Permalänk
Medlem

Läsfel Blu Ray

Sitter med typ 100 Gb foton från två havererade hårddiskar som nu ska förevigas på Blu Ray-skivor. Jag har försökt bränna mina skivor med ImgBurn. Det har gått sådär. Spelaren jag använder är denna: https://www.youtube.com/watch?v=estRuXa45lo en Asus BW-16DHT. Jag säger försökt för det har inte gått helt problemfritt. Första skivan gick åt pipan direkt, vet inte vad jag gjorde för fel, men på nått vis fick jag datorn att initiera skivan och avsluta den utan att ta med några filer (helt mitt fel helt enkelt)

Disk två var Windows fel, mitt i en bränning så väljer windows att starta om, fastän jag bad eländet att låta bli.

Disk tre verkar nästan helt ok, några läsfel i några av filerna, men typ 99% funkar.

Disk fyra och fem, massor av fil-fel. Det flesta bilderna går inte att läsa från Blu Ray-skivorna, men på hårddisken är det inga problem. Vad gör jag för fel, är ImgDurn problemet? Den knappt en vecka gamla brännaren, eller Verbatrim-skivorna inköpta samtidigt som brännaren, eller är det bara en talanglös klantskalle vid tangenterna?

Permalänk
Avstängd

Skivor är föråldrat. BR-skivor framförallt är svindyra så ganska snabbt hade du istället haft råd med exempelvis obegränsat utrymme på OneDrive eller 1 TB på Dropbox för samma pengar. Det underlättar också delning och är en mycket säkrare backup på alla sätt och vis. Skivor är inte bara dyra utan också ömtåliga och har en ytterst begränsad hållbarhet osv.

Hastigheten är det enda området där en skiva skulle kunna vara bättre men det beror förstås på vad du har för uppkoppling att jämföra med.