Hjälp med vattenkylning! (GPU & CPU)

Permalänk
Avstängd

Hjälp med vattenkylning! (GPU & CPU)

Tjena! Äger just nu två stycken R9 290x Sapphire Tri-x och jag vill ha vattenkylning på dessa. Vad är det jag behöver? Har Corsair Air 540 som chassi. Vill också även ha CPU vattenkylning, (socket 1150) Hade varit kul om någon vill hjälpa till & kanske länka saker som jag behöver då jag är väldigt nyfiken på att se.

Hoppas detta är på rätt ställe. Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Hejsan hejsan!

För att vara helt ärlig, så tror inte jag att du kommer behöva vattenkylning på dina grafikkort. Om du nu inte planerat att overclocka skiten ur dom. Kan ju ha fel, men är ganska säker på det.

Sen när det kommer till CPU frågan, så kan jag rekommendera en Antec Kühler 620, eller nyare. Har haft min i ett år ungefär och innan så hade en polare den i 2 år. Så har alltså haft den i 3 år utan problem. Den sköter sig själv redan från början, så behövs ingen maintenance på den.

Men som sagt. På GPU delen så kan jag vara helt ute o cyklar, så någon kan ju rätta mig ifall jag har fel.

EDIT: Lite länkar

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863378

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=828022

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Hejsan hejsan!

För att vara helt ärlig, så tror inte jag att du kommer behöva vattenkylning på dina grafikkort. Om du nu inte planerat att overclocka skiten ur dom. Kan ju ha fel, men är ganska säker på det.

Sen när det kommer till CPU frågan, så kan jag rekommendera en Antec Kühler 620, eller nyare. Har haft min i ett år ungefär och innan så hade en polare den i 2 år. Så har alltså haft den i 3 år utan problem. Den sköter sig själv redan från början, så behövs ingen maintenance på den.

Men som sagt. På GPU delen så kan jag vara helt ute o cyklar, så någon kan ju rätta mig ifall jag har fel.

EDIT: Lite länkar

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863378

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=828022

du må cykla men åt rätt håll.

jag sitter med två st 290 och tänkte först att vattenkyla dem men insåg att det är ingen ide att leka doktor och sen inse att man la ut några tusen för att få ner lite grader. klart alltid tufft med vattenkylning och att ha en möjlighet att överklocka mera men hur värt är de? i mina ögon kanske nån gång i framtiden när jag inte vet vad jag ska göra med mina pengar så kanske man kan köpa två st nzxt g10 och någon cpu kylning till det. men de är max vad jag skulle kunna tänka mig. MEN! om jag skulle haft pengar så tycker jag juh att det är riktigt fränt med en eget vattenverk i datorn.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

2 st 290x EK GPU-block (kontrollera om dina Sapphire Tri-X är av referens-PCB, är lite osäker)
EK CPU-block
360mm radiator och 280mm radiator (kolla upp hur tjock 280mm radiatorn kan vara då det eventuellt kan ta emot moderkortet)
D5 pump + reservoar + topp
Kompressionskopplingar
Slang
Vätska (finns färdigblandad med algskydd osv)

Men råder dig att läsa den fina guiden som huserar här i forumet någonstans.

Edit:
För att spinna vidare på hurvida det är värt med vattenkylning i datorn. Förutom att komponenterna under ordentlig överklockning ändå håller sig under 70* CPU och 60* GPU så är burken helt och hållet knäpptyst oavsett belastning eller inte.
Snyggt som attans dessutom.

Negativt är att man ca varje år bör rensa ur systemet, kontrollera och rengöra block, kopplingar, slang, res.. Men det är ju bara negativt om man inte tycker det är kul, och gör man inte det så är kanske inte vattenkylning en så bra idé.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

För att vara helt ärlig, så tror inte jag att du kommer behöva vattenkylning på dina grafikkort. Om du nu inte planerat att overclocka skiten ur dom. Kan ju ha fel, men är ganska säker på det.

Skrivet av Felek:

jag sitter med två st 290 och tänkte först att vattenkyla dem men insåg att det är ingen ide att leka doktor och sen inse att man la ut några tusen för att få ner lite grader.

då är ni inte målgruppen för vattenkylning. vattenkylning är absolut inget man behöver och det är inte "värt" det om man tänker på tid och pengar som går ner i det kontra vad man får ut i prestanda. om man sitter och frågar sig om det är prisvärt med vattenkylning så är man helt fel ute. vattenkylning gör man för att man vill ha det, kanske för att det är snyggt, för att man kan få det jävligt tyst eller att man helt enkelt vill kunna överklocka lite till.

ts: för att utveckla det osm rabiesekorre sade så kan du kolla vilka gpu-block som passar för dina kort på http://www.coolingconfigurator.com/ (om du ska ha EK vill säga, annars kan du åtminstone kolla upp PCB där).

ta tid på dig. läs och planera.