Chassi+ micro atx? mini itx + amd radeon 290 med Arctic Accelero Xtreme IV kylare

Permalänk
Medlem

Chassi+ micro atx? mini itx + amd radeon 290 med Arctic Accelero Xtreme IV kylare

Hej jag hoppas att de finns någon som kan hjälpa mig ?
De är så att jag ska gör ett nytt bygge . Jag har ett amd radeon 290 med Arctic Accelero Xtreme IV kylare på.
Plus att jag har 3 hårddisk och jag ska bygga in de i ett litet chassi som ska stå på data bordet.

Ska jag har micro atx eller mini itx ? finns de något som passa de bygge jag ska göra ??

http://cdn.overclock.net/2/2f/500x1000px-LL-2f7afd5e_6rgy.jpe...

??

Permalänk
Medlem

När du skriver miniATX så antar jag att du menar miniITX?

Jag är inte säker på hur stor den kylaren är men jag har för mig att den täcker 2 kortplatser (så inklusive själva grafikkortet tar det upp 3 kortplatser). Eftersom miniITX bara har en kortplats (DTX har 2 kortplatser) så kommer inte grafikkortet få plats i ett chassi för de moderkorten. Så det verkar som att du ska satsa på ett microATX-moderkort.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DarkAlf:

När du skriver miniATX så antar jag att du menar miniITX?

Jag är inte säker på hur stor den kylaren är men jag har för mig att den täcker 2 kortplatser (så inklusive själva grafikkortet tar det upp 3 kortplatser). Eftersom miniITX bara har en kortplats (DTX har 2 kortplatser) så kommer inte grafikkortet få plats i ett chassi för de moderkorten. Så det verkar som att du ska satsa på ett microATX-moderkort.

Nja, det var lite märkligt formulerat.
Både mDTX- och mITX-chassin har nästan alltid 2st Expansionslots. Kylaren expanderar bakåt och såvida den inte tar i något, kylare, ram kablar etc så bör det fungerar.

Dvs kortet går ner i slot:en, två slots framåt och en bakåt ockuperas av kylarlösningen. Ett chassi med 2st Expansionslots behövs men det stora problemet är att det kommer ta i kylare, ram eller liknande på moderkortet.

Om du hade haft en mDTX så hade det fortfarande inte varit någon skillnad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Men vilket chassi skulle kunna funka om jag ska har ett litet ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av delux_84:

Men vilket chassi skulle kunna funka om jag ska har ett litet ?

Efter kikat på bilder så inser jag att kylaren är över 2slots stor bort från PCB och en "uppåt" från PCB, dvs nästan 4slots.

Först måste du kolla att det går att använda kylaren på något mITX moderkort. Låter osannolikt.
Känner nog inte till något chassi på direkten som fungerar. Sök på prisjakt efter mITX chassin med max mITX stöd och 3PCIe slots. Sedan kombinera detta med ett moderkort som stödjer skiten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av delux_84:

Men vilket chassi skulle kunna funka om jag ska har ett litet ?

Det beror helt på vad du är ute efter. Och det beror på även på hur du definierar "litet".

Hur stor budget har du för lådan?

Hmm, den kylaren är jättestor. I alla riktningar. Du kan glömma att få in den kylaren i ett miniITX-chassi (utan att modifera själv åtminstone).

Köp valfritt microATX-chassi som du tycker verkar intressant.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

De är de att jag är mest rädd för att den längden med mitt Sapphire Radeon R9 290 HDMI DP 2xDVI 4GB o den kylaren på blir ju väldigt lång . De gäller att hitta ett itx chassi som de kan passa i + 3 håd? de kortet är 275 mm långt + mått kylaren 288 × 54 × 104 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, det var lite märkligt formulerat.
Både mDTX- och mITX-chassin har nästan alltid 2st Expansionslots. Kylaren expanderar bakåt och såvida den inte tar i något, kylare, ram kablar etc så bör det fungerar.

Dvs kortet går ner i slot:en, två slots framåt och en bakåt ockuperas av kylarlösningen. Ett chassi med 2st Expansionslots behövs men det stora problemet är att det kommer ta i kylare, ram eller liknande på moderkortet.

Om du hade haft en mDTX så hade det fortfarande inte varit någon skillnad.

Ifall chassit har 2 stycken kortplatser så är det ett DTX-chassi. Att en del kallar ett sådant chassi för miniITX är missvisande. Det är ungefär som att kalla ett ATX-chassi för miniITX bara för att det får plats.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av delux_84:

De är de att jag är mest rädd för att den längden med mitt Sapphire Radeon R9 290 HDMI DP 2xDVI 4GB o den kylaren på blir ju väldigt lång . De gäller att hitta ett itx chassi som de kan passa i + 3 håd? de kortet är 275 mm långt + mått kylaren 288 × 54 × 104 mm

Det stora problemet är att bakre flänsen kommer krocka med RAM och CPU kylare. DU måste lösa det problemet innan det ens är lönt att titta på mITX.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

eller om man köper Corsair Hydro HG10 kylaren istället ?

Permalänk
Skrivet av delux_84:

De är de att jag är mest rädd för att den längden med mitt Sapphire Radeon R9 290 HDMI DP 2xDVI 4GB o den kylaren på blir ju väldigt lång . De gäller att hitta ett itx chassi som de kan passa i + 3 håd? de kortet är 275 mm långt + mått kylaren 288 × 54 × 104 mm

leta efter matx inte troligt något mitx får plats med denna bjässe.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

men då är de väl bättre med Corsair Hydro HG10 kylaren ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av delux_84:

De är de att jag är mest rädd för att den längden med mitt Sapphire Radeon R9 290 HDMI DP 2xDVI 4GB o den kylaren på blir ju väldigt lång . De gäller att hitta ett itx chassi som de kan passa i + 3 håd? de kortet är 275 mm långt + mått kylaren 288 × 54 × 104 mm

De flesta moderna datorlådor har gott om utrymme för långa grafikkort. Det är istället tjockleken på din grafikkortskylare som är problematisk.

Din kylare kommer (med största sannolikhet) inte få plats i ett miniITX-chassi.

Istället rekommenderar jag att du väljer ett microATX-chassi.

Här är några stycken datorlådor som bör passa med din kylare. De har alla minst 3 platser för hårddiskar.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7382657/microatx-datorlador

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Hedersmedlem

*Bumpinlägg raderad*

Vänligen börja respektera forumreglerna, detta är ju inte första gången du bumpar dina trådar. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Skrivet av delux_84:

ingen som vill hjälpa mig ?

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DarkAlf:

Ifall chassit har 2 stycken kortplatser så är det ett DTX-chassi. Att en del kallar ett sådant chassi för miniITX är missvisande. Det är ungefär som att kalla ett ATX-chassi för miniITX bara för att det får plats.

Nej, konventioner ändras hela tiden, idagsläget finns det ingen skillnad mellan mITX och DTX chassin.

Den faktiska skillnaden mellan mITX och DTX är antalet expansionsplatser på kortet. Inte något annat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin