Datorn fryser vid avslut av Windows 8, kan ej ominstallera (unable to reset pc, drive missing)

Permalänk
Medlem

Datorn fryser vid avslut av Windows 8, kan ej ominstallera (unable to reset pc, drive missing)

Tjena
Jag skulle behöva lite hjälp, och galet tacksam om ni kan hjälpa mig.

När jag ska stänga av datorn så står det " Windows avslutas " men den står bara där och laddar, det händer ingeting mer, jag lät den vara så över natten i 7 timmar minst, och ingeting hände, så måste alltid dra ut sladden eller hålla inne start knappen för datorn ska stängas av helt, jag kollade runt lite om jag hade något virus men verkar inte ha någoting enligt alla scans jag har gjort, men hittade någon process som heter Runonce.exe, och en sådan ska man ju ha tror jag, men jag hade två igång, och när jag startade datorn och valt mitt konto och det står Välkommen, men sen ser jag inte " desktop " bilden var bara svart, och då tryckte jag ctrl alt delete och fick up aktivitetshanterat och avslutade " runonce.exe " processen, och då visades desktop som vanligt igen, och nu efter några timmar testade med olika saker så verkar jag bara ha en sån process, den andra har försvunnit och det problemet med " svart ruta " är borta.

Men nere till höger på datorn har man små ikoner som visar vilka program som är igång, tex. nvidia, anti virus, med mera. Och dem försvinner ibland när jag har datorn igång, jätte konstigt, och nu startar jag datorn utan anti virus program, det måste jag starta själv ( Jag var allting med msconfig och autostart och det, så detta är något annat ).

Och när jag startade chrome så helt plöstligt hade chrome resetats med inställningarna och mina bokmärken och favoriter och allting, asså detta är fan sinnesjukt, vad händer, jag är livrädd.

Jag tänkte göra en full formatering av hårddisken för det verka vara det enda som funkar, jag kan vara på datorn och kolla youtube och sånt, men allting verka så skumt på något sätt.
Men när jag ska göra en formatering av datorn så stod det att " files are missing, use the media " blabla... så jag satte i skivan och det funkade men då kom nästa fel " unable to reset pc, required partion drive is missing " någoting sånt stod det istället, ingeting funkar ju för fan, snälla hjälp mig, tack !

Spec: i5 / 670 nvidia / 100mb/s network / 750w / 8gb ddr3 ram / Windows 8.1

Förtydligad rubrik
Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem

Jag hade nog ominstallerat win för den verkar korrupt eller sakna vissa filer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Men det var ju det jag skrev att det inte funkade, om du läste posten xd

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

Men det var ju det jag skrev att det inte funkade, om du läste posten xd

Sorry läste lite väl fort och lite fredags trött... Har du testat med annan hdd ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Lungt, nej jag har ingen annan hdd ;(, det verka dock som att själva windows och det fungera som det ska nu, jag startar datorn utan svart ruta och drivrutierna går igång och så, bara att den inte stängs av riktigt, står bara windows avslutas hela tiden tills jag drar ut sladden

Visa signatur

Zezaw

Permalänk

Är det den "inbyggda" återställningen du försöker dig på?

Vad händer om du bootar med skivan, och kör en ren installation därifrån?
Det är ju uppenbart problem med windows-filerna, då vill man väl undvika att köra dom.

Permalänk
Medlem

Jag har testat båda, och testar jag den som är inbyggd, så står det att jag missar filer, och testar jag den med skivan så står det bara unable to reset pc, required partion drive is missing

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd upplåst*

Trots tillsägelse fortsätter du skapa trådar med intetsägande rubriker. Du kan PM:a en bättre rubrik så låser jag up tråden igen.
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

EDIT: Tråd upplåst
/moderator

TS har PM:at ny rubrik
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av zezaw123:

Jag har testat båda, och testar jag den som är inbyggd, så står det att jag missar filer, och testar jag den med skivan så står det bara unable to reset pc, required partion drive is missing

Då startar du upp datorn på skivan istället för lagringsenheten? Detta ändrar man i UEFI/BIOS.

Läser jag första inlägger uppfattar jag det som att återställningsprocessen saknar nödvändiga filer och där har du hänvisat till skivan, med nytt fel som följd.

Bara för att klargöra

Permalänk
Medlem

Jag har tagit bort galet mycket program och sånt från datorn nu och allting funkar som det ska, den stänger av sig och starta sig rätt, och inget lagg, och drivrutinerna finns där och allt är som det ska, tack för era svar dock!

Visa signatur

Zezaw