Uppgradering av gpu samt kylråd

Permalänk

Uppgradering av gpu samt kylråd

Tjena klockers,

jag har ett asus z87-a mobo, ett gigabyte gtx 760 och en i5 4670k, psu är på 750w (overkill jag vet)

jag undrar om det är vettigt att köpa ett asus gtx 970 eller om cpu eller mobo kommer begränsa det monstret?

övriga råd till cpu kylare samt chassifläktar är också varmt välkommet, här är min kundvagn på vad jag funderar på.

+ om det är någon med erfarenhet av oc på denna i5a så är jag nyfiken på hur bra det gick

Mvh

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har minnen med höga flänsar så går det jättebra med en d15

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Varken ditt moderkort eller din CPU kommer flaska ett GTX 970.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Så länge du inte har minnen med höga flänsar så går det jättebra med en d15

okej, jag är sugen på att uppgradera ram också. Jag är nästan 100% på att jag har 1600nånting mghz nästa steg är väl 2300 nånting, vet du nånting om ram? och är det värt att uppgradera? tack för svaret!

Skrivet av Guybrush82:

Varken ditt moderkort eller din CPU kommer flaska ett GTX 970.

woho! nu ska det bli drag i bitarna

Permalänk

Det är inte värt att uppgradera RAM bara för att få en högre Mhz, det gör knappt någon märkbar skillnad.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

Det är inte värt att uppgradera RAM bara för att få en högre Mhz, det gör knappt någon märkbar skillnad.

Aha okej, så att jag uppfattar min dator som seg vid multitasking och nertabbning av spel osv beror enbart på att jag inte har någon ssd? jag har svårt att tro att den blir så mycket snabbare på grund av ssd, men det kanske är en sån "see it to believe it" grej

Permalänk

En SSD ger en rejäl prestandaboost till vilken dator som helst när gäller laddningstider, så det är en av de bästa uppgraderingarna man kan göra enl. mig.
Att datorn är seg vid multitasking kan ju bero på att du har för lite RAM, vet inte hur mycket du har i dagsläget?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

En SSD ger en rejäl prestandaboost till vilken dator som helst när gäller laddningstider, så det är en av de bästa uppgraderingarna man kan göra enl. mig.
Att datorn är seg vid multitasking kan ju bero på att du har för lite RAM, vet inte hur mycket du har i dagsläget?

Idag har jag 8gb ram, inte säker på märke men det var i ett uppgraderingspaket från inet från förra året, budget versionen så antar att det inte är speciellt super.

Ssd ska köpas in, jag tittar på sandisk extreme v2 mest för att jag har en kompis på en kjell o co som får schysst rabatt och den ska va riktigt bra enligt honom. Vet du om finns det något annat märke som gör bättre ssds i samma prisklass?

Permalänk

8 Gb RAM borde du klara dig långt på.

Sandisk Extreme II är så vitt jag vet en bra SSD, och får du den dessutom till bra pris så är det bara att slå till.
Annars kan du även läsa här för att bilda dig en egen uppfattning om olika SSD: http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guid...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

8 Gb RAM borde du klara dig långt på.

Sandisk Extreme II är så vitt jag vet en bra SSD, och får du den dessutom till bra pris så är det bara att slå till.
Annars kan du även läsa här för att bilda dig en egen uppfattning om olika SSD: http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guid...

Okej, stort tack! får ta o plugga lite ikväll

Permalänk

Finns det någon som vet om den cpu kylaren kommer få plats i mitt fractal design r4 chassi? Tänkte lägga ett köp nu men blev orolig haha

Permalänk

Ja. Chassit stöder kylare på upp till 170 mm, och en Noctua NH-D15 är 165 mm hög.

Visa signatur

Citera för svar.