Permalänk
Medlem

H440 fläkt uppstättning.

Hej alla!
Hade tänkt att skaffa en H440 till slutet utav året tillsammans med en H100i. Jag har lite frågor angående hur jag ska sätta upp fläktarna. Då jag helst vill att radiatorn ska trycka ut luft så känner jag att tre på intag och tre som trycker ut luft blir lite för lite lufttryck i chassit. så undrar jag lite kring hur jag ska sätta upp fläktarna. Jga har lärt mig att man helst ska ha ett övertryck i chassit för att trycka ut allt dam. Jag tänkte att man skulle ha dem tre fläktarna där fram och också den där bak på intag och sedan bara vattenkylningen som "utåtväg" för att skapa ett övertryck. Jag tänker att det skulle hjälpa till att kyla bättre då jag vet att det är ganska begränsatt luftflöde i chassit. Däremot uppstår ett annat problem. Övertryck grejen hjälper bara om man har luftfilter överallt
(för annars drar den ju inn massor med dam som det var meningen att jga skulle trycka ut -_-), vilket fläkten där bak inte har. Är det någon som vet om det finns sådana att montera eller måste jag köra hela "klippa sönder ett par strumpbyxor och tejpa fast" grejen?
Kom järna med tips.

Permalänk
Medlem

fläkt filter

Här kan du hitta färdiga fläkt filter https://www.inet.se/kategori/138/flaktfilter

men jag rekomderar inte att du suger ut luft via radiatorn då luften i datorn är mycker varmare än den som kommer in! vilket kan inebär kyl förlust upp till 40%. skulle istället säga att du plockar bort dom 2 nedersta hårdisk vagorna och sätter den på framsidan av chassit och suger in luft med fläktarna genom radiatorn sen att du sätter 2 140mm eller 3 120mm fläktar i toppen att suga ut samt att den backre fläkten även suger ut luft för att få bäst luft flöde