Möjligt att uppgradera en socket 775 cpu?

Permalänk
Medlem

Möjligt att uppgradera en socket 775 cpu?

Hej,

Jag har en hemmabyggd dator som nu har några år på nacken men har fungerat alldeles utmärkt:

Gigabyte EP45-DS3
Intel Core 2 Duo E8500
AMD Radeon HD 7850
6 GB RAM

Har som sagt fungerat fint, har kunnat spela det mesta på höga grafikinställningar utan problem. Men då Dragon Age: Inquisition nu plötsligt kräver en fyrkärnig processor för att ens kunna köras, plus att jag börjat jobba mer med 3D- och grafikprogram, så funderar jag på möjligheterna att uppgradera cpu:n då det ändå är den som börjat bli en flaskhals.

Insåg fort hur gammalt mitt moderkort faktiskt är och problematiken i att uppgradera cpu:n. Såvitt jag förstår kräver EP45-DS3 en cpu med socket 775, vilket ej verkar gå att köpa längre till vettigt pris. Någon som vet var man kan få tag på äldre processorer? Någon som har något annat tips? Blir jag så illa tvungen att uppgradera hela moderkortet också?

Permalänk
Medlem

Finns i princip enbart på begagnat-marknaden så leta där (blocket, Ebay eller SweC-marknaden).
Fast om du är seriöst inne i gaming är en ny Haswell processor vad jag rekommenderar. Även Core 2 Quad Cpu:erna börjar bli gamla och sega så hittar man inget billigt är det inte värt en uppgradering.

Du kan behöva byta RAM också då 775 har stöd för både DDR2 och DDR3. Är det DDR2-minnen du kör så måste de bytas ut om du köper nytt moderkort.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jo, planen är att uppgradera ordentligt inom en snar framtid men just nu har jag inte ekonomin för det. Kan jag bara få tag på en fyrakärnig processor att stoppa in tills vidare så vore jag nöjd.

Jag hade inte tänkt på att kolla på begagnat. Känns väl sådär, men det kanske funkar som en nödlösning.