IMEI nummer borta Nexus 5.

Permalänk

IMEI nummer borta Nexus 5.

Hej!

Mitt IMEI nummer har försvunnit på min nexus 5 och kan nu inte ringa eller smsa(har Telia). På status om telefonen står det:

Mobil nätverkstyp:
Okänd

Tjänststatus:
Ur funktion

Status för mobilt närverk:
Frånkopplad

Mitt telefonnummer:
Okänd

IMEI:
Okänd

IMEI SV:
Okänd

Kan jag på något sätt lösa detta utan behöva lämna in telefonen?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du försökts fabrikåterställa?
(Om det bara är IMEI du vill ha så står det på kartongen till telefonen och även på kvittot för telefonen ska det stå.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Står det något på Om telefonen -> Basbandsversion? Annars är det det som är felet.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Har du försökts fabrikåterställa?
(Om det bara är IMEI du vill ha så står det på kartongen till telefonen och även på kvittot för telefonen ska det stå.)

det går inte att skriva in ett IMEI i telefonen därför är den obrukbar.
det var vanligt på S2 & S3. custum rom / fabriksåterställning skriver inte tillbaka IMEI numret.

ända TS kan göra är lämna in den på garanti

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det är inte så att IMEI-nummret har blivit spärrat då? Det kan du kolla upp genom att knappa in det på http://www.imei.info/ (kostar någon liten slant förvisso)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk

Detta problemet kom efter jag hade uppdaterat telefonen via denna tutorial (bootloader): http://www.redmondpie.com/download-and-install-android-5.0-lo...

Uppdateringen strulade(när jag startade så fastnade jag på lollipop-boot skärmen) jag nedgraderade till Android 4.4 via ADT Bundle. (https://www.youtube.com/watch?v=pzzDxrccZO8)

Efter detta kom IMEI-problemet.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kan XDA-developers vara till hjälp.

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Det är inte så att IMEI-nummret har blivit spärrat då? Det kan du kolla upp genom att knappa in det på http://www.imei.info/ (kostar någon liten slant förvisso)

Det står ingenting om att den ska vara spärrad när jag tog en check!

Permalänk
Inaktiv

Lollipop får du ju via auto update och är inget du behöver lägga in själv.
Du har nog brickat luren och bara köpa en ny

Permalänk
Medlem

TS: "Står det något på Om telefonen -> Basbandsversion? Annars är det det som är felet."

Raderat onödig text §1
Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

TS: "Står det något på Om telefonen -> Basbandsversion? Annars är det det som är felet."

Haha, iaf jag. Aja får väl köpa en ny antar jag. För om jag skulle lämna in den hos men operatör så täcker inte garantin antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavSvensson:

Haha, iaf jag. Aja får väl köpa en ny antar jag. För om jag skulle lämna in den hos men operatör så täcker inte garantin antar jag?

Men har du tittat på "Om telefonen" som jag frågade? Står det rätt basbandversion osv?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Om det handlar om att du har lagt in ett custom ROM så kan det hända att du behöver lägga in ett annat baseband (modem kanske det var, minns inte för det var flera månader sedan nu.), som tidigare nämnts kan du kika runt på xda och hitta svar. Jag kör själv med ett custom rom på min galaxy S4 och vid en av gångerna när jag uppdaterade till en mycket nyare så hade jag ingen koppling mot operatör heller. Men efter att ha hittat info om att det förmodligen var tvunget att uppdatera baseband/modem så gjorde jag det och efter det så funkade allt igen.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Gjorde du backup som det står i tutorialen så måste du återställa den.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det kan räcka med att flasha factory image via fastboot. Det har hjälpt andra som har förlorat IMEI.

https://developers.google.com/android/nexus/images

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Det kan räcka med att flasha factory image via fastboot. Det har hjälpt andra som har förlorat IMEI.

https://developers.google.com/android/nexus/images

Jag råkade ur för samma problem och detta löste det för mig. Så det är helt klart värt ett försök.
Kan även tillägga att jag flahade via ADB.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk

Jag har lyckats med samma sak på min gamla Galaxy Nexus -> http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1295437-an...

Vad som hände min telefon var att den fick ett generiskt IMEI nummer och efter att ha försökt med "allt" så återstod enbart att skicka in den till Samsung för att få det löst. Men då det var osäkert om dom löser sådana problem så sket jag till slut i det och köpte mig en ny telefon.

Hoppas du har någon nandroid backup eller liknande, det kan tänkas lösa problemet, annars vetifan om det går att lösa. Jag har ingen sådan backup, den försvann i en formatering jag gjorde. yay!

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Raderat någon olycklig formulering. Försök vara trevliga mot varandra

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det står väl på ett klistermärke på baksidan telefonen?

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Skriv *#06# i Dailern så ska de komma upp

Permalänk
Medlem

Mest troligt så har nog din EFS partition som innehåller den informationen gått förlorad på något vänster.

Jag har haft samma problem efter att jag av misstag råkade formatera EFS partitionen och löste det genom att flasha om stock ROM via ADB från google https://developers.google.com/android/nexus/images (instruktioner finns på sidan) Om inte detta skulle fungera så antar jag att det bara är att lämna in den.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Står det något på Om telefonen -> Basbandsversion? Annars är det det som är felet.

Basbandsversionen är också "okänd".

Permalänk

Tusen tack för alla svar. Testar alla tips och återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavSvensson:

Basbandsversionen är också "okänd".

Prova att flasha om basbandet/modemet med "fastboot flash radio"

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Prova att flasha om basbandet/modemet med "fastboot flash radio"

Följde denna videon : How to Unroot Nexus 5 on Mac! - Restore to Complete Stock (

Men problemet kvarstår. När allting är klart så får jag massor av pop-up fönster där det står t.ex. "Google Play Butik har tyvärr stoppats (dessa fönster kommer upp redan vid "välja språk"-menyn).

En grej är även att när jag försöker ta en skärmdump får jag meddelandet: "Det gick inte spara skärmdumpen. Extern lagring kanske används".

Om jag skulle låsa bootloader, finns det en chans att jag kan få en ny på garantin då?

Permalänk
Skrivet av bjasih:

Det står väl på ett klistermärke på baksidan telefonen?

har du verkligen läst hela tråden? vad hjälper det om IMEI står på en klisterlapp om det inte finns i telefonen den är ju obrukbar.

Skrivet av kupster:

Skriv *#06# i Dailern så ska de komma upp

har du verkligen läst hela tråden? han vill inte åt IMEI numret utan det är bort raderat från telefonen, då kan du inte koppla upp dig till någon mast.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

det går inte att skriva in ett IMEI i telefonen därför är den obrukbar.
det var vanligt på S2 & S3. custum rom / fabriksåterställning skriver inte tillbaka IMEI numret.

ända TS kan göra är lämna in den på garanti

Är du säker, efter ett par minuters sökande hittade jag exempelvis Iden LAB som påstår att det kan ändra IMEI.
Nu vet jag inte om det endast fungerar på vissa telefoner... ingen aning aldrig behövt något sådant program.
Men det verkar ju som det är möjligt med rätt mjukvara.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Är du säker, efter ett par minuters sökande hittade jag exempelvis Iden LAB som påstår att det kan ändra IMEI.
Nu vet jag inte om det endast fungerar på vissa telefoner... ingen aning aldrig behövt något sådant program.
Men det verkar ju som det är möjligt med rätt mjukvara.

då skulle man ju kunna programmera om stulna telefoner jättelätt till nya genererade nummer och vips så är man miljonär.
lite skillnad på smartphones idag mot gamla knapptelefoner.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Ett till fel som jag hittade: när jag kopplar in Nexusen i datorn ser det ut såhär:

Detta måste betyda att jag har inget annat val än skicka in den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavSvensson:

Ett till fel som jag hittade: när jag kopplar in Nexusen i datorn ser det ut såhär:
http://i57.tinypic.com/33tgq69.png

Detta måste betyda att jag har inget annat val än skicka in den?

Du ska inte göra något annat än köra den i fastboot-läge och sen köra "fastboot flash radio XXX"!

och sen flasha om resten eftersom du verkar pajat det också

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W