NAS hembygge på budget, max 3k.

Permalänk
Medlem

NAS hembygge på budget, max 3k.

Jag kollar på NAS-lösningar här hemma. Har kollat på Synologys apparater, men tycker det verkar onödigt dyrt.

Jag söker hjälp med att bygga en NAS för backup och för att strömma framförallt 720p, ibland 1080p, film från. Den kommer köra nätverk på kabel och jag behöver plats för minst 4 diskar.

Ett exempel på detta budgetbygge skulle vara något i denna stil: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2657851 (dvs superbilligt chassi med inbygt nätagg, moderkort med intrigerad CPU, 4 GB RAM - inget krångligare än så).

Vad tror ni, skull detta fungera? Är ett så enkelt bygge nog för att hålla en bra hastighet i respons och överföring på en NAS? Stort tack för hjälpen!

/joar

PS. Det enda system jag nästan behörskar är FreeNAS. Förslag på bättre os?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

NAS är inget mer än en dator. Mina första filservers var athon64 baserade så behövs inte mycket. Självklart vill man helst undvika för gammal system med PCI buss men utöver det kan du ta vad du har hemma. Annars får du ju köpa som sagt. Själv började med att återanvända gamla PC delar.

Själv har jag ett ITX moderkort med Bay-Trail-T Celeron J1900 så i princip identiskt med ditt sett till prestandan. Körs som router men bör duga fint om det har sata portar nog eller tar ett PCI-E kort för extra sata portar. Min filserver har en Athlon II X2 240E så typ samma prestanda fast på två kärnor och den taxeras inte hårt med 2x1Gbit (intel nicks så avlastar I/O från processorn). Flesta fallen om man inte kör raid är diskarna flaskhalsen över nätverket.
Strömade 1080p över PCI baserat nätverkskort och sata kort back in the day och det gick fint. Får man en 30-40MB/sek och det med gammal enkärning athlon64 3000+ i 2Ghz.

Strömma 1080p från den är inget problem. Räcker och blir över. Man skulle kunna köra filmer motsvarande blu-ray om man vill så. Eftersom jag körd bondat (som teaming men ändå inte) så kan jag överföra i ca 1.6Gbit med 2st nätverkskort så ca 200Mb/sek har jag klarat mot tex 2st externa usb 3.0 diskar på min desktop maskin. Så ja man kan streama 1080p många gånger om så länge diskarna orkar med.

Det moderkortet du kollade på är begränsat till 2x SATA 3Gbit så du behöver i alla fall ett 2x SATA kort för att få dit 4 diskar. Men jag föredrar egen boot disk typ en billig SSD eller nån mindre HDD så 5 sata portar är ju optimalt eller M.2 + 4 sata portar.

Själv har jag detta i min filserver som kör gentoo linux.
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=9127605&Sta...
Marvell baserad SATA 6Gbit kontroller. Lite nyare så snabbare än äldre Marvell kontrollers och stödjer SSD enheter om man vill (TRIM).
Använder 2x PCI-E 2.0 men dit moderkort är begränsat till 1x på 16x platsen men det är fortfarande 5Gbit banbred per håll så mycket mer än vad ett nätverkskort på 1Gbit klarar.
Hade stoppat diskarna på det och nån liten SSD på moderkortets 3Gbit kontroller. Inte så att du behöver 6Gbit SATA på en NAS/Filserver.

Blir ju en merkostnad men dom finns på ebay.

Den använder Marvell 88SE9230 så du kan nog hitta ett för halva priset på ebay om du vill spara mer pengar. Bara söka på Marvell 88SE9230 eller marvell 9230.

Dom använder AHCI drivrutiner så fungerar i Linux och windows i alla fall säker fler OS.

Sedan kan du ju ta vilket risigt chassis som helst men snåla inte för mö på nätaget. Inte bara går dom sönder utan dom drar ström som as vid låga laster. Kör själv Platinum nu i min filserver och körde 80+ innan. Sparade väl 30-40W idle och då är det CPU (CnQ aktiverat så underclockar sig själv vid låg last), en disk igång resten i sleep, lite PCI-E kort osv. Men vist min CPU har TDP 45W plus moderkortets chipset så viss skillnad mot Celeron J1900 SoC med allt i ett på 10W. Har en sån med och kan köras passivt i ITX låda utan fläktar med full trubo boost

Själv kör jag Gentoo Linux. Aldrig testat Freenas men kör vad du gillar. Windows, linux, BSD av diverse smaker fungerar bara dom har tjänsterna du vill åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

NAS är inget mer än en dator. Mina första filservers var athon64 baserade så behövs inte mycket. Självklart vill man helst undvika för gammal system med PCI buss men utöver det kan du ta vad du har hemma. Annars får du ju köpa som sagt. Själv började med att återanvända gamla PC delar.

Själv har jag ett ITX moderkort med Bay-Trail-T Celeron J1900 så i princip identiskt med ditt sett till prestandan. Körs som router men bör duga fint om det har sata portar nog eller tar ett PCI-E kort för extra sata portar. Min filserver har en Athlon II X2 240E så typ samma prestanda fast på två kärnor och den taxeras inte hårt med 2x1Gbit (intel nicks så avlastar I/O från processorn). Flesta fallen om man inte kör raid är diskarna flaskhalsen över nätverket.
Strömade 1080p över PCI baserat nätverkskort och sata kort back in the day och det gick fint. Får man en 30-40MB/sek och det med gammal enkärning athlon64 3000+ i 2Ghz.

Strömma 1080p från den är inget problem. Räcker och blir över. Man skulle kunna köra filmer motsvarande blu-ray om man vill så. Eftersom jag körd bondat (som teaming men ändå inte) så kan jag överföra i ca 1.6Gbit med 2st nätverkskort så ca 200Mb/sek har jag klarat mot tex 2st externa usb 3.0 diskar på min desktop maskin. Så ja man kan streama 1080p många gånger om så länge diskarna orkar med.

Det moderkortet du kollade på är begränsat till 2x SATA 3Gbit så du behöver i alla fall ett 2x SATA kort för att få dit 4 diskar. Men jag föredrar egen boot disk typ en billig SSD eller nån mindre HDD så 5 sata portar är ju optimalt eller M.2 + 4 sata portar.

Själv har jag detta i min filserver som kör gentoo linux.
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=9127605&Sta...
Marvell baserad SATA 6Gbit kontroller. Lite nyare så snabbare än äldre Marvell kontrollers och stödjer SSD enheter om man vill (TRIM).
Använder 2x PCI-E 2.0 men dit moderkort är begränsat till 1x på 16x platsen men det är fortfarande 5Gbit banbred per håll så mycket mer än vad ett nätverkskort på 1Gbit klarar.
Hade stoppat diskarna på det och nån liten SSD på moderkortets 3Gbit kontroller. Inte så att du behöver 6Gbit SATA på en NAS/Filserver.

Blir ju en merkostnad men dom finns på ebay.

Den använder Marvell 88SE9230 så du kan nog hitta ett för halva priset på ebay om du vill spara mer pengar. Bara söka på Marvell 88SE9230 eller marvell 9230.

Dom använder AHCI drivrutiner så fungerar i Linux och windows i alla fall säker fler OS.

Sedan kan du ju ta vilket risigt chassis som helst men snåla inte för mö på nätaget. Inte bara går dom sönder utan dom drar ström som as vid låga laster. Kör själv Platinum nu i min filserver och körde 80+ innan. Sparade väl 30-40W idle och då är det CPU (CnQ aktiverat så underclockar sig själv vid låg last), en disk igång resten i sleep, lite PCI-E kort osv. Men vist min CPU har TDP 45W plus moderkortets chipset så viss skillnad mot Celeron J1900 SoC med allt i ett på 10W. Har en sån med och kan köras passivt i ITX låda utan fläktar med full trubo boost

Själv kör jag Gentoo Linux. Aldrig testat Freenas men kör vad du gillar. Windows, linux, BSD av diverse smaker fungerar bara dom har tjänsterna du vill åt.

Stort, stort tack för dina råd!

Tyvärr (?) har jag skrapat ihop alla mina gamla - ganska fina - delar jag har haft liggande i hyllorna och byggt en dator till mina kära föräldrar till julklapp, och har därför för första gången i mitt vuxna liv inga datordelar liggande till övers. Såldedes behöver allt köpas nytt.

Du har kommit med bra konkreta tips, men om du har tid över så får du gärna ägna 10 min på Prisjakt åt att kolla vad du skulle köpt som en okej lägstastandard om du måste börja från noll.

Jag får se om mina päron har några skrotdelar över efter jul då jag berikat dem med nya prylar... Det kanske kan förbättra ekonomiska läget något.

Helst skulle jag köra Win som har har koll på, men jag har inte hur många licenser som helst... Nå, fildelning på NAS räknar jag med att kunna lära mig med en snabb sökning här på SweC forum.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kolla efter ett moderkort med 4-6st sata portar, blir rätt dyrt med expansionskorten då ett moderkort med samma kontroller som extra tillbehör integrerat kostar 100Kr extra kanske.
Jag har 5st på mitt plus 6st via 2st addonkort och det kostade mig 1400Kr extra så ja dyrt blirt när dom tar slut på moderkortet.

Det fins billiga celeron processorer för LGA1155 på komplett tex för 350Kr. Bör vara 25-30% snabbare än min Athlon X2 240E lätt så bör räcka med råge. Vist då är väl TDP värdet 55W eller nåt men du kan ju välja mobo där efter istället. Får mer I/O, PCI-E, SATA val då med. Är det nåt man gör med en NAS/Filserver så är det att expandera. Jag får ALLTID slut på PCI-E, SATA portar. Fått byta ut diskar mot större för att få ner antalet.

Intel nic skulle jag kolla efter om moderkortet kommer med integrerat i fall du väljer en relativt klen CPU så sparar du ca 1hz per 1bit så 1Gbit kort drar 1Ghz på en kärna enkelt räknat. Processorn sköter normalt sett nätverkstarfiken med vanlig a billiga reltek nics medans intel har hårdvara i korten för det.

Kan ofta få ett moderkort i dag med intel nics för samma pris som ett med realtek eller liknande skräp.

Som sagt en filserver som inte ska köra tyngre mjukvaru raid etc (raid6, många diskar etc) kräver inte mycket ram eller CPU. Därimot vill man ha bra I/O, PCI-E och SATA platser för expansion.

En för hemmabruk kräver inte mycket. Kan hantera ett helt hushåll lätt med en billig CPU, mobo och ram.
Bättre lägga pengar på bra nätdel, UPS om du har råd senare så slipper du att ram, nätdel mm dör vid strömavbrott, hänt mig ett par gånger så UPS alla dagar i veckan som gäller.

Men som sagt det du valde fungerar men du behöver ju extra sata kort som jag länkade till. Så inget fel på det system du valde så sett. har som sagt en router med samma Intel Celeron J1900 SoC så. Igen number cruncher men den är snabb där det räknas.

Hade försökt få till en bättre nätdel bara. Sådan system kan du köra passivt om du vill sedan i princip. En fläkt är väl inte fel men räcker lätt med en BeQuiet! 92-120mm på 5V tex.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2654320

Den såg ganska lovande ut också, med undantaget för NIC enligt pa1983 intel råd.
4 sata portar och bra grund i övrigt.
Dock ska den ha i teorin det som intel kretsen påstås ha, med fullt stöd för avlastning* av CPU mm:
http://www.realtek.com.tw/products/productsView.aspx?Langid=1...
Förr var realtek skräp, och ingen tvekan på att Intel är bättre, speciellt drivrutinerna, men det finns bra versioner av den, samt på denna budget, och med så överflödig CPU kraft, är det nog lite dumt att vara så petig.

Vill du ha 5st verkar detta vara det billigaste:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1691631
Då åker dock halva budgeten, och sämre NIC (äldre gen), så det är nog ingen bra ide...

Där efter blir det bara dyrare...

* "fully compliant with Microsoft NDIS5, NDIS6 (IPv4, IPv6, TCP, UDP) Checksum and Segmentation Task-offload (Large send and Giant send) features, and supports IEEE 802 IP Layer 2 priority encoding and IEEE 802.1Q Virtual bridged Local Area Network (VLAN). The above features contribute to lowering CPU utilization, especially benefiting performance when in operation on a network server."

Permalänk
Medlem

Tack för råden båda två!

Skrivet av Paddanx:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2654320

Den såg ganska lovande ut också, med undantaget för NIC enligt pa1983 intel råd.
4 sata portar och bra grund i övrigt.
Dock ska den ha i teorin det som intel kretsen påstås ha, med fullt stöd för avlastning* av CPU mm:
http://www.realtek.com.tw/products/productsView.aspx?Langid=1...
Förr var realtek skräp, och ingen tvekan på att Intel är bättre, speciellt drivrutinerna, men det finns bra versioner av den, samt på denna budget, och med så överflödig CPU kraft, är det nog lite dumt att vara så petig.

Vill du ha 5st verkar detta vara det billigaste:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1691631
Då åker dock halva budgeten, och sämre NIC (äldre gen), så det är nog ingen bra ide... /.../

Jag är nog mest inne på ett mobo med integrerad CPU... Det ASRock-kort som Paddanx rekommenderade ser väl bra ut, men varför inte kliva ned ett steg? Skulle det här bli för klent eller fungera?:

Skulle bli grymt billigt iaf. Moderkortet har 4 st SATA (5 med eSATA, räcker i värsta fall) och en 1,6GHz AMD E-350 CPU. Har aldrig hört talas om den processorn, men det lär väl räcka för detta hoppas jag... Eller? Åsikter?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

/.../ Bättre lägga pengar på bra nätdel, UPS om du har råd senare så slipper du att ram, nätdel mm dör vid strömavbrott, hänt mig ett par gånger så UPS alla dagar i veckan som gäller.

Hade försökt få till en bättre nätdel bara. Sådan system kan du köra passivt om du vill sedan i princip. En fläkt är väl inte fel men räcker lätt med en BeQuiet! 92-120mm på 5V tex.

Sant, jag ska fundera på det där med bra nättel - har nu iaf valt en med 80+ till skillnad från den förra... UPS har jag tyvärr inte råd med för stunden, det får bli vid senare tillfälle.

Fläktar eller ej må vara... Ska ställa burken i förrådet - gott om plats, svalt och ingen som stör sig på ljudet.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2654320

Den såg ganska lovande ut också, med undantaget för NIC enligt pa1983 intel råd.
4 sata portar och bra grund i övrigt.
Dock ska den ha i teorin det som intel kretsen påstås ha, med fullt stöd för avlastning* av CPU mm:
http://www.realtek.com.tw/products/productsView.aspx?Langid=1...
Förr var realtek skräp, och ingen tvekan på att Intel är bättre, speciellt drivrutinerna, men det finns bra versioner av den, samt på denna budget, och med så överflödig CPU kraft, är det nog lite dumt att vara så petig.

Vill du ha 5st verkar detta vara det billigaste:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1691631
Då åker dock halva budgeten, och sämre NIC (äldre gen), så det är nog ingen bra ide...

Där efter blir det bara dyrare...

* "fully compliant with Microsoft NDIS5, NDIS6 (IPv4, IPv6, TCP, UDP) Checksum and Segmentation Task-offload (Large send and Giant send) features, and supports IEEE 802 IP Layer 2 priority encoding and IEEE 802.1Q Virtual bridged Local Area Network (VLAN). The above features contribute to lowering CPU utilization, especially benefiting performance when in operation on a network server."

Mjo jag slängde på 100/100 fiber i natt på min router och det bör vara 2st Realtek 8111 i den enligt lspci. Celeron J1900 rör sig inte i CPU användning vid 12MByte/sek ner/up så dom verkar också ha header offloading. Men har haft många realtek nics och detta är dom ända som inte sugit massa cpu cyklar vid hög I/O.
Så bara köra på som sagt.

Som sagt en fyrkärning Celeron J1900 bör räcka väl oavset nic och sata kontroller. Fura kärnor i 2.4Ghz och visst det är little cores men I/O kostar mer eller mindre det samma oavset hur kraftig en CPU är sett till IPC eller flytalsprestanda då det inte har större betydelse att den är bättre på number crunshing då det sällan är nåt man behöver i en enklare filserver eller NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joar:

PS. Det enda system jag nästan behörskar är FreeNAS. Förslag på bättre os?

Jag har 2 förslag. Om du insisterar på FreeNAS och att köra utan ECC minnen, så kör inte på ZFS. Det andra förslaget är "enklare". Köp en begagnad "NAS" någonstans. Det blir billigare. Typ HP N54L på tradera, eller en av flertalet som finns på Blocket. Det blir skitpengar i jämförelse, och för att streama film i befintligt format behöver du inte fundera på vilken prestanda enheterna har. Det klarar en 280MHz Sparc av. För att uttrycka det annorlunda. Stödjer enheten DLNA kommer den kunna streama filerna till alla enheter som kan använda dem i det formatet de är lagrade på disk. Vill du ha spännande funktioner som on the fly konvertering, behöver du snabbare maskiner, men då kostar det därefter.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joar:

Jag kollar på NAS-lösningar här hemma. Har kollat på Synologys apparater, men tycker det verkar onödigt dyrt.

Jag söker hjälp med att bygga en NAS för backup och för att strömma framförallt 720p, ibland 1080p, film från. Den kommer köra nätverk på kabel och jag behöver plats för minst 4 diskar.

Ett exempel på detta budgetbygge skulle vara något i denna stil: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2657851 (dvs superbilligt chassi med inbygt nätagg, moderkort med intrigerad CPU, 4 GB RAM - inget krångligare än så).

Vad tror ni, skull detta fungera? Är ett så enkelt bygge nog för att hålla en bra hastighet i respons och överföring på en NAS? Stort tack för hjälpen!

/joar

PS. Det enda system jag nästan behörskar är FreeNAS. Förslag på bättre os?

Jag byggde en relativt nyligen.

Zotac E350ITX-B-E | 1Gb SODIMM DDR3 1333MHz | 120GB SSD | 140mm fläkt | Vinlåda från systemet

Se sign. Kostade totalt 700kr utan SSD:N som jag hade liggande hemma. Du kan köra från en billig SSD eller USB och hålla dig bra under tusenlappen. Strömmar 1080p genom plex över http (och LAN såklart ). (kör win 8.1, teamviewer, tonido, OpenVPN, plex, ftp server, apache http server, utorrent och backar upp allt på OneDrive).

Allt kör stabilt och tillräckligt snabbt. Har inte behövt starta om sedan jag installerade. Administrationen genom 1366x768 teamviewer host är inte blixtsnabb respons på direkt, men det kan jag leva med.

Väldigt liknande det som du länkade med 350. Bara att jag ville inte begränsa antalet HDD till ett chassi så jag monterade det rudimentärt i en trävinlåda från systemet. Använde trä, skumgummi, lim och nylontråd. Borrade ett hål för nätverks och nätsladd i botten, satte på tassar och borrade ett par hål för luftflöde.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Stopp och belägg!

Med reservation för att jag bara läste de tre första inläggen, men det diskuterades FreeNAS. FreeNAS är _krävande_. (Eller rättare sagt, ZFS är krävande, filsystemet som FreeNAS använder.) Mr. B har redan påpekat detta men det tål att sägas igen, ska du köra FreeNAS är det inga småsaker som krävs!

Gå till sida tolv i FreeNAS User Guide och kika lite på HW-rekommendationerna.

Jag har en Synology DS231J som jag tänkte förpassa till annan ort till förmån för just en FreeNAS, men då snackar vi inga "småsaker" när det kommer till HW. -> Mitt Bygge.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Stopp och belägg!

Med reservation för att jag bara läste de tre första inläggen, men det diskuterades FreeNAS. FreeNAS är _krävande_. (Eller rättare sagt, ZFS är krävande, filsystemet som FreeNAS använder.) Mr. B har redan påpekat detta men det tål att sägas igen, ska du köra FreeNAS är det inga småsaker som krävs!

Gå till sida tolv i FreeNAS User Guide och kika lite på HW-rekommendationerna.

Jag har en Synology DS231J som jag tänkte förpassa till annan ort till förmån för just en FreeNAS, men då snackar vi inga "småsaker" när det kommer till HW. -> Mitt Bygge.

Okej, tack! Nu när jag läst om FreeNAS/ZFS så inser jag att allt under 8GB minne är dumt - alltså är det inte det OS jag söker efter. Jag är i dagsläget inte ute efter något annat än att bli av med diskar som väsnas från mitt skrivbord och till ett annat rum. Behöver inte någon backuplösning, inga RAID-konfigs, inga finesser egentligen; jag vill bara komma åt mina filerna från mina två datorer och kunna strömma film. Allt annat är bonus.

Så vilket os ska jag köra för att klara mig med blygsamma specifikationer? Synologys? OpenFiler? Annat? Jag är inte insatt.

Skrivet av ggwp:

Jag byggde en relativt nyligen.

Zotac E350ITX-B-E | 1Gb SODIMM DDR3 1333MHz | 120GB SSD | 140mm fläkt | Vinlåda från systemet

Se sign. Kostade totalt 700kr utan SSD:N som jag hade liggande hemma. Du kan köra från en billig SSD eller USB och hålla dig bra under tusenlappen. Strömmar 1080p genom plex över http (och LAN såklart ). (kör win 8.1, teamviewer, tonido, OpenVPN, plex, ftp server, apache http server, utorrent och backar upp allt på OneDrive).

Allt kör stabilt och tillräckligt snabbt. Har inte behövt starta om sedan jag installerade. Administrationen genom 1366x768 teamviewer host är inte blixtsnabb respons på direkt, men det kan jag leva med.

Väldigt liknande det som du länkade med 350. Bara att jag ville inte begränsa antalet HDD till ett chassi så jag monterade det rudimentärt i en trävinlåda från systemet. Använde trä, skumgummi, lim och nylontråd. Borrade ett hål för nätverks och nätsladd i botten, satte på tassar och borrade ett par hål för luftflöde.

Det där är precis vad jag är ute efter! Vad kör du för os? Och varför valde du det dyrare alternativet med SSD istället för USB, vad är fördelarna?

Och kanske viktigast - kan du med ditt system bläddra igenom NAS-filsystemet från din WS utan att ha orimliga loading times? Jeg menar, om jag vill sätta mig på kvällen och kolla på någon anime så vill jag inte att det ska vara ett projekt att lyckas hitta rätt fil för att komma igång, även om streamingen flyter...

Tack för infon!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av joar:

Det där är precis vad jag är ute efter! Vad kör du för os? Och varför valde du det dyrare alternativet med SSD istället för USB, vad är fördelarna?

Och kanske viktigast - kan du med ditt system bläddra igenom NAS-filsystemet från din WS utan att ha orimliga loading times? Jeg menar, om jag vill sätta mig på kvällen och kolla på någon anime så vill jag inte att det ska vara ett projekt att lyckas hitta rätt fil för att komma igång, även om streamingen flyter...

Tack för infon!

SSD är snabbare. Jag hade en 840 EVO SSD liggande i garaget så det blev den. Nu när jag tänker efter så är det kanske bättre att du tar en disk du har hemma som OS, istället för USB. Du har säkert någon gammal 250GB HDD liggande, om inte kan jag skicka en. USB är nog dumt ändå.

Jag valde windows 8.1 x32 eftersom jag hade en licens. Det lät mig köra mitt microsoft konto för enkel onedrive installation och komma undan med 1GB ram. Men vilket windows som helst funkar xp och högre. Windows server är kanske bättre om du har erfarenhet med det, eller vill lära dig.

Jag har kablar från en gigabit ethernet switch till både WS och servern, så det är som att bläddra lokalt i mapparna - jag kan inte se någon skillnad.

Från min laptop på en 65Mbps N koppling så är det bara en obetydlig fördröjning när man bläddrar i filsystemet oftast vid första uppkoppling mot servern är det kanske 2 sekunder söktid från laptopen, sen även om man öppnar en riktigt stor mapp ett par sekunder.

När du är utanför ditt lan kan du köra en VPN - teamviewers är superenkel att förstå - och du kan bläddra med en liten fördröjning med söktider, beroende på din hastighet med 3G eller WiFi eller vad det nu är.

Sen kör jag XBMC (maximinimalism) lokalt - den är så överlägsen! i min smak iaf

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

SSD är snabbare. Jag hade en 840 EVO SSD liggande i garaget så det blev den. Nu när jag tänker efter så är det kanske bättre att du tar en disk du har hemma som OS, istället för USB. Du har säkert någon gammal 250GB HDD liggande, om inte kan jag skicka en. USB är nog dumt ändå.

Jag valde windows 8.1 x32 eftersom jag hade en licens. Det lät mig köra mitt microsoft konto för enkel onedrive installation och komma undan med 1GB ram. Men vilket windows som helst funkar xp och högre. Windows server är kanske bättre om du har erfarenhet med det, eller vill lära dig.

Jag har kablar från en gigabit ethernet switch till både WS och servern, så det är som att bläddra lokalt i mapparna - jag kan inte se någon skillnad.

Från min laptop på en 65Mbps N koppling så är det bara en obetydlig fördröjning när man bläddrar i filsystemet oftast vid första uppkoppling mot servern är det kanske 2 sekunder söktid från laptopen, sen även om man öppnar en riktigt stor mapp ett par sekunder.

När du är utanför ditt lan kan du köra en VPN - teamviewers är superenkel att förstå - och du kan bläddra med en liten fördröjning med söktider, beroende på din hastighet med 3G eller WiFi eller vad det nu är.

Sen kör jag XBMC (maximinimalism) lokalt - den är så överlägsen! i min smak iaf

Perfekt, tack! Jag sitter just nu på en 8.1-maskin som jag ändå funderar på att konvertera tillbaka till Win7 eller Win10, så jag kommer också ha en licens till övers. Jag har någon överbliven tom partition på någon av diskarna som ska in i NAS:en, den kan jag använda. Så får det bli.

Tack för all hjälp allihopa, ha en fortsatt trevlig helg!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av joar:

Jag är i dagsläget inte ute efter något annat än att bli av med diskar som väsnas från mitt skrivbord och till ett annat rum. Behöver inte någon backuplösning, inga RAID-konfigs, inga finesser egentligen; jag vill bara komma åt mina filerna från mina två datorer och kunna strömma film. Allt annat är bonus.

Så vilket os ska jag köra för att klara mig med blygsamma specifikationer? Synologys? OpenFiler? Annat? Jag är inte insatt.

Jag hade kört Debian Stable (Wheezy) utan lullull (alltså utan desktop environment) och använt exempelvis Rsync för att föra över filer med jämna mellanrum. Detta går att schemalägga så vitt jag vet så du skulle exempelvis kunna säga:

Ta backup på X och skicka till Server klockan Y var N:te timma/dag/vecka/månad/år.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕