Permalänk
Medlem

Behöver bekräftat om RAM fråga!

Tjena tjena, håller fortfarande på o lära mig om datorer så nu kommer en fråga om RAM som jag har hört om. Jag kör med ett 8gb RAM men folk säger om man har t.ex. 2st 4gb RAM så går det mycket fortare för att det är 2 minnen som sitter i istället för 1 stämmer detta? Isf får jag nog plocka från pengagömma till nytt grafikkort o slänga in ett till 8gb

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem

Ja, det är sant men minne är nästan aldrig en flaskhals så pengarna gör mer nytta på grafikkort.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Asså nej det beror ju helt på klockfrekvensen och hastigheten, inte på hur mycket minne du har. RAM minnen är som vilken lagring som helst fast mycket snabbare. Det är oftast billigare att köpa två stycken 4gb än ett 8gb.

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av superwifibattler:

Asså nej det beror ju helt på klockfrekvensen och hastigheten, inte på hur mycket minne du har. RAM minnen är som vilken lagring som helst fast mycket snabbare. Det är oftast billigare att köpa två stycken 4gb än ett 8gb.

Slängde ju ihop delarna själv då jag inte kunde en skvatt om datorer, ångrar man lite nu. Men nu har ju 2st sagt lite olika känns det som så vet inte. Hört något om dual channel tror jag det heter som gör det mycket effektivare med 2st än just 1

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Rekordmedlem

Det är skillnader men de är rätt små, de som hävdar att dual vs single channel ger stor skillnad har nog inte mätt vad som händer.
Syntetiskt så ser det ju bra ut:

Men sen:

http://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-w...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för bevis där på det hela. Då kör jag på ett extra RAM om jag har pengar som ligger o skräpar och blir över från nå annat!

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem

Minneshastighet och single/dual channel gör stor skillnad för spelprestanda om man använder den integrerade grafiken. Använder man däremot ett riktigt grafikkort blir skillnaden minimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Minneshastighet och single/dual channel gör stor skillnad för spelprestanda om man använder den integrerade grafiken. Använder man däremot ett riktigt grafikkort blir skillnaden minimal.

Håller helt med så länge man inte ska köpa en apu (kanske med enstaka undantag) så spelar det inte någon större roll dock finns det små skillnader men dom är just små!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mythzs:

Tack så hemskt mycket för bevis där på det hela. Då kör jag på ett extra RAM om jag har pengar som ligger o skräpar och blir över från nå annat!

Mycket ram ger i princip alltid en fördel men för det mesta så är skillnaden mellan enkel eller dubbelkanal liten.
Jag föredrar att ha största möjliga storlek på minnet för att man lätt ska kunna montera in mer snarare än att det måste vara parvis expansion som blockerar socklar i onödan, men bästa alternativet är ju att använda ett par med maximal storlek som passar på moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mycket ram ger i princip alltid en fördel men för det mesta så är skillnaden mellan enkel eller dubbelkanal liten.
Jag föredrar att ha största möjliga storlek på minnet för att man lätt ska kunna montera in mer snarare än att det måste vara parvis expansion som blockerar socklar i onödan, men bästa alternativet är ju att använda ett par med maximal storlek som passar på moderkortet.

Alltid planerat 2st 8GB men valde fel när jag köpte datorn och orkade aldrig fixa, dock så tycker jag att 16+gb RAM är fruktansvärt onödigt (beror väl på vad man gör med datorn). Vad tycker du om den åsikten? Jag kanske är helt ute och cyklar men mer än 16gb har alltid känts overkill för min del

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythzs:

Alltid planerat 2st 8GB men valde fel när jag köpte datorn och orkade aldrig fixa, dock så tycker jag att 16+gb RAM är fruktansvärt onödigt (beror väl på vad man gör med datorn). Vad tycker du om den åsikten? Jag kanske är helt ute och cyklar men mer än 16gb har alltid känts overkill för min del

Ska du spela så räcker 8 bra dock så börjar spelen äta mer och mer!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mythzs:

Alltid planerat 2st 8GB men valde fel när jag köpte datorn och orkade aldrig fixa, dock så tycker jag att 16+gb RAM är fruktansvärt onödigt (beror väl på vad man gör med datorn). Vad tycker du om den åsikten? Jag kanske är helt ute och cyklar men mer än 16gb har alltid känts overkill för min del

16 Gbyte är nog lämpligt för allmänt bruk idag, det räcker för de flesta, däremot skulle jag inte vilja köra 8 Gbyte för allmänt bruk idag, det gör man ofta slut på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythzs:

Tack så hemskt mycket för bevis där på det hela. Då kör jag på ett extra RAM om jag har pengar som ligger o skräpar och blir över från nå annat!

där är ju nästan ingen skillnad alls på dualchannel och singlechannel.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Avstängd

för spelande duger 8gb utan problem om man inte ska köra flera spel samtidigt vilket kanske inte känns så viktigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythzs:

Alltid planerat 2st 8GB men valde fel när jag köpte datorn och orkade aldrig fixa, dock så tycker jag att 16+gb RAM är fruktansvärt onödigt (beror väl på vad man gör med datorn). Vad tycker du om den åsikten? Jag kanske är helt ute och cyklar men mer än 16gb har alltid känts overkill för min del

Använder du aldrig upp till 8Gb så köp inte mer. Lägg pengarna på andra delar.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Spara pengarna!
Olika program/spel/användande använder resurserna VÄLDIGT olika, speciellt minne kan variera kraftigt i om du behöver mängd eller hastighet mest,
när det börjar gå segt vid vad du än gör kollar du upp vad som flaskar (oftast men inte alltid vad som går på max, men kolla närmare hur du undersöker det när det blir aktuellt)
Sen uppgraderar du det som flaskar då.
Det är inte svårt att maxa 8 gb minne, men om du ser att du inte använder mer än 4-6 gb någonsin kommer nyttan av ett extra 8 gb minne nästan garanterat inte märkas hur som helst, bättre då att sälja det du har och stoppa in 2x4 GB billigare minnen (speciellt om du kan köpa snabbare minnen och det är minneshastigheten som är problemet, vilket sällan är fallet)

Att utreda om du faktiskt behöver den lilla boosten av dualchannel mot single channel är antagligen svårare men borde vara görbart.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|