Supra Multiva 5400T

Permalänk

Supra Multiva 5400T

Hejsan jag har en gammal Supra Multiva 5400T

Problemet är att den saknar os så jag skulle vilja veta vilket som funkar, går det med linux?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av macke0010:

Hejsan jag har en gammal Supra Multiva 5400T

Problemet är att den saknar os så jag skulle vilja veta vilket som funkar, går det med linux?

Sökte snabbt på den, Pentium 133 och 32Mbyte ram eller vad är det i den ? Det är ju en maskin från dos/win 95 tiden i så fall och frågan är väl om du då inte ska köra just det och ha den som retromaskin med tidstypisk mjukvara snarare än att köra in linux på den eftersom den ändå blir hemska att göra icke tidstypiska saker på med så lite ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sökte snabbt på den, Pentium 133 och 32Mbyte ram eller vad är det i den ? Det är ju en maskin från dos/win 95 tiden i så fall och frågan är väl om du då inte ska köra just det och ha den som retromaskin med tidstypisk mjukvara snarare än att köra in linux på den eftersom den ändå blir hemska att göra icke tidstypiska saker på med så lite ram.

Jo mmen det är rätt intel pentium 133MHz och 32Mb ram. Jag funderade faktiskt på Windows 95 men då kommer jag till nästa problem, den har bara en diskett läsare och jag har inte någon diskett med Windows.

Hur ska jag göra då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av macke0010:

Jo mmen det är rätt intel pentium 133MHz och 32Mb ram. Jag funderade faktiskt på Windows 95 men då kommer jag till nästa problem, den har bara en diskett läsare och jag har inte någon diskett med Windows.

Hur ska jag göra då?

Skaffa ett ljudkort med tillhörande cd eller kanske plocka ur hddn och kopiera över installationsfilerna i en annan dator, nollmodem ? nätverk ? eller nått annat...
Jag har nog faktiskt kvar en extern hdd låda man anslöt via parallellporten, det här var ju före det att usb fanns och jag och några vänner köpte en cdbrännare tillsammans när de började bli billiga, tror den första vi köpte kostade runt 5000kr inklusive scsi kort och tomskivorna kring 200kr/st och så samlade man ihop filer till en skiva på den externa hddn och brände därifrån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns IDE-controller? 5¼"-plats för CD?
Man kanske kan köra Compact-flash - läsare på IDE med disk-image på kortet istället för hårddisk?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Det finns en cd läsare på datorn men i bios går det bara välja hdd eller diskett som boot drive

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av macke0010:

Det finns en cd läsare på datorn men i bios går det bara välja hdd eller diskett som boot drive

Ok, men då så, man använder startdiskett för att boota, det går inte att boota från cd på den här tiden utan det är ett modernt påfund med cd boot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Var Linux-tanken att du ska boota installationen från disketter och sedan hämta resten via nätet? Det borde väl finnas gamla distributioner som rullar bra på en P133, men det beror också på vad du förväntar dig. Annars kanske något i stil med Minix skulle kunna vara aktuellt? Eller FreeDOS.

För övrigt har jag för mig att man i förväg kan kopiera över innehållet från en Windows-CD till hårddisken och installera från den istället för skiva, om hårddisken är stor nog att få plats med allt dubbelt upp. Iofs tog väl en ren installation av W98 bara c:a 300 MB och W95 säkert långt mindre än så, så om hårddisken är typ 2 GB borde både installationskatalog och själva operativsystemet få plats, om man nu kan göra som jag skriver. Principen skulle i så fall kunna tillämpas för flera operativsystem som normalt installeras från CD.

Edit: Aha, jag läste slarvigt. Du har trots allt en CD-ROM, bara det att den inte är bootbar. Ja, då är det ju bara att ordna en bootdiskett och köra in det operativsystem du vill.

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med datorn ?

Linux är inte på något vis magiskt utan datorn kommer vara hemskt slö för "normal" användning även med en bantad variant.

Jag hade satsat på W98SE eller liknande, eller en ren DOS, och kört retrospel på maskinen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Vad ska du göra med datorn ?

Linux är inte på något vis magiskt utan datorn kommer vara hemskt slö för "normal" användning även med en bantad variant.

Jag hade satsat på W98SE eller liknande, eller en ren DOS, och kört retrospel på maskinen.

Det var mest en rolig grej.

W98 kan gå men jag hade tänkt mig typ W3.5 eller 95

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi ska väl ungefär motsvara en Pentium II på en 300 - 400MHz i prestanda.
Så om det är Linux man ska köra och man inte har snabbare dator än så, då hade jag nog hellre kört på en Raspberry Pi, med tanke på hur liten och strömsnål den är. Om man nu inte måste ha x86 eller någon annan anledning att det inte hade fungerat.

Annars så skulle väl någon version av Dos, kanske med Win 3.x ovanpå och/eller OS/2 och/eller Windows 95 eller Windows 98 passa bra på en sådan dator. Möjligt att 32MB RAM kan vara lite snålt för Windows 98. Kanske för OS/2 också. Men annars bör det gå bra.

Av Windows 95 så fanns det någon OEM A och OEM B version. Har för mig att det var samma serienummer till Windows 95 oavsett version. Så att om man hade licens till ursprungsversionen av Windows 95 så kunde man låna någons Windows 95 OEM B skiva och installera det med sitt eget licensnummer.
Minns inte riktigt vad som var förbättrat. Tror det kan ha varit något med partitions/hårddisk storlekar som var bättre i OEM B versionen. Om den kan ha haft nyare version av IE också, men det kan man installera i efterhand om man vill. Var säkert fler skillnader, men var länge sen jag använde Windows 95 nu.

Det skulle gå att göra en startdiskett från Windows 95, om det även gick från Windows 98 ?
Har för mig att den startdisken brukade inkludera någon CD-ROM drivrutin som fungerade med många CD spelare.

Annars så går det också att kopiera hela katalogen med installationsfilerna till hårddisken och installera därifrån (om man har tillräckligt med utrymme).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GuessWho:

Av Windows 95 så fanns det någon OEM A och OEM B version.

Det fanns flera versioner än så av 95an och den viktigaste skillnaden var nog att det infördes stöd för usb förutom en mängd buggfixar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"Windows 95 med stöd för USB" står det på sista utgåvans cd-skiva

Windows 98 funkar helt ok med 32Mb ram, jag hade det + en Pentium 133a i nåt år och det funkade ok (gick lite tungt med nod32 igång annars dugligt). Den datorn dog delvis efter en kortsluten usb kontakt som gjorde att moderkortet slog eld och brann med öppen låga i ena hörnet