Dags för ny mobil, tar gärna emot hjälp och tips.

Permalänk
Medlem

Dags för ny mobil, tar gärna emot hjälp och tips.

Är trött på den usla batteritiden i min HTC One M7 så nu är det dags för något nytt!

Har kikat ett tag på nätet på reviews och specs och kommit fram till att jag är riktigt intresserad av följande telefoner:

Samsung Galaxy S5
Samsung Galaxy Note 4
Sony Xperia Z3 Compact

Problemet är att jag tycker att S5:an känns så plastig och kass när man klämmer på den i affären, annars tycker jag att storleken är perfekt. Note 4 ser helt gudomlig ut och känns riktigt bra, men är så galet stor. Z3 compact har en ganska medioker skärm i den här jämförelsen men verkar bra annars, speciellt batteritiden.

Vad tycker ni? Kommer man att ånga sig om man slår på stort och tar en Note 4, känns den för stor? Trist att köpa en S5 nu och så kommer en S6 i vår med liknande finish som Note 4 och Galaxy Alpha. Kommer kanske inte gilla skärmen i längden hos Z3 compact...

Det är svårt

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Definitivt Z3 compact.
Varför skulle du inte gilla skärmen?

Permalänk
Medlem

Z3 Compact skulle jag också säga. Inget fel på den skärmen.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Honor 6 verkar vara både bra och prisvärd - för 3k får du en av de bästa telefonerna. Bra batteritid förväntas också. Hur själva byggkvalitén är, har jag ingen aning om, men med tanke på insidan kan de väl ändå inte ha pajat utsidan, oavsett priset? Skulle lugnt ha köpt denna om jag hade behov av en ny mobil. (Är det någon som har någgra invändningar, kör på!)
https://www.komplett.se/search?q=honor+6

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Om du är låst på android skulle ja rekommendera HTC One M8 eller One+One Annars, (slå mig inte) iPhone 5s, börjar bli relativt billiga och skön prestanda

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Note 3 är typ det bästa telefonen jag har använd. Jo lite stor, men du är van efter en vecka.
Lekte lite med S3an till min kompis, den känns så liten nu

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Definitivt Z3 compact.
Varför skulle du inte gilla skärmen?

Kikar man på de tre telefoner jag nämnt har z3 compact den klart sämsta. Lite sådär betraktningsvinklar och en blåaktig ton. Så skärmen känns lite sådär när man kikar på den i affären.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Om du är låst på android skulle ja rekommendera HTC One M8 eller One+One Annars, (slå mig inte) iPhone 5s, börjar bli relativt billiga och skön prestanda

Jo det är en trevlig telefon, men är trött på apple, speciellt när min iPad air redan börjar visa lagg på olika ställen. Tycker inte det är ok att deras mjukvara redan begränsar en så pass ny platta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Honor 6 verkar vara både bra och prisvärd - för 3k får du en av de bästa telefonerna. Bra batteritid förväntas också. Hur själva byggkvalitén är, har jag ingen aning om, men med tanke på insidan kan de väl ändå inte ha pajat utsidan, oavsett priset? Skulle lugnt ha köpt denna om jag hade behov av en ny mobil. (Är det någon som har någgra invändningar, kör på!)
https://www.komplett.se/search?q=honor+6

Skulle känna mig tveksam till en Huawei, deras historia vad gäller uppgraderingar kan diplomatiskt beskrivas som bristfällig. Det är fel företag att stödja till dess de visat att de bryr sig om kunden även långsiktigt.

Permalänk
Medlem

Inga fler som haft en Note som kan berätta lite om hur det känns att ha en så stor mobil?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inga fler som haft en Note som kan berätta lite om hur det känns att ha en så stor mobil?

kollat på One Plus One ?

Permalänk
Medlem

Kollat på Galaxy Alpha? Den är typ som S5:an fast med metallhölje istället för plast.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Köper du tillsammans med abonnemang eller löst?

Kan verkligen rekommendera en LG G2 om det är batteritid du är ute efter.

Riktigt bra pris dessutom: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2227271

Men har du högre budget så kör på en HUAWEI, ja du hörde rätt! SJUKT bra batteri dessa telefoner: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2791762
"Tillsammans med ett imponerande kraftfullt 4100 mAh-batteri innebär det faktiskt att batteritiden är nästan två dagar vid vanligt bruk, vilket vi tar av oss hatten för."

Med 4,100 MaH batteri är det ett litet mindre kärnkraftverk. En Samsung Galaxy S5 tillexempel har 2,800 MaH-batteri.

Permalänk
Medlem

Note 4, älskade 3:an och köpte 4:an på release..

GRYM telefon med bästa skärmen och suverän batteritid!.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Skulle känna mig tveksam till en Huawei, deras historia vad gäller uppgraderingar kan diplomatiskt beskrivas som bristfällig. Det är fel företag att stödja till dess de visat att de bryr sig om kunden även långsiktigt.

Det är väl bara att dra in cyanogenmod på den då?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Jag känner såhär, mellan att jag sålde min Note 3 och köpte min Note 4 vilket handlade om lite över en månad så hade jag en iphone 4s.

jag fick PSYKISKA problem men den mikroskopiska skärmen, och iOS får jag rysningar av, jag ville inte använda telefonen över huvud taget.

Men, om man är orolig att Note 4 är stor så visst, det är den, och det ser jag 99 av 100 gånger till en fördel.
Nackdelen är att den tar plats i fickan? vilket jag löste med en Galaxy Gear till min Note 3 där jag fick notifications och kunde på så sätt bestämma om det va viktigt eller inte och om jag behövde ta upp telefonen ur fickan.

känslan på note 3 va enligt mig grym men lite plastig, medans note 4 har verkligen fått en kick uppåt på det området, den är svinläcker och skön att hålla i.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe3633:

kollat på One Plus One ?

Mm, men är inte speciellt intresserad av att beställa från utlandet, samt gillar inte designen på den.

Skrivet av Rozzor:

Kollat på Galaxy Alpha? Den är typ som S5:an fast med metallhölje istället för plast.

Ja den är läcker, men batteritiden är nog knappt alls bättre än min nuvarande telefon.

Skrivet av stn1337:

Köper du tillsammans med abonnemang eller löst?

Kan verkligen rekommendera en LG G2 om det är batteritid du är ute efter.

Riktigt bra pris dessutom: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2227271

Men har du högre budget så kör på en HUAWEI, ja du hörde rätt! SJUKT bra batteri dessa telefoner: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2791762
"Tillsammans med ett imponerande kraftfullt 4100 mAh-batteri innebär det faktiskt att batteritiden är nästan två dagar vid vanligt bruk, vilket vi tar av oss hatten för."

Med 4,100 MaH batteri är det ett litet mindre kärnkraftverk. En Samsung Galaxy S5 tillexempel har 2,800 MaH-batteri.

Blir utan abonnemang. Gillar inte LG's lösning med knapp på bakisdan osv, vill gärna ha en så ny telefon som möjligt också.

Skrivet av daevilb:

Jag känner såhär, mellan att jag sålde min Note 3 och köpte min Note 4 vilket handlade om lite över en månad så hade jag en iphone 4s.

jag fick PSYKISKA problem men den mikroskopiska skärmen, och iOS får jag rysningar av, jag ville inte använda telefonen över huvud taget.

Men, om man är orolig att Note 4 är stor så visst, det är den, och det ser jag 99 av 100 gånger till en fördel.
Nackdelen är att den tar plats i fickan? vilket jag löste med en Galaxy Gear till min Note 3 där jag fick notifications och kunde på så sätt bestämma om det va viktigt eller inte och om jag behövde ta upp telefonen ur fickan.

känslan på note 3 va enligt mig grym men lite plastig, medans note 4 har verkligen fått en kick uppåt på det området, den är svinläcker och skön att hålla i.

Hur lång tid håller batteriet vid låg/normal-användning tror du? Vilket skal skal eller case kör du med?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Blir utan abonnemang. Gillar inte LG's lösning med knapp på bakisdan osv, vill gärna ha en så ny telefon som möjligt också.

Vad spelar det för roll vilken ålder telefonen har? Det enda du ska titta på när du kollar på en Android är innehållet innanför skalet.

Köper du G2 får du tillexempel en kraftfull mobiltelefon med ett sjukt bra batteri, köper du G3 får du bättre upplösning men sämre batteritid, då föredrar jag batteritid varje dag i veckan.

Om du läser recensioner så tokhyllar alla valet av låsknappen på baksidan, speciellt volymknapparna.

Valet är ditt men jag rekommenderar verkligen HUAWEI eller G2 om du bryr dig om batteritiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Vad spelar det för roll vilken ålder telefonen har? Det enda du ska titta på när du kollar på en Android är innehållet innanför skalet.

Köper du G2 får du tillexempel en kraftfull mobiltelefon med ett sjukt bra batteri, köper du G3 får du bättre upplösning men sämre batteritid, då föredrar jag batteritid varje dag i veckan.

Om du läser recensioner så tokhyllar alla valet av låsknappen på baksidan, speciellt volymknapparna.

Valet är ditt men jag rekommenderar verkligen HUAWEI eller G2 om du bryr dig om batteritiden.

Jag tackar för tipsen

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad så blev det en Sony Z3 Compact. Siba hade 20% rabatt på delar av sortimentet denna helg så jag slog till. 3700kr något blev det.

Trevlig telefon med bra byggkvalitét och bra mjukvara. Skärmen är inte speciellt bra, men det misstänkte jag redan. Får se om batteritiden är så bra som många säger.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti