Historien om Windows

Permalänk
Melding Plague

Historien om Windows

Från en enkel fönsterhanterare till världens mest använda operativsystem för persondatorer. Jörgen Städje berättar den långa och brokiga historien om Microsoft Windows.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, blir att läsa detta ikväll!

Permalänk
Medlem

Fin läsning för alla intresserade!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Fin läsning!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Gud vad man stirrar ledsamt och inser hur mycket man saknar barndomen när man fick sin första PC och som var i min erfarenhet jag som bara var 6 år.

Året var 97 eller 98 fick vi våran första hemdator hem till oss och där satt mina större bröder och lirade spelet man gick med en kofot (Half Life 1)

Och allt var inte lika lätt som det är idag när vi skulle surfa på nätet la vi alltid mynt i en stor tom ren syltburk till farsan, och hos morsan hade inte vi en dator framtill 2001 vi fick våran från ett företag som erbjud och då fick vi datorn tillsammans av premiären av Windows XP. Minns att där skaffade vi bredband första gången fast man var 9 år. Tillsammans med datorn fick vi erbjudanden till att få 3 spel till 3 små söner mig och bröderna (Jag yngst) De valde spel som Sim City 4 och Command & Conquer red alert 2. Och jag valde Lego Racing 2, fy f*n vad roligt det var på den tiden.

Åren gick och framtill 2008 då jag fick min egna Gaming Dator köpte från OnOff så var det något nytt OS jag upptäckte Windows Vista, wow fin och mysig men blåskärm mycket. Och 2010 till sist köpte jag som anser det är, bästa, mysigaste och häftigaste Operativsystemet någonsin Windows 7. Som jag har haft till alla mina kommande Gaming riggar fram till Januari 2014 med Windows 8.1 som jag anser är riktigt bra, när man vänjer sig med den.

Men Windows 7 är fortfarande än idag det bästa OS:et jag haft.

Hoppas 10'an blir bättre så att man kan ersätta favoriten 7'an.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett att artikeln var mer objektiv och lite mer inriktad på kopplingen klient och windows server.

Vista och Windows server 2008 införde mycket nytt för enterprisemarknaden exempelvis, det nämns inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Inaktiv

Fantastisk artikel!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag blev något förvånad av att Windows 2003 blev reducerat till en liten sidokommentar. Särskilt Windows 2003 R2 64-bitar har visat sig vara en riktigt hyfsad arbetshäst inom Windows familjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag blev något förvånad av att Windows 2003 blev reducerat till en liten sidokommentar. Särskilt Windows 2003 R2 64-bitar har visat sig vara en riktigt hyfsad arbetshäst inom Windows familjen.

Instämmer. Lagom avancerad utan att bli alltför komplex. Tiden har dock tagit ut sin rätt och allt fler program kräver komponenter som inte kan installeras på 2003[R2] längre - som i mitt fall tvingar mig att uppgradera till 2012 R2, lite trist...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Härligt, blir nostalgisk..;) Mer sånt här!

Permalänk
Medlem

Härlig mysfarbror den där Bill Gates haha..

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Jättebra artikel!

Visa signatur

(1) FX-8350 | 16 GB DDR3 | RX550 | Ubuntu 18.04 LTS
(2) Thinkpad L450 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Intressant text. Dock tycker jag att rubriken kunde varit mer tydlig, då det helt klart är ur författarens personliga perspektiv som det är skrivet. Kanske man istället skulle kalla det en krönika, eller varför inte "Windows - ur Jörgens perspektiv"?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KulanZ:

Jag hade gärna sett att artikeln var mer objektiv och lite mer inriktad på kopplingen klient och windows server.

Vista och Windows server 2008 införde mycket nytt för enterprisemarknaden exempelvis, det nämns inte.

Håller med, det var lite för mycket personliga åsikter bakom artikeln tycker jag. Annars mycket bra artikel som handlar om mitt favoritämne!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonteP0nte:

Intressant text. Dock tycker jag att rubriken kunde varit mer tydlig, då det helt klart är ur författarens personliga perspektiv som det är skrivet. Kanske man istället skulle kalla det en krönika, eller varför inte "Windows - ur Jörgens perspektiv"?

Är det inte ganska tydligt då det i ingressen står: "Följande text är en rekapitulation av historien, dels som undertecknad minns den, dels som ett par andra tekniker i SAFA-gruppen minns den."
För övrigt så förstår jag inte kravet på fullständig objektivitet som framförs oftare och oftare. Läsvärda artiklar är oftast de som kryddas lite med egna värderingar, klarar man inte av att någon annan inte tycker exakt som man själv så kanske man ska undvika att läsa recensioner eller kanske ännu hellre som i detta fall - ett sammandrag av händelser skrivet på ett personligt underhållande sätt och i stället hålla sig till uppslagsböcker.

edit: inte riktat mot dig personligen JonteP0nte utan bara trött på all negativitet på senare tid som riktar sig mot texter med minsta antydan av personligt tyckande som inte överensstämmer med läsarens..

Permalänk
Medlem

Rolig och intressant läsning för en hobbynörd som började leka med PC när 286:an kom.
All heder till Jörgen för en artikel utöver det vanliga!

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Datavetare

Några kommentarer till beskrivning av olika former av schemaläggning/tidsläggning: beskrivningen tycker jag är väldigt pedagogisk och lätt att följa, men de engelska termerna blev nog inte helt rätt.

Det som beskrivs för Voyager är inte "pre-emptive multi-tasking" utan den kör, precis som de flesta system som klassificeras som "safety critical", en "time-partition scheduler". I många realtids OS kan man dela upp sina programkomponenter i olika tidsdomäner, inuti varje tidsdomän (en hårt avgränsad tidsrymd, normalt på millisekundskala) kan man mycket väl köra flera trådar som sinsemellan använder "vanlig" "pre-emptive multi-tasking". Det Voyager verkar ha är program för stegmotorer, attitydmotorerna etc i separata tidsdomäner. Fördelen med denna uppdelning är att oavsett hur illa ett program uppför sig i sin tidsdomän har det absolut ingen påverkan alls på de andra tidsdomänerna då CPU-tid och andra resurser bestäms vid systemdesign för varje tidsdomän och kan inte ändras efter systemet startat.

Windows NT är "pre-emptive multi-tasking" och faktiskt så var även Win95 det för 32-bitars applikationer. En tråd blir "preempted" av en annan t.ex. när den första använt upp sin tidsbudget (time-slice) eller om en tråd med högre prioritet blir redo att köra. Både Windows och Linux har något de kallar "realtids prioritet", men då inget av dessa OS är ett "riktigt" realtids-OS så får man något som brukar kallas mjuk realtid, går t.ex. inte att garantera att den tråd med högst prioritet får köra inom en absolut deterministisk tid.

Ska man riktigt hårdra DOS så fanns det en form av OS-stöd för multikörning i form av "terminate and stay resident" program. T.ex. senare versioner av Norton Commander utnyttjade TSR-finessen i DOS, men fanns många andra hjälpprogram som använde detta. Lade man in en krok på timer-IRQ så kunde man nästan göra saker som liknade multikörning under DOS. Nu saknade DOS totalt minnesskydd så blev inte så stabilt att ha flera program igång

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

edit: inte riktat mot dig personligen JonteP0nte utan bara trött på all negativitet på senare tid som riktar sig mot texter med minsta antydan av personligt tyckande som inte överensstämmer med läsarens..

Exakt. Man behöver inte bli kränkt bara för att man tycker fel. Vi har faktiskt åsiktsfrihet i Sverige.

Permalänk
Medlem

Riktigt rolig läsning, har inte själv haft riktig koll på annat än XP och W7 inom windowsvärlden så kul att få läsa från någon som varit med sen början!

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Varför i h-vete är inte inte artikeln undertecknad? Vem har skrivit den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Varför i h-vete är inte inte artikeln undertecknad? Vem har skrivit den?

Skribent

Jörgen Städje

Står till högst upp till höger om artikeln som på alla artiklar här på Swec.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Är det inte ganska tydligt då det i ingressen står: "Följande text är en rekapitulation av historien, dels som undertecknad minns den, dels som ett par andra tekniker i SAFA-gruppen minns den."

Jo till viss det kan jag hålla med dig om det, men tycker ändå att "Historien om Windows" är missvisande som rubrik, det tolkar i varje fall jag som att denna text skall innehålla en objektiv beskrivning av hur Windows vuxit fram som operativsystem. Därmed tycker jag som sagt inte att texten i sig var dålig, det är intressant att få höra folks personliga perspektiv på saker och ting Håller med dig om att krav på fullständig objektivitet är märkligt så länge det framgår tydligt vad som är personliga åsikter och inte.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tuvok:

Varför i h-vete är inte inte artikeln undertecknad? Vem har skrivit den?

Va? både foto och mycket tydligt vem som är skribent...

Permalänk
Medlem

Några faktafel

Plug and Play kom med Win95, inte 98.

Win95 kunde detektera en PnP enhet och sen krävdes omstart innan den hittade nästa. Lagom kul när man uppgraderade Bios på en maskin från att vara icke PNP kompatibel till att bli det. Hittade en serieport - omboot, hittade en serieport till - omboot - hittade ett tagentbord - omboot - osv. 98 kunde detektera flera vilket gjorde det hela mycket skojigare. USB kom med 95 OSR2.1

Active Directory kom absolut inte med NT. NT hade PDC/BDC vilket kom från lan manager/lan server vilket i sin tur är vidareutvecklingar på 3 plus open.
AD kom med Windows 2000.

Det förtjänar också att nämna att MS tog med sig en del saker från OS/2 samarbetet in i NT. Bland annat är NTFS baserat på HPFS

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Intressant, men man bör kanske nämna att denna artikel är subjektiv.
Om jag tolkar texten rätt, att blåskärmar skulle vara ett minne blått -Nja även win 8.1 har sina blå skärmar, om än mycket sällan.

Sen att windows XP förklaras av skribenten samt många andra som The wholy Graal. Enligt mig så va win XP inte så värst roligt innan SP 1.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Plug and Play kom med Win95, inte 98.

Win95 kunde detektera en PnP enhet och sen krävdes omstart innan den hittade nästa. Lagom kul när man uppgraderade Bios på en maskin från att vara icke PNP kompatibel till att bli det. Hittade en serieport - omboot, hittade en serieport till - omboot - hittade ett tagentbord - omboot - osv. 98 kunde detektera flera vilket gjorde det hela mycket skojigare. USB kom med 95 OSR2.1

Active Directory kom absolut inte med NT. NT hade PDC/BDC vilket kom från lan manager/lan server vilket i sin tur är vidareutvecklingar på 3 plus open.
AD kom med Windows 2000.

Det förtjänar också att nämna att MS tog med sig en del saker från OS/2 samarbetet in i NT. Bland annat är NTFS baserat på HPFS

Plug & Play introducerades med Win95. Fick då öknamnet Plug & Prey efter sin fantastiska förmåga att konfa rätt

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Intressant läsning! Påminner mig om hur gammal jag börjar bli då jag minns merparten av alla Windows-versioner.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Tycker detta är en bitvis märklig artikel. Man får intrycket av att Windows 1 inte hade multitasking. Flera andra begreppsförvirringar och fel finns. Vidare talas om "mögel", "page-filen" med mera, alltså lite blandat översatta begrepp på svenska med engelska som finns i svensk översättning.

Permalänk
Medlem

Underbar läsning!

"Borta var startmenyn och nu var det startskärmen som gällde och världen kokade av ilska. Man införde en helt ny paradigm i och med det grafiska gränssnittet Metro som inte fungerade för traditionella användare,"

Huvudet på spiken och mitt i prick. Hatten av Städje! Du är kungen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trevlig tillbakablick.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |