Fläktcontroller Palit GTX 970 Jetstream?

Permalänk
Medlem

Fläktcontroller Palit GTX 970 Jetstream?

Jag köpte igår ett Palit GTX 970 Jetstream på Webhallen som, sedan installation, verkar köra på mer eller mindre full blås. Självklart nyaste drivrutinerna osv. Kortet fungerar i övrigt men låter som fan hela tiden, lika mycket i idle som när jag spelar. Fläktarna går på ca ~2900 rpm oavsett vad jag ställer in för % i diverse OC-program:

Jag misstänker nu till slut att det kan vara frågan om mitt gama budget-mobo (ASUS M4N68T-M-V2) som kanske ställer till det? Det är väl så dags att uppgradera men det var väl inget jag hade tänkt ägna helgen åt.

En grej till: först gick det inte att installera drivrutinerna med GeForce experience (när jag bytte från ett 560Ti) utan jag behövde använda mig av deras medföljande skiva (som jag därefter uppgradera ifrån). Jag är ganska så jättesäker att den innehöll malware eftersom jag numera vid uppstart får upp en sida "gamezdoka" som verkar vara hyggligt svårt att göra sig av mig. Wtf?

Tips? Reklamera?

Permalänk
Medlem

Reklamera.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Reklamera.

Varför reklamera när han fortfarande har garanti kvar?

Permalänk
Medlem

Håller med reklamera! Angående gamezoka så antar jag att det går att stänga av om du fick det från cd!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

Varför reklamera när han fortfarande har garanti kvar?

Att reklamera är att göra en felanmälan och utnyttja garantin.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av G_f_X:

Jag köpte igår ett Palit GTX 970 Jetstream på Webhallen som, sedan installation, verkar köra på mer eller mindre full blås. Självklart nyaste drivrutinerna osv. Kortet fungerar i övrigt men låter som fan hela tiden, lika mycket i idle som när jag spelar. Fläktarna går på ca ~2900 rpm oavsett vad jag ställer in för % i diverse OC-program:

http://abload.de/img/unnamed10biob.png

http://abload.de/img/unnamed98fu7.png

Jag misstänker nu till slut att det kan vara frågan om mitt gama budget-mobo (ASUS M4N68T-M-V2) som kanske ställer till det? Det är väl så dags att uppgradera men det var väl inget jag hade tänkt ägna helgen åt.

En grej till: först gick det inte att installera drivrutinerna med GeForce experience (när jag bytte från ett 560Ti) utan jag behövde använda mig av deras medföljande skiva (som jag därefter uppgradera ifrån). Jag är ganska så jättesäker att den innehöll malware eftersom jag numera vid uppstart får upp en sida "gamezdoka" som verkar vara hyggligt svårt att göra sig av mig. Wtf?

Tips? Reklamera?

Gå in i Settings > Fan, kryss i "Enable user defined software automatic fan control" och ställ en fläktkurva, belasta sedan kortet och se om de går upp eller ner.
Kollat i nvidias kontrollpanel ifall de finns någon inställning där?
Annars är det ominstallation av drivrutiner som kanske hjälper? Använd dig av DDU (Driver Display Unistaller) och ladda ner senaste från nvidias hemsida.

EDIT: Varför be han reklamera direkt? Om det inte är fel på kortet utan en inställning, registerfil eller liknande så kommer han få stå för fraktkostnad och även felsökningskostnad, vilket är mindre roligt.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Hejsan, åkte in och bytte mitt kort till ett EVGA 970, nu funkar det perfekt. Webhallen är grymma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av G_f_X:

Hejsan, åkte in och bytte mitt kort till ett EVGA 970, nu funkar det perfekt. Webhallen är grymma!

Kjører du med samme drivkorts rutiner som Palit kortet? Flott at det løste seg for deg i alle fall!

Permalänk
Medlem

Ja, eller körde en "clean install" på samma version.