Blue Screen när jag försöker installera Windows 7

Permalänk

Blue Screen när jag försöker installera Windows 7

Hej där! Jag försökte ominstallera windows eftersom att min dator började bli lite seg. Var ungefär lite över ett år sen jag gjorde det senast så jag är ingen nybörjare till att installera windows. Hur som helst så när jag kommer till installationen kommer den till 14% vid "Exctracting windows files" och sen blir det blue screen of death. Har testat att installera BÅDE på min SSD och min HDD så det är inget fel på mina hårddiskar.

Det här är meddelandet jag får. Har även testat med två olika USB's så det är inget fel på min USB-sticka.
Hjälp är högst uppskattat :)! Och nej, säg inte att jag ska omformatera min USB. Det fungerar inte ens att starta datorn om jag har på något annat än NTFS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmberg1234:

Hej där! Jag försökte ominstallera windows eftersom att min dator började bli lite seg. Var ungefär lite över ett år sen jag gjorde det senast så jag är ingen nybörjare till att installera windows. Hur som helst så när jag kommer till installationen kommer den till 14% vid "Exctracting windows files" och sen blir det blue screen of death. Har testat att installera BÅDE på min SSD och min HDD så det är inget fel på mina hårddiskar. https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/104...

Det här är meddelandet jag får. Har även testat med två olika USB's så det är inget fel på min USB-sticka.
Hjälp är högst uppskattat :)! Och nej, säg inte att jag ska omformatera min USB. Det fungerar inte ens att starta datorn om jag har på något annat än NTFS.

Testat köra Memtest86?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Testat köra Memtest86?

Nope, ska nog testa det, men det du säger är att det troligen är fel på minnet..? Med tanke på det ska jag testa att flytta på minnena till en anna position, om inte det funkar testar jag att göra memtest..

Permalänk

UPDATE: Har lyckats installera det nu men sen får jag "BOOTMGR is missing". Press CTRl+ALT+Del to restart...................

Permalänk
Medlem

Du kan testa att fixa BOOTMGR is missing med någon av dessa 3 metoder och du bör ha endast 1 SSD/HDD inkopplad när du försöker fixa problemet http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Du kan testa att fixa BOOTMGR is missing med någon av dessa 3 metoder och du bör ha endast 1 SSD/HDD inkopplad när du försöker fixa problemet http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

Testat, Funkade inte :/.

Permalänk

Well nu får jag ett nytt errormeddelande. "A disk read error has occured". Har googlat och inte hittat någon lösning...

Permalänk
Medlem

Det är något som gör att filerna blir korrupta och det första jag misstänker är SSD/HDD men eftersom du har testat 2 olika enheter så är det troligen ram minnet som är boven i detta drama, det kan även vara något annat fel eftersom du skriver att datorn inte bootar USB minnet med Fat 32.

Det blir kanske lättare för oss att hjälpa dig om du skriver vilken dator/komponenter som du försöker installera Windows 7 på, och om det finns en DVD läsare i datorn så kan du testa att installera från en DVD skiva.

Och om CPU eller någon annan komponent är överklockad så ställ ner allt till normal clock.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Det är något som gör att filerna blir korrupta och det första jag misstänker är SSD/HDD men eftersom du har testat 2 olika enheter så är det troligen ram minnet som är boven i detta drama, det kan även vara något annat fel eftersom du skriver att datorn inte bootar USB minnet med Fat 32.

Det blir kanske lättare för oss att hjälpa dig om du skriver vilken dator/komponenter som du försöker installera Windows 7 på, och om det finns en DVD läsare i datorn så kan du testa att installera från en DVD skiva.

Och om CPU eller någon annan komponent är överklockad så ställ ner allt till normal clock.

Ah juste glömde säga. Hade ett gammalt minne (2x2 gb). Som jag bytte ut mot mitt 8 GB som jag använde. Då gick det att installera men sen fick jag det där "BOOTMGR missing" och det där andra.

Mina specs är:

Radeon HD 6950 2 GB
AM3+ GA-870-UD3
AMD phenom (?) 955
120 gb ocz agility 4 SSD och sen en 500 gb HDD
600W Power Supply från nåt företag.

Yeah thats pretty much it.

Det är mycket möjligt att det är fel på moderkortet?_?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ej om du har ändrat boot ordning i BIOS men DVD spelaren eller SATA 0 porten burkar vara överst i boot priority och då hade jag testat att koppla in enbart SDDn eller HDDn som du vill installera Windows 7 på i SATA3_0 porten på moderkortet (använd inte GSATA portarna)

Eftersom du kan kan använda F12 tangenten för att få upp en boot meny när datorn startar där du kan välja USB minnet eller DVD skivan med Windows installationsfilerna så behöver inte dom ligga före SATA3_0 porten i boot ordning i BIOS.

Jag brukar alltid ta bort dom gamla partitionerna på SSD/HDD och sedan låter jag windows installationen skapa och formatera partitionerna helt automatiskt som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Ja det kan vara fel på moderkortet eller något annat men jag tycker att du kan testa lite mer.

Edit: Även Clear CMOS och Load Optimized Defaults i BIOS kanske kan lösa problemet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Nu vet jag ej om du har ändrat boot ordning i BIOS men DVD spelaren eller SATA 0 porten burkar vara överst i boot priority och då hade jag testat att koppla in enbart SDDn eller HDDn som du vill installera Windows 7 på i SATA3_0 porten på moderkortet (använd inte GSATA portarna)
http://i.imgur.com/bjxzOEL.png

Eftersom du kan kan använda F12 tangenten för att få upp en boot meny när datorn startar där du kan välja USB minnet eller DVD skivan med Windows installationsfilerna så behöver inte dom ligga före SATA3_0 porten i boot ordning i BIOS.

Jag brukar alltid ta bort dom gamla partitionerna på SSD/HDD och sedan låter jag windows installationen skapa och formatera partitionerna helt automatiskt som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Ja det kan vara fel på moderkortet eller något annat men jag tycker att du kan testa lite mer.

Edit: Även Clear CMOS och Load Optimized Defaults i BIOS kanske kan lösa problemet.

Ahh jag tror jag vet vad felet är. Det var att jag tryckte på enter efter jag har installerat. Skall testa det nu och uppdaterar om det fixade det. (Har testat de sakerna som du sa först :)! )

EDIT: Har testat allt där men inget funkar fortfarande. Googlade i flera timmar i går utan att hitta något fix än :p.

Permalänk

PRoblem sollved :)! Jag bytte ult allt från IDE till AHCI och så funkade det. (sen ändrade jag nåt mer som jag inte kmr ihåg)