Växla in tiokronor

Permalänk

Växla in tiokronor

Hej har 1400 kr i tior som jag nu vill växla till sedlar eller lägga in på kontot. Jag vet att ica maxi har en pengar växlare men dom tar ut en avgift för det och det vill jag inte betala. Så jag undrar om man kan växla in de någon annan stans som på banken utan avgift. Är det någon här som vet något om detta eller har gjort det tidigare.

OBS! Ville ha tråden på övrikt/ekonomi men det gick inte har ej behörighet!

"tio kronor" → "tiokronor" i rubriken.
Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att göra det gradvis när du är och handlar. Varje gång du är och handlar tar du med 100kr i tior och växlar till en hundring, affärerna brukar vilja ha växel istället för sedlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon2266123:

Hej har 1400 kr i tior som jag nu vill växla till sedlar eller lägga in på kontot. Jag vet att ica maxi har en pengar växlare men dom tar ut en avgift för det och det vill jag inte betala. Så jag undrar om man kan växla in de någon annan stans som på banken utan avgift. Är det någon här som vet något om detta eller har gjort det tidigare.

OBS! Ville ha tråden på övrikt/ekonomi men det gick inte har ej behörighet!

gå till banken och be om pengarör för tior. kommer du tillbaka med pengarör fyllda av tior blir dom bara glada, och för mig har dom aldrig tagit någon avgift iaf

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Sötast

Absolut enklast är nog att helt enkelt konsumera tiorna och skita i att ta ut pengar från kontot vid nästa lön/bidrag/whatever.

Permalänk
Medlem

Swedbank och Nordea har växlingsautomater som är gratis och använda om du har dem som bank där du bara häller i dom och maskinen sköter räkningen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det kostar väl inget att sätta in pengar på ett bankkonto? Pengaräkning i samband med insättning sker alltid.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Väldigt få bankkontor som har kontanthantering i dagsläget. Men jag tror alla måste ta emot pengar.
Jag lämnade in några hundra i småmynt nu för någon månad sen. De skickar iväg det för räkning så får du pengarna insatta på ditt konto inom några bankdagar.

Kostar ingenting.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det kostar väl inget att sätta in pengar på ett bankkonto? Pengaräkning i samband med insättning sker alltid.

Det kan det göra om det skulle föranleda en väldig omständlig process (få banker hanterar kontanter, alla har inte maskiner som räknar).

Har själv jobbat på bank och har inte alltid gjort det utan avgift, om det skulle föranleda att andra kunder får vänta väldigt länge så har jag bett kunden komma tillbaka vid en tid när det är lugnare alternativt betala en uppräkningsavgift.

Bästa tipset jag har är att vända dig till butiker, de får betala för sin myntväxling så de borde bara bli glada över att kunna få det (i rör) av dig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Vad har du för bank?

Swedbank och Nordea här på stan tar emot mynt i automater fortfarande. Bara att stoppa in sitt kort (antar att man måste vara kund där) och sen lägga mynt så att de faller ned i "hålet". Sen finns de på kontot direkt och du får ett kvitto.

Stoppade in 1700:- i enkronor får några månader sen. Va glad att du bara har 10or.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Är väl bara att gå till någon affär många skulle säkert uppskatta växel, om du fixar rör först så kommer någon garanterat växla.

Permalänk
Medlem

Om det är svårt att hitta ett bankkontor som tar emot mynt så kan du, som andra påpekat, handla för mynten. Smidigast är om du tar med dem när du storhandlar i en affär som har maskin i kassan som tar emot mynten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon2266123:

Hej har 1400 kr i tior som jag nu vill växla till sedlar eller lägga in på kontot. Jag vet att ica maxi har en pengar växlare men dom tar ut en avgift för det och det vill jag inte betala. Så jag undrar om man kan växla in de någon annan stans som på banken utan avgift. Är det någon här som vet något om detta eller har gjort det tidigare.

OBS! Ville ha tråden på övrikt/ekonomi men det gick inte har ej behörighet!

På alla ica här i stan så tar dom bara ut en avgift om man inte handlar något i butiken, kolla om det är så att du inte missat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpha77:

Är väl bara att gå till någon affär många skulle säkert uppskatta växel, om du fixar rör först så kommer någon garanterat växla.

Jag skulle inte i butik ta emot myntrör från en privatperson, utan då snarare kräva att kunna se alla mynten själv.

Vad gäller tråden, så att betala med tiokronor i affär/på restaurang och på så sätt bli av med sina kontanter är ju inget som helst problem. "Växel is king", och femmor, tior och tjugor är alltid eftertraktade så att kassören slipper springa och hämta mer växel .

Det är inte lika lätt att idag sätta in kontanter avgiftslöst på bank som för 10–20 år sedan, men om man har ett fysiskt bankkontor där man är kund som hanterar kontanter så brukar det i min erfarenhet finnas flexibilitet. Som nämndes ovan: ifall man inte kommer under "rush hour" så går det nog att lösa. Jag har även löst in postväxlar och annat direkt på bankkontor in på mitt konto utan att behöva betala annonserade avgifter.

Myntväxlare på Ica och liknande nämndes tidigare: vanligen tas det en avgift på några procent för själva växlingen (5 % är vanligt, men ser att Ica Focus i Göteborg tydligen har höjt till 9 %). Vissa butiker kan ha en lokal policy om att låta växlingen ske avgiftsfritt om man exempelvis sätter in det på sitt Icakort, men tydligen inte alla (längre). Anledningarna som nämns i den senare artikeln, om att det tar sådan tid att sortera och skicka iväg mynten, tycker jag låter mer som ett tekniskt problem med myntmaskinen än något annat. Affärerna behöver ju växel, så det borde inte behövas skickas iväg speciellt mycket, och myntmaskinen borde väl kunna sköta sorteringen. Problemet är väl kanske att alla som växlar in mynt inte är helt hederliga, och en affär skulle få väldigt dåligt rykte om den delade ut falska mynt till kunder i växel. "This is why we can't have nice things", osv.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Att lägga pengar i rör är bara bortkastad tid. Jag har själv gjort det en gång men banken blev inte imponerade, de måste öppna dem och tömma dem i maskinen. Ta pengarna i påsar istället sa de, jag var där ganska ofta med drickspengar.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag skulle inte i butik ta emot myntrör från en privatperson, utan då snarare kräva att kunna se alla mynten själv.

JAg har aldrig haft några problem med detta, faktiskt. Jag har alltid varit något av en "myntsamlare". Inte så att jag samlar dem avsiktligt, utan de hamnar på hög i flaskor och burkar, för att slinka ner i rör, som jag sen gör mig av med genom att sticka till någon mack, eller krog.
Banken, där gör man sig inte besvär. Visst kan jag lämna in en påse pengar till banken, men så fort jag lämnar dem ifrån mig, har jag inte en chans att påverka slutresultatet längre. Jag kan ha räknat dem flera gånger, när de hamnat hos banken blir resultatet vad det blir, och du kan inte ens klaga någonstans om du anser att summan är fel. Det är möjligen en skitsak i sammanhanget, men tillfället gör tjuven heter det, för en anledning.

Svårigheten för mig verkar dock vara att det blir svårare och svårare att få tag i gratis rör.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har du inget bankkontor som har hand om kontanter och har de inga insättningsmaskiner så kan du traska in på Forex. Har du länsförsäkringar eller danske bank så är Forex ombud och tar hand om kontanter. Hos Forex är det däremot inte gratis om du inte är kund där, för bankerna de är ombud för tillkommer uppräkningsavgift så det är ganska dyrt.

Swedbank och sparbankernas fd insättningsmaskiner är gratis att använda. Du behöver inte Swedbank, eftersom maskinerna sköts av bankomat nu för tiden. Är inte alla växlingsmaskiner som tar mynt, men du kan kolla upp dem på bankomats hemsida. Vi vet ju inte vart du bor, så vi kan omöjligen veta de lokala förutsättningarna och de skiljer sig ganska stort i Sverige.

Kontanthantering kostar pengar, värdebolagen tar ganska bra betalt. Dagskassor kostar att hämtas/sättas in. Därför inte helt lätt att få företag hantera kontanter längre.

Permalänk
Medlem

Körde på maxi sist.
Dom tog 3% i avgift. Det är ju ingenting i mina ögon.

1400 - 3% = 42kr.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Körde på maxi sist.
Dom tog 3% i avgift. Det är ju ingenting i mina ögon.

I sammanhanget är det kanske värt att komma ihåg att Maxi köper sin växel från banken. De gör inte dig en tjänst, du gör dem en tjänst. Varför ska du betala för det?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

I sammanhanget är det kanske värt att komma ihåg att Maxi köper sin växel från banken. De gör inte dig en tjänst, du gör dem en tjänst. Varför ska du betala för det?
B!

Dom gör dig en tjänst. Även fast dom vill ha växel så växlar dom pengar åt dig. Det är en tjänst, för dig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Byt till en riktig bank som Handelsbanken som hanterar kontanter. Att banker får kallas för banker utan denna möjlighet är skrattretande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Byt till en riktig bank som Handelsbanken som hanterar kontanter. Att banker får kallas för banker utan denna möjlighet är skrattretande.

Man kanske prioriterar viktigare saker än kontanter när man väljer bank...

Enda gången jag personligen hanterar kontanter överhuvudtaget är när de bara tar kontanter i nån garderob nånstans.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Riksbanken som hade hand om all kontanthantering förr, nu är banker kunder till värdebolagen som driver depåerna, värdebolagen som hämtar dagskassorna osv. Även de kontor som har kontanthantering är ju helt förlitade på det systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag skulle inte i butik ta emot myntrör från en privatperson, utan då snarare kräva att kunna se alla mynten själv.

Det positiva med rör är att du först kan se att annonserad mängd stämmer och sedan kan hälla ut dem ur röret för att se att det inte är några konstiga mynt. Den processen tar 10 sek per rör, att räkna och hålla ordning på dem tar bra mycket längre tid. Därför är det mycket bättre att komma med mynten i rör.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem

Jag antar att det är denna typ av myntrullar vi pratar om:

Skrivet av Yorg:

Det positiva med rör är att du först kan se att annonserad mängd stämmer och sedan kan hälla ut dem ur röret för att se att det inte är några konstiga mynt. Den processen tar 10 sek per rör, att räkna och hålla ordning på dem tar bra mycket längre tid. Därför är det mycket bättre att komma med mynten i rör.

Tja, jag skulle likväl personligen bara lita på myntrör som kommer fyllda från en bankaktör, vilket beror mer på att jag litar på banken än på rörprocessens ofelbarhet, så att säga. Jag skulle inte lägga ner pengar i en dagskassa som jag inte kan gå i god för att jag räknat själv, så eventuella rör som gavs till mig från okända privatpersoner skulle jag ändå sprätta upp och kontrollräkna. Vinsten skulle vara att mynten kommer ordnade i stället för exempelvis huller om buller i en plastpåse, men så länge det inte är blandade valörer i påsen så ser jag inte någon större tidsskillnad i räknandet, med "tidskostnaden" att behöva öppna rören i sig inkluderad.

Användningsområdet för myntrör är snarare förenklad intern växelhantering, där man kan lita på att kontrollkedjan inte brutits. Så fort som man blandar in personer utanför systemet så kan de lika gärna komma med en plastpåse som det står "40 femkronor, jag lovar" på.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Min pappa sparade på 10-kronor och när han nu gick bort för ett par år sen så fick jag hjälpa min mamma till banken (Nordea) och sätta in dem på kontot. Det var inga problem även om det tog lite tid då det var drygt 60 000 kr. Hade stoppat dem i rör och personalen vägde dessa så de såg att vi räknat rätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag antar att det är denna typ av myntrullar vi pratar om:

http://i.imgur.com/ezFsjkx.jpg

Tja, jag skulle likväl personligen bara lita på myntrör som kommer fyllda från en bankaktör, vilket beror mer på att jag litar på banken än på rörprocessens ofelbarhet, så att säga. Jag skulle inte lägga ner pengar i en dagskassa som jag inte kan gå i god för att jag räknat själv, så eventuella rör som gavs till mig från okända privatpersoner skulle jag ändå sprätta upp och kontrollräkna. Vinsten skulle vara att mynten kommer ordnade i stället för exempelvis huller om buller i en plastpåse, men så länge det inte är blandade valörer i påsen så ser jag inte någon större tidsskillnad i räknandet, med "tidskostnaden" att behöva öppna rören i sig inkluderad.

Användningsområdet för myntrör är snarare förenklad intern växelhantering, där man kan lita på att kontrollkedjan inte brutits. Så fort som man blandar in personer utanför systemet så kan de lika gärna komma med en plastpåse som det står "40 femkronor, jag lovar" på.

Då kan du jämföra att alla rör är lika långa, kontrollräkna ett rör på 25 st, sen öppna och kolla så att det inte är konstiga mynt i något av dem.

Då har du behövt räkna 40 mynt kontra 150.

Edit: Nej det är inte riktigt samma rör som de på bilden, de går inte att öppna utan att sprätta upp så de man får från banken när man frågar efter dem är rör du kan lägga i mynt och sen bara trycka till toppen för att de ska vara stängda.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag antar att det är denna typ av myntrullar vi pratar om:

http://i.imgur.com/ezFsjkx.jpg

Tja, jag skulle likväl personligen bara lita på myntrör som kommer fyllda från en bankaktör, vilket beror mer på att jag litar på banken än på rörprocessens ofelbarhet, så att säga. Jag skulle inte lägga ner pengar i en dagskassa som jag inte kan gå i god för att jag räknat själv, så eventuella rör som gavs till mig från okända privatpersoner skulle jag ändå sprätta upp och kontrollräkna. Vinsten skulle vara att mynten kommer ordnade i stället för exempelvis huller om buller i en plastpåse, men så länge det inte är blandade valörer i påsen så ser jag inte någon större tidsskillnad i räknandet, med "tidskostnaden" att behöva öppna rören i sig inkluderad.

Användningsområdet för myntrör är snarare förenklad intern växelhantering, där man kan lita på att kontrollkedjan inte brutits. Så fort som man blandar in personer utanför systemet så kan de lika gärna komma med en plastpåse som det står "40 femkronor, jag lovar" på.

Denna typ av rör är väl vanligare?

Jag nöjde mig med att kontrollväga rör när jag jobbade i butik, men det hände bara någon enstaka gång att folk faktiskt bemödade sig med att stoppa pengarna i rör.
De förbaskade plastpåsarna som "innehåller 40kronor jag lovar" var däremot förvånande vanligt (givetvis innehöll de aldrig mer än 37,50 heller ).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorg:

Då kan du jämföra att alla rör är lika långa, kontrollräkna ett rör på 25 st, sen öppna och kolla så att det inte är konstiga mynt i något av dem.

Då har du behövt räkna 40 mynt kontra 150.

Edit: Nej det är inte riktigt samma rör som de på bilden, de går inte att öppna utan att sprätta upp så de man får från banken när man frågar efter dem är rör du kan lägga i mynt och sen bara trycka till toppen för att de ska vara stängda.

Denna typ då, snarare:

I vilket fall så skulle jag om jag var i rollen av en företrädare för en bank eller affär inte lita på myntrullar som tagit vägen via en privatperson, och jag antar att det även gäller en majoritet av affärer och banker. Som f@boy skrev ovan i tråden så gjorde tydligen inte denna användares bank det heller, utan sprättade likväl upp rullarna för att använda sin mynträknarmaskin. Om en person i en kassa tar emot mynt i myntrullar så är det denna person som går i god för att pengarna som står på rullarna faktiskt finns där, vilket känns som en onödig risk att ta just när det handlar om pengar där många har intresse av att luras på olika sätt (exempelvis som i tidigare länkade artikel).

Jag säger inte att myntrullar inte har några applikationsområden, utan de är väldigt smidiga för att underlätta intern hantering av växel, men jag tror inte det underlättar någonting för trådskaparen i detta fall (utöver att det blir enklare att själv veta hur mycket pengar man har). Dessutom är det nog svårare att få tag i gratis myntrullar idag än för bara 5–10 år sedan, vilket i så fall gör att det tillkommer en kostnad som negerar trådens syfte: att bli av med växel utan att behöva betala.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Denna typ då, snarare:

http://i.imgur.com/Ui2QcTe.jpg

I vilket fall så skulle jag om jag var i rollen av en företrädare för en bank eller affär inte lita på myntrullar som tagit vägen via en privatperson, och jag antar att det även gäller en majoritet av affärer och banker. Som f@boy skrev ovan i tråden så gjorde tydligen inte denna användares bank det heller, utan sprättade likväl upp rullarna för att använda sin mynträknarmaskin. Om en person i en kassa tar emot mynt i myntrullar så är det denna person som går i god för att pengarna som står på rullarna faktiskt finns där, vilket känns som en onödig risk att ta just när det handlar om pengar där många har intresse av att luras på olika sätt (exempelvis som i tidigare länkade artikel).

Jag säger inte att myntrullar inte har några applikationsområden, utan de är väldigt smidiga för att underlätta intern hantering av växel, men jag tror inte det underlättar någonting för trådskaparen i detta fall (utöver att det blir enklare att själv veta hur mycket pengar man har). Dessutom är det nog svårare att få tag i gratis myntrullar idag än för bara 5–10 år sedan, vilket i så fall gör att det tillkommer en kostnad som negerar trådens syfte: att bli av med växel utan att behöva betala.

Eftersom jag både arbetat på bank och som butikschef i detaljhandeln så kan jag säga att åtminstone jag (och mina dåvarande kollegor) helt klart skulle uppskatta att mynten kom i rör istället för i en påse då det är klart mycket enklare och snabbare att räkna dem. Som butikschef hade jag uppskattat det ännu mer då man alltid var i behov av växel och behövde betala för det.

Rör gör det klart enklare att räkna dem, även om nu rören skulle ha varit gjorda för ryska rubel så ger de en referenspunkt i räkningen vilket underlättar väldigt mycket.

Har aldrig hört att någon bank skulle ta betalt för rör, att det sen är svårare att få tag i dem nu än för 10 år sen stämmer säkert, men de finns kvar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW