Permalänk
Medlem

Fråga om RAID

Jag tänker på att skaffa mig en NAS eller en vanlig dator utan skärm, grafikkort eller tangentbord. Vilket är egentligen bäst? Går det att köra en dator utan de tillbehören och kontrollera den från en annan dator.
Men hur skall jag spara mina filer som mest kommer att bestå av musik i Flack och filmer i Iso eller Rar format. Skall gå på RAID 1 eller 5?
Hur fungerar RAID 5? Jag vet att jag har fyra diskar och en bit på varje disk används för att spara information från de övriga. Men hur går det här till. Mina filer är redan komprimerade så hur mycket utrymme får jag egentligen med fyra 6 TB diskar? Använder jag RAID 1 blir det ju 12 TB.

Permalänk
Medlem

Oklart vilket som är "bäst" med att ha en NAS eller en dator ombyggd till NAS, båda har väl fördelar. Generellt är processorkraft och liknande något lägre i rena NAS (särskilt dom billigare varianterna). Jag har sett ett par projekt här på Swec där personer byggt riktigt fina stordisklösningar. Självklart kan du styra en annan dator, finns massor med varianter. RealVNC, fjärrskrivbord, lokal (LAN) teamviewer osv.

4st 6TB diskar i RAID10/01 (två i RAID 0 som du speglar eller tvärt om) ger dig som du vet, 12TB medans 4 diskar i RAID 5 blir 18TB efter overhead. Ha någon form av larm på diskarna och kör RAID 5 tycker jag.

Hur det går till. Det sparas "som vanligt" men det räknas ut med lite mattematik (XOR, om jag minns rätt) - och skapas en paritets-klump som läggs sekventiellt ner på alla diskar.

//edit - helskotta vad jag är impad av mig själv: http://blog.open-e.com/how-does-raid-5-work/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Inte RAID5 och så stora diskar. Skulle säga att vid 0,5TB så blev RAID 5 uråldrigt och farligt att köra. RAID 6 är minimum du bör köra med så stora diskar. Glöm sen inte att RAID inte är backup, utan räkna med att du måste ha backup på allt viktigt.

RAID1, 6 eller 10 i så fall.

Permalänk
Medlem

Faran Paddan pratar om, det är större risk med stora diskar då återuppbyggnadstiden, och felen som kan uppstå då, är mycket längre än med typ små diskar. RAID 6 för att vara på säkra sidan helt klart.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Bygg eget om du bryr dig om data. RAIDZ2 eller RAIDZ3 med xenon och ECC minne (fuska INTE med ECC, och tyvärr så funkar det inte med AMD för medan deras CPUs stödjer ECC så gör inte MBOs inte det).

Om du inte bryr dig om data så gör vad som helst men använd inte ZFS. Den är farlig att köra utan ECC.