och ta över majoriteten från Win7, sen ska det utvecklas nya motorer och nya spel för detta, eller läggas till i befintliga, sen måste de i ca 6+ mån "beta" testa det.
Dvs... 2016 kanske DX12 är aktuellt...

Sen håller jag med vad vissa påpekar att Mantle borde ha släppts öppet redan nu om det ska få nog med fotfäste för att kunna hänga med i framtiden.

Permalänk
Avstängd

Jag säger bara att Microsoft själva har sagt att de kommer få minst lika bra prestanda som Mantle...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...