Uppgradera dator... Vad /vilket ska jag börja med?

Permalänk

Uppgradera dator... Vad /vilket ska jag börja med?

Tjena!

Sitter på en gammal burk med gamla komponenter...
Behöver uppdateras, men det finns inte riktigt ekonomi för att köpa allt i dagsläget. Så tänkte bara be om lite tips på vad som är "viktigast".
Har idag följande:
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3,01GHz
GeForce GT 240
GeForce 8600 GTS
4,00 GB RAM

Allt ska som sagt bytas i sinom tid... Men vad bör man fokusera på om man till en början bara ska köpa någon eller några delar?
Alla tips är välkommna!

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7334960/2014-11-07

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chaplin91:

Tjena!

Sitter på en gammal burk med gamla komponenter...
Behöver uppdateras, men det finns inte riktigt ekonomi för att köpa allt i dagsläget. Så tänkte bara be om lite tips på vad som är "viktigast".
Har idag följande:
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3,01GHz
GeForce GT 240
GeForce 8600 GTS
4,00 GB RAM

Allt ska som sagt bytas i sinom tid... Men vad bör man fokusera på om man till en början bara ska köpa någon eller några delar?
Alla tips är välkommna!

Vad är det du vill kunna göra med den nya datorn?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Spelar ju en hel del.
Nu mer BF4, men som du säkert anar funkar de inte helt lysande...

Permalänk
Medlem

Med den datorn du har är det svårt.

Hur mycket pengar kan du lägga just NU?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Anade detta...

Men kan jag med dessa delar köpa (typ moderkort) och på så vis förbättra den något till en början?
Eller kommer de skita sig ihop med de andra komponenterna då? Att de inte funkar ihop?

Kan inte säga hur mycket pengar jag kan lägga just nu... Just därför jag ställde frågan här för tips från "er" som kan ; )

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chaplin91:

Anade detta...

Men kan jag med dessa delar köpa (typ moderkort) och på så vis förbättra den något till en början?
Eller kommer de skita sig ihop med de andra komponenterna då? Att de inte funkar ihop?

Kan inte säga hur mycket pengar jag kan lägga just nu... Just därför jag ställde frågan här för tips från "er" som kan ; )

Den burken du har är inget att lägga pengar på utan det krävs byte av allt för att du ska få något att funka. Den är ju snart 10 år gammal.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Då är det bara att börja spara!

Tack för svaren ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chaplin91:

Anade detta...

Men kan jag med dessa delar köpa (typ moderkort) och på så vis förbättra den något till en början?
Eller kommer de skita sig ihop med de andra komponenterna då? Att de inte funkar ihop?

Kan inte säga hur mycket pengar jag kan lägga just nu... Just därför jag ställde frågan här för tips från "er" som kan ; )

Du kan uppdatera den med moderkortet/processorn/minnena från förslaget ovan under förutsättning att du har s-ata disk/läsare?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

det du skulle kunna göra är att köra en oc sen kanske når 3500mhz vilket inte gör den spännande men ganska många am2 brädor tar imot phenom II cpu på åtminstone 95w tdp som tex 945 x4 som även dom skulle kunna nå lite oc och en beg sån kostar inte många kr men skulle prestera ganska bra i dom flesta spel sen kanske ett 660/7850 ev 7950 för några spänn extra helst nån 2gb vram modell och lite oc skulle ge ett bra lyft och dom 4gb ram du har duger tom till bf4 så dom är inget större problem

Så beror på vad ditt moderkort sväljer men skulle gissa på att du kan hitta cpu beg för 2-300 och gpu för ca500kr "lite mer för 7950" och då skulle det vara värt en uppgradering och bästa scenariot är nog 3600-3800mhz oc på cpu sen rejäl oc på gpu så kan du spela typ allt med ganska höga settins och finns am2 som tar 125tdp cpu då kan man ha 6 core phenom som med kan vara ett alternativ men allt hänger på moderkortet ...sen även nätagg kan vara ett problem men beror med på vad du har där med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att du sparar pengar och när du fått en summa du är villig att lägga så hjälper vi dig med bästa begagnade paket.
Det blir mest prestanda per krona.

När det väl är dags, snåla inte med nätagget är du snäll. Det är den komponent som märks minst i datorn men som är viktigast.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är överdrivet allt jävla grinande om nätagg och så länge man har ett bronz som orkar dra datorn så är man good to go och vist guld platinium är trevliga men ny singel gpu dator och på budget så säger jag snåla på på agg men lägg dig åtminstone på bronsnivå och något skapligt vanligt märke

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kan hans agg dra runt en 6000+ klarar den att dra runt en Pentium..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker det är överdrivet allt jävla grinande om nätagg och så länge man har ett bronz som orkar dra datorn så är man good to go och vist guld platinium är trevliga men ny singel gpu dator och på budget så säger jag snåla på på agg men lägg dig åtminstone på bronsnivå och något skapligt vanligt märke

Ja det är ju så, men det finns alltför många som tar ett halvdant nätagg i de lägre prisklasserna och tror att man kan driva hur mycket som helst med detta, därav hans kommentar, tror jag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hjälpsam

Lägg på 450kr

Från Komplett.

ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+ 749kr
HyperX Fury DDR3 1866MHz 8GB White 749kr
AMD FX-6300 Black Edition 879kr
XFX ProSeries Core Edition 550W PSU 548kr

Summa 2925kr

Från NetOnnNet
Radeon R9 280 DD med 3GB DDR5-minne 1649

Summa 4574kr

Bättre nätaggregat CPU och mycket bättre grafikkort.

edit såg nu detta.
MSI GTX 750Ti med 2GB, 990 kr Skall du börja någonstans och har ont om pengar kan du börja där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Ja det är ju så, men det finns alltför många som tar ett halvdant nätagg i de lägre prisklasserna och tror att man kan driva hur mycket som helst med detta, därav hans kommentar, tror jag.

lite sent svar ja så kan det vara men är ofta överdrivna rekommendationer åt andra hållet med på både chassie och agg där dom som vill ha en billig dator blir rekommenderad 1200kr agg och 900kr chassie när man ofta klarar sig att driva ett bra system för halva priset och har stört mig flera gånger på det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

lite sent svar ja så kan det vara men är ofta överdrivna rekommendationer åt andra hållet med på både chassie och agg där dom som vill ha en billig dator blir rekommenderad 1200kr agg och 900kr chassie när man ofta klarar sig att driva ett bra system för halva priset och har stört mig flera gånger på det

Naturligtvis så har du då full koll på vad datorn ska användas till under dennes livstid.
Inga uppgraderingar alls så klart. Så nästa dator behöver ännu ett agg. SlI/Cf? Nytt agg. Fler diskar och kanske klocka? Nytt agg.

Jag anser att det är lika bra att försöka upplysa personer som vill bygga en dator om att det kan vara en väldigt bra investering att köpa ett agg med mer kapacitet än vad som behövs just NU. Då det inte allt för sällan kommer trådar om att just uppgradera sitt system.

Vi har båda rätt. Ska datorn bara köra en konfiguration så behövs bara ett nätagg som klarar just detta. Helt rätt.

För framtida uppgraderingar behövs oftast mer.

Så att störa sig på detta är ganska onödigt

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Naturligtvis så har du då full koll på vad datorn ska användas till under dennes livstid.
Inga uppgraderingar alls så klart. Så nästa dator behöver ännu ett agg. SlI/Cf? Nytt agg. Fler diskar och kanske klocka? Nytt agg.

Jag anser att det är lika bra att försöka upplysa personer som vill bygga en dator om att det kan vara en väldigt bra investering att köpa ett agg med mer kapacitet än vad som behövs just NU. Då det inte allt för sällan kommer trådar om att just uppgradera sitt system.

Vi har båda rätt. Ska datorn bara köra en konfiguration så behövs bara ett nätagg som klarar just detta. Helt rätt.

För framtida uppgraderingar behövs oftast mer.

Så att störa sig på detta är ganska onödigt

För att göra en lång historia kortare och förklara det lite generellt för trådskapare och även om det finns lite andra variabler och utan att gå in på singel/multi rail ripple kondingar märken och fläkt rpm under load osv kan man säga att efektiviteten på dom olika aggen är ca så här bronze 81% siilver 85% gold 88% platinium 91% under full load så ju bättre spec dom har desto bättre verkningsgrad

men för en modern ny inte så strömhungrig dator som en i5 4690k med ett 970 och disk kanske drar ca 250w och skulle kunna köras fint på ett 500w agg bronz för 400-500kr medans en i7 med dubbla 290x skulle spränga agget så absolut så att man ska veta hur mycket ens prylar tar om man ska spara pengar och finns även singel gpu kombinationer som kan dra rejält med watt som phenom fx med oc eller kombon 9590 + 290x tex tar ett rejält lass med watt

men många halv snabba burkar med 670 770 970 270x 280x osv som singel kort med en amd/intel cpu kan man komma undan med ett ganska billigt agg som duger och man inte sli eller cf så kan man spara pengar på agg utan ångest men ser ofta rekommendationer på 750w 850 gold/platinium när man kan klara sig på ett snik bronz för 500kr där personer tex köper i3 i stället för en i5 för att ha råd med agg och chassie och då tycker jag prioriteringen ligger fel och är det som stör mig lite då och då

men ett bra agg får inte lika hög belastning och är oftast svalare tystare ger en stabilare volt och säkrare för framtida upgraderingar medans det billiga kommer säkert brumma på dom närmaste 5 åren eller så om man inte fått ett måndags ex och göra sitt jobb så är en avvägning men på en budget brukar man ofast inte hamna i dom höga regionerna gällande watt

så det stämmer att båda hade rätt och var nog jag som hade en släng smittsam pms efter diskuterat ..hen - femnister - fi före första inlägget

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ett helt okej nätagg för pengarna. Jag har testat 650 Watt-varianten och den hade inga problem att driva en 2011-CPU överklockad till max plus ett överklockat och spänningsmaxat Radeon 290. 550 Watt räcker och blir över för en CPU och ett 280. För ett 750ti är det seriös overkill förstås

Det är Seasonic som är OEM för XFX Proseries. Visst, det har ett par år på nacken och är inte det effektivaste, men beprövad konstruktion som fungerar bra. Och för pengarna känns det ganska oslagbart. Se Jhonny Guru tex. Jag tar nog hellre det nätagget alla dagar över ett Corsair med högre watt-tal som är fullt med kinesiska kondensatorer.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2239655 tycker även det här är prisvärt 500w gold för 549kr och jag kör med 600w versionen och betalade 600kr för det med rabbat kod osv på cdon och är nöjd med det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w