Tips/Trix/funderingar/förslag/Hjälp med datorbygge

Permalänk
Medlem

Tips/Trix/funderingar/förslag/Hjälp med datorbygge

Funderar på att bygga en dator.
Det var måååånga år sedan jag gjorde det senast så jag känner mig lite rostig hehe.
Är det något speciellt man bör tänka på?
Är det lättare eller svårare än vad det var för 10-15år sedan?
Jag har lagt ihop lite grejer i en kundkorg och undrar om ni kan hjälpa mig o säga om de funkar ihop?, är det hyfsade grejer?, ska jag ändra något? mm mm.

Det jag vill bygga är en snabb och snygg dator.
Vill kunna ansluta flera skärmar... 3-4st. Två via hdmi och resterande via DVI eller VGA....
Detta är mina alternativ:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7378113/2014-11-20
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7379040/2014-11-21

Permalänk
Hjälpsam

Vad skall du ha datorn till? jag skulle göra väldigt annorlunda om det är en speldator du skall ha.

Det ser ut som nån slags arbetsdator för program som nyttjar minne o många kärnor . . .så är det va du skall ha den till så ok...men är det en speldator så skulle jag ändrat det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Vad skall du ha datorn till? jag skulle göra väldigt annorlunda om det är en speldator du skall ha.

Det ser ut som nån slags arbetsdator för program som nyttjar minne o många kärnor . . .så är det va du skall ha den till så ok...men är det en speldator så skulle jag ändrat det mesta

Det är ingen speldator... spelar typ aldrig spel
Dock är jag nyfiken på varför och hur en speldator skiljer sig från en arbetsdator?
Vad är det som hade behövts ändras då och varför?
Jag använder datorn mest till saker som Spotify, internet, nedladdning, bildredigering, word, skype, mail, film mm mm.....
Den ska lätt kunna göra flera saker samtidigt.
Och självklart om jag någon gång skulle få för mig att spela något spel så ska det också gå dock är inte detta så troligt hehe

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig nåt sånt här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7378773/possibly

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av RichiB:

Det är ingen speldator... spelar typ aldrig spel
Dock är jag nyfiken på varför och hur en speldator skiljer sig från en arbetsdator?
Vad är det som hade behövts ändras då och varför?
Jag använder datorn mest till saker som Spotify, internet, nedladdning, bildredigering, word, skype, mail, film mm mm.....
Den ska lätt kunna göra flera saker samtidigt.
Och självklart om jag någon gång skulle få för mig att spela något spel så ska det också gå dock är inte detta så troligt hehe

OM det varit en speldator hade man givetvis satsat mer på grafikkortet i första hand. . . sen är Intels 4690K lite snabbare i spel, 16Gb inte nödvändigt, o lite mer.

Till det du skall ha den till är CPUn nästan lite överkurs, bara bildbehandling som är lite krävande resten skulle en billig Intel G3220 klarat

Permalänk
Medlem

där blev ju allt utbytt i min kundvagn... Hälften så mycket ram minne, hälften hdd, ingen ssd mm mm, Den datorn känns ju klenare än den jag har idag:
Processor
Processormodell
Intel® Core™ i5-4460
Processorhastighet
3,20 GHz
Max turbo
3,40 GHz
Antal kärnor
4st
Chipset
Intel® B85 Express
Minne
Minnestyp
SODIMM DDR3
Minneshastighet
1600 MHz
Minne som ingår
12GB
Maximalt minne
32 GB
Minnesplatser
4st
Lediga minnesplatser
1st
Lagring
Antal hårddiskar
1st
Primär hårddiskstorlek
1000 GB
Primär hårddisktyp
SATA3
Hastighet HDD #1
7200 rpm
Optisk enhet
DVD-brännare Super Multi med stöd för dubbla lager
Minneskortläsare
9-in-1
Grafik och Ljud
Grafikkort
NVIDIA GeForce GTX 745
Dedikerat grafikminne
2048 MB
Delat grafikminne
Nej
Ljudkort
HD Audio
Anslutningar
USB 2.0-portar
2 st
USB 3.0-portar
3 st
eSATA-portar
0 st
Digital ljudutgång (koaxial)
0st
Digital ljudutgång (optisk)
1st
Hörlursutgång
2 st
Mikrofoningång
2 st
Expansionskort
Nej
RJ45
1st
VGA
1 st
HDMI
1 st
HDMI-version
1.4
DisplayPort
0 st
Thunderbolt
0 st
Övriga anslutningar
-
Interna kortplatser
PCI
0 st
PCI x1
3st
PCI-e x16
1st
Lediga PCI
0st
Lediga PCI x1
0st
Lediga PCI-e x16
0st
Kommunikation
Fast nätverk
1000Mbit/s Ethernet LAN
Trådlöst nätverk
802.11 a/b/g/n
WiDi
Nej
3G
Nej
Bluetooth
Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

OM det varit en speldator hade man givetvis satsat mer på grafikkortet i första hand. . . sen är Intels 4690K lite snabbare i spel, 16Gb inte nödvändigt, o lite mer.

Till det du skall ha den till är CPUn nästan lite överkurs, bara bildbehandling som är lite krävande resten skulle en billig Intel G3220 klarat

ok tack för infon
Dock vill jag att den skall vara överkurs hehe Är som sagt lite prylnörd o gillar att överdriva mina projekt hehe
Så att datorn blir överkurs är bara kul....
Bara det inte blir till det sämre...
Men mitt grafikkort kanske jag inte satsat tillräckligt på?
Kanske skulle lagt till 2-3000kr och ändra till Intel moderkort och en I7 processor istället för AMD?

Permalänk
Skrivet av RichiB:

ok tack för infon
Dock vill jag att den skall vara överkurs hehe Är som sagt lite prylnörd o gillar att överdriva mina projekt hehe
Så att datorn blir överkurs är bara kul....
Bara det inte blir till det sämre...
Men mitt grafikkort kanske jag inte satsat tillräckligt på?
Kanske skulle lagt till 2-3000kr och ändra till Intel moderkort och en I7 processor istället för AMD?

Jag skulle sagt såhär, att köper du den mest för att vara prylnörd (absolut inget fel i det!) så blir det svårt att säga vad som är rätt och fel. Du funderar på att lägga mer pengar på grafikkortet. Varför, om du inte ska spela spel? Egentligen kanske du inte behöver en ny dator, om du inte upplever tillräckligt stort hopp framåt i prestanda på de förslag som kommer in.

Men jag är inte den som ska prata. Jag tänkte från början köpa mig ett nytt grafikkort för att uppdatera gamla datorn. När jag sedan insåg att jag inte hade senaste PCI-standarden eller processorformen, gjorde jag det till ett datorprojekt. Sparade några månader till och fläskade på med MSI GTX 970 i en m-ATX-låda. Väldigt, väldigt nöjd med nya burken, som kan stå i vardagsrummet eller jobba trådlöst med 4 xbox 360-kontroller.

Tipset är att lyssna på förslagen i tråden. Du kan alltid undersöka en uppdatering av gamla burken istället för en helt ny dator, om du vill spara pengar. Bli inte blind på prestandan i det senaste, om du inte ens behöver det.

Visa signatur

CPU: i5-4690k @ 3,5 GHz + CM Hyper 212 EVO // GPU: MSI GTX 970 4GB // RAM: 16 GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz // MoBo: Gigabyte GA-Z97M-D3H // PSU: Corsair RM550 // SSD: Samsung EVO 120 GB // HDD: 2 TB Seagate Barracuda 7200 rpm // Chassi: Silverstone SG10 mATX // OS: Win 8.1 // Skärm: BenQ 24" LED XL2430T (144 MHz 1080p)

Permalänk
Hjälpsam

Personligen hade jag tagit en i7a o ett moderkort med inbyggd Wifi, men en smaksak

Kolla föresten att kylaren klarar dom höga minnena du valt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringlander:

Jag skulle sagt såhär, att köper du den mest för att vara prylnörd (absolut inget fel i det!) så blir det svårt att säga vad som är rätt och fel. Du funderar på att lägga mer pengar på grafikkortet. Varför, om du inte ska spela spel? Egentligen kanske du inte behöver en ny dator, om du inte upplever tillräckligt stort hopp framåt i prestanda på de förslag som kommer in.

Men jag är inte den som ska prata. Jag tänkte från början köpa mig ett nytt grafikkort för att uppdatera gamla datorn. När jag sedan insåg att jag inte hade senaste PCI-standarden eller processorformen, gjorde jag det till ett datorprojekt. Sparade några månader till och fläskade på med MSI GTX 970 i en m-ATX-låda. Väldigt, väldigt nöjd med nya burken, som kan stå i vardagsrummet eller jobba trådlöst med 4 xbox 360-kontroller.

Tipset är att lyssna på förslagen i tråden. Du kan alltid undersöka en uppdatering av gamla burken istället för en helt ny dator, om du vill spara pengar. Bli inte blind på prestandan i det senaste, om du inte ens behöver det.

Alltså egentligen behöver jag ingen ny dator dock VILL jag bygga en ny dator av de anledningar att jag vill minnas att det e kul o bygga datorer, härligt att kunna säga att man byggt sin dator själv, plus att jag är prylnörd ;-), plus att jag vill ha en fräck dator på utsidan :-).
Den jag har idag är bara ett par månader gammal o jag är super nöjd med den ( Lenovo ). Men som sagt hade det varit kul och ett eget bygge som ett längre projekt

Följande punkter är viktiga för mig
1: Datorn skall vara grymt snabb både i uppstart och i arbetsminnet
2: Den skall klara av flera processer samtidigt utan att staka sig
3:Jag ska kunna ansluta 3-4 skärmar till den
4: Den skall vara grymt snygg
5: Det skall INTE vara en speldator.

Permalänk
Medlem

har nu ändrat lite i kundvagnen och kör med Intel istället.
Mycket dyrare men kanske bättre?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7379040/2014-11-21

Permalänk
Hjälpsam

"ändrat lite" lol .. . .det ser kul ut, mycket kraftig grund . .. .skall du ha 2st 1Tb HDDs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

"ändrat lite" lol .. . .det ser kul ut, mycket kraftig grund . .. .skall du ha 2st 1Tb HDDs?

hehe tycker du det är mycket overkill?
japp jag tänkte 2st 1TB + 1ssd, kanske ändrar mig till 1tb bara dock är det inte den delen som kostar så mycket i denna datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

Det är ingen speldator... spelar typ aldrig spel :-)...

Skrivet av RichiB:

där blev ju allt utbytt i min kundvagn... Hälften så mycket ram minne, hälften hdd, ingen ssd mm mm, Den datorn känns ju klenare än den jag har idag

Okej! Försökte hålla mig inom 10k då jag trodde det var maxpriset Och såg inte att du inte siktade mot en speldator, my bad!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

Bara anledningen att bygga den själv räcker. Det var vad som fick mig att bestämma om mig. Totalt blev det bara runt 5 timmars felsökning samt en demontering för att sätta ihop allt igen, så fungerade allt precis som det skulle. Extremt tillfredsställande när allt är på plats!

Jag hade inte byggt själv på 8 år men det var inte speciellt svårt. Se på guiderna (jag såg framförallt neweggs monteringsguide) och var uppmärksam på kylpastan - du behöver bara en liten liten klick.

Lycka till om det blir köp!

Visa signatur

CPU: i5-4690k @ 3,5 GHz + CM Hyper 212 EVO // GPU: MSI GTX 970 4GB // RAM: 16 GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz // MoBo: Gigabyte GA-Z97M-D3H // PSU: Corsair RM550 // SSD: Samsung EVO 120 GB // HDD: 2 TB Seagate Barracuda 7200 rpm // Chassi: Silverstone SG10 mATX // OS: Win 8.1 // Skärm: BenQ 24" LED XL2430T (144 MHz 1080p)

Permalänk
Medlem

hittade precis en kanon video på hur man bygger
https://www.youtube.com/watch?v=0bUghCx9iso
Den visar nästan allt De kunde dock även visat hur man gör i Biosen