Lagg pga. nägagg? val av köp

Permalänk
Medlem

Lagg pga. nägagg? val av köp

Tjena!
Under längre tid har jag haft problem med min dator och detta sker tror jag pga. mitt nätaggregat. Antingen har alltför många komponenter på datorn eller så är det något helt annat. Mitt nuvarande är Corsair TX750 750W som jag köpte 2009 (snart 6 år sedan), och under den tiden har jag uppgraderat min dator antal gånger med samma nätagg.

Jag funderar på att köpa nytt nätagg som ska räcka till alla nuvarande komponenter, något på 1000 watt eller högre iallafall.

Mina komponenter finns nedan men utöver det, använder jag en stor låda HAF932 (5 fläktar, två är 250mm), och ca 5-6 usb enheter kopplade. Card reader.

Ej överklockad atm.. skulle jag överklocka datorn så antigen startar den inte mer, utan bara rebootar hela tiden eller så startar den men får ett meddelande (boot failure detected) varje uppstart. Ibland fungerar överklockningen, ibland inte. Att använda 1600mhz kan jag drömma om, då startar datorn inte mer utan får starta backup bios.

Det som börjar sker nyligen är att när båda grafikkortens power når 100% (ca 200% sli) så börjar spelet (AC unity) lagga. Liten shutter varje 3-4 sekunder. Men när sli är avstängd så körs spelet smooth (lägre fps självklart).

Jag hade som sagt tänkt köpa ett nätagg på 1000w+ och ville höra vad ni tycker.
Tänkte spendera 1200-1700kr, max 2000kr. Nätaggen som jag hittade och är bra:
Corsair RM1000 1000W
Super Flower Leadex Gold 1300W
EVGA SuperNOVA G2 1300W
Eller, men inte troligt. Då jag vill ha ett nätagg med bra kvalité..
Lepa B1000-MB 1000W

Har ni andra förslag, kom gärna fram.
Regards

Visa signatur

CPU: i9 11900K | CPU Kylning: ASUS ROG Ryujin | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO Z590
Ram: Corsair 64GB Vengeance PRO (3600MHz ) | GPU: Gigabyte RTX 3090 Aorus Xtreme PSU: Corsair HX1000 1000W
M.2: Samsung 980 Pro 1TB | M.2: WD Blue SN550 1TB | HDD: 39TB
Skärm: Samsung S27A950 | Mus: G900 | Tangentbord: G910 | Headset: G933

Permalänk
Medlem

Denna kanske http://www.inet.se/produkt/6909977/evga-supernova-g2-1000w-80...

Nått högre än detta behöver du inte under några omständigheter.
Har för mig att dina grafikkort är ganska törstiga, egentligen borde http://www.inet.se/produkt/6909976/evga-supernova-g2-850w-80-... räcka till också utan problem.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av qlulp:

Tjena!
Under längre tid har jag haft problem med min dator och detta sker tror jag pga. mitt nätaggregat. Antingen har alltför många komponenter på datorn eller så är det något helt annat. Mitt nuvarande är Corsair TX750 750W som jag köpte 2009 (snart 6 år sedan), och under den tiden har jag uppgraderat min dator antal gånger med samma nätagg.

Jag funderar på att köpa nytt nätagg som ska räcka till alla nuvarande komponenter, något på 1000 watt eller högre iallafall.

Mina komponenter finns nedan men utöver det, använder jag en stor låda HAF932 (5 fläktar, två är 250mm), och ca 5-6 usb enheter kopplade. Card reader.

Ej överklockad atm.. skulle jag överklocka datorn så antigen startar den inte mer, utan bara rebootar hela tiden eller så startar den men får ett meddelande (boot failure detected) varje uppstart. Ibland fungerar överklockningen, ibland inte. Att använda 1600mhz kan jag drömma om, då startar datorn inte mer utan får starta backup bios.

Det som börjar sker nyligen är att när båda grafikkortens power når 100% (ca 200% sli) så börjar spelet (AC unity) lagga. Liten shutter varje 3-4 sekunder. Men när sli är avstängd så körs spelet smooth (lägre fps självklart).

Jag hade som sagt tänkt köpa ett nätagg på 1000w+ och ville höra vad ni tycker.
Tänkte spendera 1200-1700kr, max 2000kr. Nätaggen som jag hittade och är bra:
Corsair RM1000 1000W
Super Flower Leadex Gold 1300W
EVGA SuperNOVA G2 1300W
Eller, men inte troligt. Då jag vill ha ett nätagg med bra kvalité..
Lepa B1000-MB 1000W

Har ni andra förslag, kom gärna fram.
Regards

Skulle inte ta RM det är bara dyrt och inget vidare för övrigt.

Lepa har jag inte hört talas om.

Evga G2 är nog det särklass bästa agget idag till pris och riktigt grym kvalité (oem är super flower, men med 100% japanska caps).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Denna kanske http://www.inet.se/produkt/6909977/evga-supernova-g2-1000w-80...

Nått högre än detta behöver du inte under några omständigheter.
Har för mig att dina grafikkort är ganska törstiga, egentligen borde http://www.inet.se/produkt/6909976/evga-supernova-g2-850w-80-... räcka till också utan problem.

Jag har gjort en hel del forskning och kommit till slutsatsen att, varför köpa EVGA SuperNOVA G2 1000W för 1690kr när EVGA SuperNOVA G2 1300W finns för 1890kr (endast 200kr dyrare) och ger mer ström (som jag behöver). Samt med tanke på att med tiden så sjunker watt kapaciteten på nätaggen (electrolytic capacitor aging), elr?!..

Skrivet av Broken-arrow:

Skulle inte ta RM det är bara dyrt och inget vidare för övrigt.

Lepa har jag inte hört talas om.

Evga G2 är nog det särklass bästa agget idag till pris och riktigt grym kvalité (oem är super flower, men med 100% japanska caps).

Denna verkar indeed vara ett bra nätagg enligt flera tester, G2 1000w är formodligen "lite" bättre men heck...

Komplett hade Corsair AX1200i 1200W för 2395kr idag. Jag hade kunnat låna en 500-lapp och skaffade denna men är den verkligen "så" mycket bättre än G2 och är över 20% dyrare, det tror jag inte! Självklart är den enligt tester på techpowerup.

Visa signatur

CPU: i9 11900K | CPU Kylning: ASUS ROG Ryujin | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO Z590
Ram: Corsair 64GB Vengeance PRO (3600MHz ) | GPU: Gigabyte RTX 3090 Aorus Xtreme PSU: Corsair HX1000 1000W
M.2: Samsung 980 Pro 1TB | M.2: WD Blue SN550 1TB | HDD: 39TB
Skärm: Samsung S27A950 | Mus: G900 | Tangentbord: G910 | Headset: G933

Permalänk
Skrivet av qlulp:

Tjena!
Under längre tid har jag haft problem med min dator och detta sker tror jag pga. mitt nätaggregat. Antingen har alltför många komponenter på datorn eller så är det något helt annat. Mitt nuvarande är Corsair TX750 750W som jag köpte 2009 (snart 6 år sedan), och under den tiden har jag uppgraderat min dator antal gånger med samma nätagg.

Jag funderar på att köpa nytt nätagg som ska räcka till alla nuvarande komponenter, något på 1000 watt eller högre iallafall.

Mina komponenter finns nedan men utöver det, använder jag en stor låda HAF932 (5 fläktar, två är 250mm), och ca 5-6 usb enheter kopplade. Card reader.

Ej överklockad atm.. skulle jag överklocka datorn så antigen startar den inte mer, utan bara rebootar hela tiden eller så startar den men får ett meddelande (boot failure detected) varje uppstart. Ibland fungerar överklockningen, ibland inte. Att använda 1600mhz kan jag drömma om, då startar datorn inte mer utan får starta backup bios.

Det som börjar sker nyligen är att när båda grafikkortens power når 100% (ca 200% sli) så börjar spelet (AC unity) lagga. Liten shutter varje 3-4 sekunder. Men när sli är avstängd så körs spelet smooth (lägre fps självklart).

Jag hade som sagt tänkt köpa ett nätagg på 1000w+ och ville höra vad ni tycker.
Tänkte spendera 1200-1700kr, max 2000kr. Nätaggen som jag hittade och är bra:
Corsair RM1000 1000W
Super Flower Leadex Gold 1300W
EVGA SuperNOVA G2 1300W
Eller, men inte troligt. Då jag vill ha ett nätagg med bra kvalité..
Lepa B1000-MB 1000W

Har ni andra förslag, kom gärna fram.
Regards

http://www.inet.se/produkt/6909969/seasonic-platinum-860w
du har detta och detta är inget annat en kvallite , har de själv fast 760w typen och de funkar väldigt bra , tror ens inte fläkten nån gång gått igång.
ja de är dyrare en de andra men de är Seasonic och bara de säger de mesta

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

1000W+ är ju overkill. 750W ska räcka till alla system om du inte använder fyra grafikkort eller nåt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Som redan sagts. Allt över 1000W är bara overkill.

Själv kör jag R3 Newton 1000W på två stycken 780 Ti Classifieds + 3930K på 4.6 Ghz 24/7-klock.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av qlulp:

Jag har gjort en hel del forskning och kommit till slutsatsen att, varför köpa EVGA SuperNOVA G2 1000W för 1690kr när EVGA SuperNOVA G2 1300W finns för 1890kr (endast 200kr dyrare) och ger mer ström (som jag behöver). Samt med tanke på att med tiden så sjunker watt kapaciteten på nätaggen (electrolytic capacitor aging), elr?!..

Denna verkar indeed vara ett bra nätagg enligt flera tester, G2 1000w är formodligen "lite" bättre men heck...

Komplett hade Corsair AX1200i 1200W för 2395kr idag. Jag hade kunnat låna en 500-lapp och skaffade denna men är den verkligen "så" mycket bättre än G2 och är över 20% dyrare, det tror jag inte! Självklart är den enligt tester på techpowerup.

AXI modellen har enda fördelen att man kan styra fläktar och se volt och strömförbrukning i mjukvara. Men enligt mig är det inte värt prislappen.

Skrivet av johanssonGBG:

http://www.inet.se/produkt/6909969/seasonic-platinum-860w
du har detta och detta är inget annat en kvallite , har de själv fast 760w typen och de funkar väldigt bra , tror ens inte fläkten nån gång gått igång.
ja de är dyrare en de andra men de är Seasonic och bara de säger de mesta

Vad menar du nu, seasonic och super flower är dom bästa (super flower själva har några budget agg, men deras topp agg är ok, där emot har vissa seasonic haft kvalités problem, av deras egna då av deras billigare modeller).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

http://www.inet.se/produkt/6909969/seasonic-platinum-860w
du har detta och detta är inget annat en kvallite , har de själv fast 760w typen och de funkar väldigt bra , tror ens inte fläkten nån gång gått igång.
ja de är dyrare en de andra men de är Seasonic och bara de säger de mesta

Japp Seasonic Platinium.. mer regel än undantag att dom håller sig i toppkvalité ligan!..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nu har jag samma problem med nya nätagget.. det går ej att överklocka datorn utan att den antigen bara startar om (då får jag ta ut moderkort batteriet och låta den återställa bios) eller så startar den till windows och fungerar bra med överklockningen men så fort jag stänger av datorn och startar den på nytt så får jag "boot failure detected".. men nu hamnar vi på annat topic. Får öppna ny tråd i rätt section antar jag.

Visa signatur

CPU: i9 11900K | CPU Kylning: ASUS ROG Ryujin | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO Z590
Ram: Corsair 64GB Vengeance PRO (3600MHz ) | GPU: Gigabyte RTX 3090 Aorus Xtreme PSU: Corsair HX1000 1000W
M.2: Samsung 980 Pro 1TB | M.2: WD Blue SN550 1TB | HDD: 39TB
Skärm: Samsung S27A950 | Mus: G900 | Tangentbord: G910 | Headset: G933

Permalänk
Skrivet av qlulp:

Nu har jag samma problem med nya nätagget.. det går ej att överklocka datorn utan att den antigen bara startar om (då får jag ta ut moderkort batteriet och låta den återställa bios) eller så startar den till windows och fungerar bra med överklockningen men så fort jag stänger av datorn och startar den på nytt så får jag "boot failure detected".. men nu hamnar vi på annat topic. Får öppna ny tråd i rätt section antar jag.

Kan vara roligt att veta vilket ditt nya är. Men oavsett låter det nu som det snarare var moderkortet som är kast. Batteriet kan vara slut, men låter märkligt om datorn startar med batteriet ur och i sen.

Så vad händer när du stänger av datorn och startar om? vägrar den boota då med om du inte tar ur batteriet?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan vara roligt att veta vilket ditt nya är. Men oavsett låter det nu som det snarare var moderkortet som är kast. Batteriet kan vara slut, men låter märkligt om datorn startar med batteriet ur och i sen.

Oj, ursäkta mig. Det blev Evga G2 1300w. Det jag menade tidigare är att, när datorn hänger sig i bootloop efter överklockning så går det inte att starta datorn alls (även med backup bios). För att få datorn att fungera, och återställa bios så tar jag ut batteriet (i 30sek) och sätta in den sedan starta datorn.

Att starta den utan batteri har jag ej prövat.

Skrivet av Broken-arrow:

Så vad händer när du stänger av datorn och startar om? vägrar den boota då med om du inte tar ur batteriet?

Ja precis. Överklockar jag RAM (från 1333mhz) till 1600mhz samt CPU till exempelvis 3.8Ghz så hänger den sig i bootloop och får jag ta ut batteriet, vänta en stund, sätta in den och starta datorn.

Och ibland vid endast CPU överklockning så startar datorn utan problem med nya överklockningen helt stabil och så fort jag stänger av datorn helt och startar den igen så får jag "boot failure detected". Jag kan dock klicka på enter bios, gå direkt till save/exit så starta datorn.

Jag har läst lite om det och det är många som har samma problem, dom kallar det coldboot. Väldigt frustrerande..

Visa signatur

CPU: i9 11900K | CPU Kylning: ASUS ROG Ryujin | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO Z590
Ram: Corsair 64GB Vengeance PRO (3600MHz ) | GPU: Gigabyte RTX 3090 Aorus Xtreme PSU: Corsair HX1000 1000W
M.2: Samsung 980 Pro 1TB | M.2: WD Blue SN550 1TB | HDD: 39TB
Skärm: Samsung S27A950 | Mus: G900 | Tangentbord: G910 | Headset: G933

Permalänk
Medlem

Prestandaproblem har knappast med nätagget att göra, hade det handlat om krascher hade det varit en annan femma.

Dessutom är Unity inte bara en skräpport, ur ett rent tekniskt perspektiv är det skräp helt allmänt. Tror knappast det stödjer SLI särskilt bra.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av qlulp:

Oj, ursäkta mig. Det blev Evga G2 1300w. Det jag menade tidigare är att, när datorn hänger sig i bootloop efter överklockning så går det inte att starta datorn alls (även med backup bios). Då tar jag ut batteriet (i 30sek) och sätter in den innan jag startar datorn.

Att starta den utan batteri har jag ej prövat.

Ja precis. Överklockar jag RAM (från 1333mhz) till 1600mhz samt CPU till exempelvis 3.8Ghz så hänger den sig i bootloop och får jag ta ut batteriet, vänta en stund, sätta in den och starta datorn.

Och ibland vid endast CPU överklockning så startar datorn utan problem med nya överklockningen helt stabil och så fort jag stänger av datorn helt och startar den igen så får jag "boot failure detected". Jag kan dock klicka på enter bios, gå direkt till save/exit så starta datorn.

Jag har läst lite om det och det är många som har samma problem, dom kallar det coldboot. Väldigt frustrerande..

Just det, har hört gigabyte har just det problmet (kan inte bekräfta det själv, men hört det). Hur gammalt är moderkortet? kanske kan göra RMA och välja annat märke.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Prestandaproblem har knappast med nätagget att göra, hade det handlat om krascher hade det varit en annan femma.

Dessutom är Unity inte bara en skräpport, ur ett rent tekniskt perspektiv är det skräp helt allmänt. Tror knappast det stödjer SLI särskilt bra.

Ja, absolut. Därför fokuserar jag överklockning, då det är olämpligt att göra tester på utifrån hur spelet fungerar.

Skrivet av Broken-arrow:

Just det, har hört gigabyte har just det problmet (kan inte bekräfta det själv, men hört det). Hur gammalt är moderkortet? kanske kan göra RMA och välja annat märke.

Det ser jag också i massa forums på nätet. Jag köpte den förra året från CDON. Hur ska jag förklara detta för cdon då.. moderkortet fungerar ju utan problem stock och tillverkarna älskar inte när konsumenter överklockar produkterna dom säljer. Men moderkortet har en överklocknings knapp på baksidan . Skulle jag återställa bios till default trycka på knappen "som gigabyte erbjuder och vill att köpare ska kunna använda" så startar datorn inte heller och får bootfailure.

Jag glömde nämna att jag hade detta problem sedan dag1 men nöjde mig med stock clocking då det 3.2Ghz är inte illa. Jag har sedan dess reflashad stock bios flera gånger och uppdaterat till nyaste antal gånger.

Visa signatur

CPU: i9 11900K | CPU Kylning: ASUS ROG Ryujin | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO Z590
Ram: Corsair 64GB Vengeance PRO (3600MHz ) | GPU: Gigabyte RTX 3090 Aorus Xtreme PSU: Corsair HX1000 1000W
M.2: Samsung 980 Pro 1TB | M.2: WD Blue SN550 1TB | HDD: 39TB
Skärm: Samsung S27A950 | Mus: G900 | Tangentbord: G910 | Headset: G933

Permalänk
Medlem

Testa med nytt CMOS-batteri till att börja med, liknande problem har lösts så pass enkelt. Och iom att dom bara kostar ungefär 40 spänn styck så är det ett pris väl värt att betala för att slippa CDON's support.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz