Speldator 5-6k i budget, behöver råd och hjälp snälla :)

Permalänk

Speldator 5-6k i budget, behöver råd och hjälp snälla :)

Jag är inte jätte insatt i datorer men nu hade jag velat skaffa mig en speldator som jag kan använda för media och samtliga spel.
Just nu är jag väldigt insatt på COD och vill helst att den klarar av den nya CoD serien bra

Små krav:

500gb minimum i hårdisken.

Ifall jag köper lösa delar från inet vill jag att dom bygger ihop den med sin extra kostnad.

Vore jätte schysst ifall ni kunde ge mig råd/hjälpa mig vad jag ska ha i datorn för 5-6k budget

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan ingen i bekantskapskretsen hjälpa dig montera datorn?
1000kr mer att spendera på hårdvaran i så fall.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7377089/2014-11-20

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kan ingen i bekantskapskretsen hjälpa dig montera datorn?
1000kr mer att spendera på hårdvaran i så fall.
[/IMG][/URL]

Jag håller verkligen med SUMITOMO här, du borde sannerligen se dig om efter någon som kan hjälpa dig istället... 800kr montering är en stor andel av din budget!

Mitt förslag är liknande:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7380494/5-6k-gaming

Stora skillnaden - en SSD. Jag har i övrigt bara snålat än mer och bytt till ett bättre (tycker jag) grafikkort. Drog desvärre över budgeten med en hundring, sorry.

Hade du klarat dig utan monteringskostnaden så hade du kunnat få ett R9 280 grafikkort med 3GB istället, hade varit ett klart lyft... Du har ingen klasskompis som gillar att mecka datorer och kan göra jobbet för en pizza?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

Men det här ser ju jättefint ut vad är det där för en processor annivesary edition?
Den här datorn klarar alltså av de nya CoD spelen och kanske Battlefield/dragonage ifall man vill testa runt lite mer :)?
Jag känner ingen som är teknisk nog till detta och jag vågar inte försöka själv då jag kanske sabbar Ram-minnerna osv x)

Tack för alla snabba svar, ni är änglar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Douglas920:

Men det här ser ju jättefint ut vad är det där för en processor annivesary edition?
Den här datorn klarar alltså av de nya CoD spelen och kanske Battlefield/dragonage ifall man vill testa runt lite mer :)?
Jag känner ingen som är teknisk nog till detta och jag vågar inte försöka själv då jag kanske sabbar Ram-minnerna osv x)

Processorerna är budgetprocessorer, skillnaden på den jag föreslog och Sumitomos är att hans processor/moderkort är lite mer framtidssäkert, klarar vissa nyare processorer som det andra inte gör... Tror dock inte att det spelar någon roll, du skulle klara dig på det jag föreslog också skulle jag bedöma.

Ja, det kommer gå fint att spela med de här delarna. Jag brukar tipsa folk att lägga 7-10 tusenlappar när man ska göra en speldator, men det här fungerar också helt okej - tror du ska få en bra spelupplevelse helt enkelt. Du får ställa ner grafiken till medium(/high) istället för Ultra, det är skillnaden.

Att bygga en dator är busenkelt, men det är förstås bra om någon kunnig person tittar på första gången. Nåväl. Vad har du för dator just nu? Kommer den att skrotas när du skaffar den nya, och kan du isf plocka lite delar från den gamla för att spara pengar? Hårddisk och nätaggregat kanske duger?

Tagit bort citat
Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

@ Douglas920
Kolla på några youtube videor om hur man bygger en dator, det är verkligen superenkelt om man inte är så brydd om att det ska bli snyggt (Dvs kablarna dragna perfekt, m.m.)

Enda som är viktigt är att röra ett jordat element eller liknande innan du börjar jobba med datorn så att du inte ger delarna någon stöt. Men dagens datorer är verkligen enkelt upplagda hur man bygger. Ta bara din tid, titta på videor, så har du det klart på några timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@ Douglas920
Kolla på några youtube videor om hur man bygger en dator, det är verkligen superenkelt om man inte är så brydd om att det ska bli snyggt (Dvs kablarna dragna perfekt, m.m.)

Enda som är viktigt är att röra ett jordat element eller liknande innan du börjar jobba med datorn så att du inte ger delarna någon stöt. Men dagens datorer är verkligen enkelt upplagda hur man bygger. Ta bara din tid, titta på videor, så har du det klart på några timmar.

Det är sant, har man en andra dator till hands att söka hjälp med så är det fullt möjligt att bygga en dator utan hjälp.

Men den där myten om att jorda med element blev väl ganska busted när SweC publicerade en artikel om elektrisk spänning?

Skrivet av SweClockers:

Du kanske tillhör dem som jordar saker i elementet eller i diskbänken? Det är osäkert och farligt, för du vet inte hur rörledningssystemet är anslutet i andra änden (mät strömmen mellan en (avstängd) spisplatta och diskbänken under en längre stund ska du få se).

Jordpotential, det vill säga att din arbetsplats håller noll volt mot jorden runt om huset, är inte viktig. Det viktiga är att du, dina verktyg och datorlådan håller samma potential. Potentialutjämning är lösningen.

Det enklaste sättet att åstadkomma det är att alltid ta i datorlådan innan du stoppar ned händerna i den, att alltid slå skruvmejseln mot datorlådan innan du börjar skruva osv. Och visst, om du arbetar på diskbänken och lägger alla verktyg på diskbänken håller de alltid samma potential som datorlådan, men det blir aningen obekvämt.

Osv...

Läsvärd artikel btw.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av joar:

Det är sant, har man en andra dator till hands att söka hjälp med så är det fullt möjligt att bygga en dator utan hjälp.

Men den där myten om att jorda med element blev väl ganska busted när SweC publicerade en artikel om elektrisk spänning?

Läsvärd artikel btw.

Aha, se där! Svårt att lära om sig, haha

Permalänk

Om du lägger på en femhundring:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7381583/2014-11-22

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiChrist:

OM han har en femhundring extra, eller möjlighet att skruva ihop datorn själv, så håller jag med om dina prioriteringar! Det hade varit trevligt att kliva upp till en i3-CPU och ett 3GB grafikkort. Dock vet jag själv hur det är att ha en begränsad budget, och det är inte speciellt givande att få höra "om du hade haft mer pengar än vad du har, så hade du fått mer prylar".

Douglas920, är du säker på att du inte vill knåpa ihop maskinen själv? Här är ett exempel på bra gör-det-själv-video: https://www.youtube.com/watch?v=kZ9QHOHhGCg Vi har bra ju idéer för de där 799 kronorna!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Avstängd

Hade låtit Inet montera allt utom grafikkortet som är betydligt billigare hos Netonnet, bara trycka in grafikkortet och sätta en skruv så är det färdigt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7382546/2014-11-22

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk

Jag tog översta/första alternativet ska jag ha Windows home 64 bitars eller 32?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Douglas920:

Jag tog översta/första alternativet ska jag ha Windows home 64 bitars eller 32?

64

Största praktiska skillnaden är hur mycket RAM-minne datorn kan använda, men också mer framtidssäkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

Om du inte redan köpt datorn så kan det vara ett bra alternativ att byta grafikkortet till ASUS 750 Ti då Inet bjuder på monteringsavgiften vid köp av ett ASUS GPU.