Macbook pro 13" med retina skärm

Permalänk
Medlem

Macbook pro 13" med retina skärm

Hej!

Det jag kommer använda datorn till är spel (Leauge of legends), streaming, skolarbeten.

Macbook air 13" verkade inte klara av dessa saker bra, men MacBook Pro 13" med retina verkar klara av dessa saker hyfsat, även om det inte är en spel dator. Problemet är att den är ganska dyr.

Jag har letat lite efter PC datorer och märkt att det är billigare om man köper en likgiltig PC sett till specifikationerna, istället för MacBook pro retina. Dock vet jag inget om vilka märken som är bra. Jag har sökt en hel del men alla säger olika. Något många skrivit på flera sidor är dock att bärbara PC datorer ger upp snabbare än Macbooks. En annan osäkerhet med PC datorer är att jag hört från vissa att windows 8 krånglar mycket osv, så även det känns osäkert (vill hellre ha det än windows 7 då det är det nyare).

Så mina frågor är helt enkelt:
1. Vad är den stora skillnaden mellan PC och MacBooks?
2. Stämmer det att PC datorer generellt sätt har kortare livslängd?
3. Tips på PC datorer inom prisklassen 6000-10000, enda kravet jag egentligen har är väll att det ska vara minst 8 gb ram-minne och helst inte större än 13" då jag ska bära runt den en del.

Jag är tacksam även om inte alla frågor besvaras!

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av pelle1:

Hej!

Jag är ute efter en bärbar dator som jag skall kunna använda till streaming, kolla filmer, surfa en hel del på, men framför allt använda i skolan.
Vad gäller spelandet så är det endast Leauge of Legends jag spelar, skulle eventuellt kunna blir något annat spel i framtiden, vem vet. Sedan streamar jag en hel och kollar även mycket filmer, därför uppskattar jag skärmar med bra upplösning.

Var till en början intresserad av Macbook air 13" men kom efter en del sökande fram till att den inte var bra för spel. Därför började jag kolla på Macbook Pro med retina skärm och tycker att det verkar väldigt bra, vet att det ej är en speldator, men den ska klara Leauge of Legends bra i alla fall.
Problemet är att retinan kostar en hel del pengar som jag inte vill lägga i onödan, ifall det finns likvärdiga datorer för en billigare peng.

Jag har letat lite efter PC datorer och märkt att det är billigare om man köper en likgiltig PC sett till specifikationerna, istället för MacBook pro retina. Dock vet jag inget om vilka märken som är bra. Jag har sökt en hel del men alla säger olika. Något många skrivit på flera sidor är dock att bärbara PC datorer ger upp snabbare än Macbooks. En annan osäkerhet med PC datorer är att jag hört från vissa att windows 8 krånglar mycket osv, så även det känns osäkert (vill hellre ha det än windows 7 då det är det nyare).

MacBook air 13": https://www.apple.com/macbook-air/specs.html
Macbook Pro 13" med retina skärm: https://www.apple.com/uk/macbook-pro/specs-retina/

Så mina frågor är helt enkelt:
1. Funkar MacBook pro 13" med retina skärm för mina behov?
2. Vad är den stora skillnaden mellan PC och MacBooks?
3. Stämmer det att PC datorer generellt sätt har kortare livslängd? Eller är det samma sak med MacBooks och enda anledningen till det dyrare priset är varumärket?
4. Tips på PC datorer inom prisklassen 7000-10000, enda kravet jag egentligen har är väll att det ska vara minst 8 gb ram-minne och helst inte större än 13" då jag ska bära runt den en del.

Jag är tacksam även om inte alla frågor besvaras!

Tack på förhand

Citat:

"vill hellre ha det än windows 7 då det är det nyare"

varför då ? ett OS är snabbt om du kan använda det på ett effektivt sätt. kan du inte det utan att det blir mer problem så spelar det väl ingen roll hur snabbt det är eller vilken siffra det står. har du testat Windows 8 i butik ? klarar du av använda den utan tilläggsprogram som gör att det ser ut som Windows 7

MacBook har alltid varit dyrare, tittar du på blocket kan du fortfarande hitta gamla MacBooks som säljer just för att dom håller så mycket bättre än nån PC från samma tid.
samma sak med Iphone 4/4s fyra år gammal telefon som fortfarande säljs / och att det fortfarande finns delar i massor om den tappas.

en PC med samma specifikationer som macbook pro retina, då kostar dom också lika mycket.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!
Nej jag har faktiskt inte testat det, antog bara lite efter att ha hört en kompis prata bra om det. Kanske bör kolla med någon har har det innan mitt köp.

Tror du att Macbook pro 13" klarar av LoL på hyfsad FPS, typ 40? Om den gör det, tycker du att jag bör satsa på den eller på en PC för ungefär samma pris?

Permalänk
Skrivet av pelle1:

Tack för ditt svar!
Nej jag har faktiskt inte testat det, antog bara lite efter att ha hört en kompis prata bra om det. Kanske bör kolla med någon har har det innan mitt köp.

Tror du att Macbook pro 13" klarar av LoL på hyfsad FPS, typ 40? Om den gör det, tycker du att jag bör satsa på den eller på en PC för ungefär samma pris?

macbook pro 13 tum ska ha ett grafikkort "Intel Iris" 5100 eller 5200 inget av dom är väl direkt som Nvidia eller amd utan mer som Intel HD Graphics 4000
förut fans det väl 13tums med Nvidia grafik ? nu finns inte det info om vilken "Intel Iris Graphics" som sitter i deras nya datorerna.

hittade en sida som handlade om 15 tums.
https://www.google.se/search?q=macbook+pro+13+retina&ie=utf-8...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644