Hårddiskindustrin förutspår mekaniska enheter på 100 TB till 2025

Permalänk
Melding Plague

Hårddiskindustrin förutspår mekaniska enheter på 100 TB till 2025

SSD-enheternas framfart innebär inte slutet för mekaniska hårddiskar, som fortsatt väntas ha ett övertag prismässigt. Nu förutspås enheter på hela 100 TB till mitten av nästa decennium.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men då kan jag - som inte är i hårddiskbranschen, eller ens datorbranschen - avslöja att Advanced Storage Technology Consortium (ASTC), ett lagringskonsortium med flera stora aktörer i ryggen, med största sannolikhet överskattar den nya teknologins möjligheter och att hårddiskarna antagligen inte kommer bli så stora som de förutspått.
(För det är ju faktiskt så det fungerar.)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Låter ju väldigt fint på pappret allafall, får vi ens hälften av det till 2025 får det nog anses ok

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Varför man skulle bry sig står i artikelns ingress.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Min spontana känsla var "inte mer??". Vi snackar ändå bara ökning med faktor 10 över tio år.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

Jag ser hellre mer GB per krona för SSD:er i 3,5" format, om det nu kan göra det billigare. Jag har inte något behov av 2,5" diskar egentligen. Enda anledningen till att man väljer en hårddisk är för att det är billigare.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Wow, 1 Petabyte är inte långt borta hör jag. Behövs för kommande 8K-filmer i 48Hz

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Knightmare:

Min spontana känsla var "inte mer??". Vi snackar ändå bara ökning med faktor 10 över tio år.

Att tänka på är att man redan idag är nära den fysiska begränsningen. Att de ens lyckas ta sig vidare är ett under i sig.
Man har redan idag problemet med enskilda atomer som påverkar varandra.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Min spontana känsla var "inte mer??". Vi snackar ändå bara ökning med faktor 10 över tio år.

Typ min tanke... de hoppas om 10 år kunna lagra minst 2x så mycket som en 2,5" SSD nästan kan lagra idag...
Huh?!?

Tror de inte att SSDna utvecklas något på kommande 10 åren då eller?
De har gått från 32GB till 8000GB... på 5 år. Vad har hårddiskarna gjort på den tiden? 2->6TB?
SSDna har gått från 100MB/s sekv, några få MB slump till 1-2TB/s sekv och 50-400MB/s slump.
Vad har hårddiskarna gjort? Från 50MB/s till 150MB/s sekv och 0,5MB/s till 3MB/s?

Det ENDA som talar emot SSDna vs HDD idag är långtidslagring och priset/GB.
I teorin bör det nya sättet som iaf Samsungs 3D Nand lagrar elektronerna bidra till betydligt bättre långtidslagring och 3D Nand i sig själv kommer sänka priset/GB rejält när man börjar packa några 100 lager i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Jag ser hellre mer GB per krona för SSD:er i 3,5" format, om det nu kan göra det billigare.

Jag håller med. På styrelsemötet hos Seagate och senare på kartellmötet i branschen singlades det slant om vad det skulle satsas på. Tyvärr blev det bara detta.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Min spontana känsla var "inte mer??". Vi snackar ändå bara ökning med faktor 10 över tio år.

Det har du jäkligt rätt i. Det är ju faktiskt runt 10 ggr sämre än traditionell ökning av kapacitet.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

SMR försämrar skrivhastigheten avsevärt, och det lämpar sig inte för konsumentbruk således. Men det kan ju vara intressant i arkiveringssyfte eller till NAS, men jag tror nog att hårddisk blir niche och SSD blir standard. SSD idag är ju nästan uppe i sådan täthet att hårddiskar inte behövs. när Samsung släpper en SSD på 2TB är det dags att pensionera min sista hårddisk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

in b4 NEJ man ska köra 500GB diskar i RAID1 annars förlorar man all data för alla hårddiskar som är större än mina egna går sönder och har 100% felfrekvens!

Permalänk
Medlem

Mycket data på 1 disk, får man hoppas på att den inte fallerar, alternativt ha någon backup/raid eller duplicering aktiv.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag förutspår att mekaniska hårddiskar är utdöda 2025!

Permalänk

Det borde väl gå att tillverka en 100TB mekanisk disk redan idag om man vill? den blir väl bara jävligt bred med en jävla massa skivor?

Fast är det 100TB på en platta så är det ju en annan femma.

Skrivet av Haellgren:

Jag förutspår att mekaniska hårddiskar är utdöda 2025!

Tror jag också

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Haellgren:

Jag förutspår att mekaniska hårddiskar är utdöda 2025!

Det är nog troligare att ssderna har försvunnit och ersatts av nått bra som går att långtidslagra på, nått som kan ge lagringsbeständigheten från hdd och farten från ssd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog troligare att ssderna har försvunnit och ersatts av nått bra som går att långtidslagra på, nått som kan ge lagringsbeständigheten från hdd och farten från ssd.

Ehh. Hur menar du nu? SSD står för Solid State Drive, vilket kan innebära allt från flash NAND till vad tusan för teknik du har som är solid och inte i rörelse. Det är ju inte mekaniska diskens läshuvuden som är långsamma, utan att skivan ska rotera som ger de dåliga accesstiderna och prestandan som de har.

Mycket möjligt att vi ersätter NAND med någon annan form av solid lagrings typ, men med tanke på båda är då "solid" så är det tekniskt sett fortfarande en SSD. Sen att det tagit 5 år bara för SSDn att slå sig in, samt komma i konkurrensmässiga priser, så lär ev ny teknik ta tid att implementera till standard. Och med 3D Nand så är denna teknik fortfarande utvecklingsbar i lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog troligare att ssderna har försvunnit och ersatts av nått bra som går att långtidslagra på, nått som kan ge lagringsbeständigheten från hdd och farten från ssd.

Minnesteknikerna i en SSD utvecklas ju hela tiden, så jag tror snarare att SSD mognar och får pålitligare minnen med tiden. Hittills har det ju handlat om att få ner kostnaden för att nå ut på en bredare marknad men när den biten är avklarad måste de fokusera på hållbarheten om formatet skall bestå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog troligare att ssderna har försvunnit och ersatts av nått bra som går att långtidslagra på, nått som kan ge lagringsbeständigheten från hdd och farten från ssd.

Biologisk lagring kanske?

http://www.sweclockers.com/nyhet/16436-forskare-lagrar-22-petabyte-per-gram-i-syntetisk-dna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ehh. Hur menar du nu? SSD står för Solid Disc Drive, vilket kan innebära allt från flash NAND till vad tusan för teknik du har som är solid och inte i rörelse. Det är ju inte mekaniska diskens läshuvuden som är långsamma, utan att skivan ska rotera som ger de dåliga accesstiderna och prestandan som de har.

Mycket möjligt att vi ersätter NAND med någon annan form av solid lagrings typ, men med tanke på båda är då "solid" så är det tekniskt sett fortfarande en SSD. Sen att det tagit 5 år bara för SSDn att slå sig in, samt komma i konkurrensmässiga priser, så lär ev ny teknik ta tid att implementera till standard. Och med 3D Nand så är denna teknik fortfarande utvecklingsbar i lång tid framöver.

* Solid State Drive. Några diskar finns det definitivt inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ehh. Hur menar du nu? SSD står för Solid State Drive, vilket kan innebära allt från flash NAND till vad tusan för teknik du har som är solid och inte i rörelse. Det är ju inte mekaniska diskens läshuvuden som är långsamma, utan att skivan ska rotera som ger de dåliga accesstiderna och prestandan som de har.

Mycket möjligt att vi ersätter NAND med någon annan form av solid lagrings typ, men med tanke på båda är då "solid" så är det tekniskt sett fortfarande en SSD. Sen att det tagit 5 år bara för SSDn att slå sig in, samt komma i konkurrensmässiga priser, så lär ev ny teknik ta tid att implementera till standard. Och med 3D Nand så är denna teknik fortfarande utvecklingsbar i lång tid framöver.

Super Stabil Drive

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd

Frågan är vad man ska med 100TB till när man redan har oändligt lagringsutrymme att tillgå?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Frågan är vad man ska med 100TB till när man redan har oändligt lagringsutrymme att tillgå?

Och det oändliga lagringsutrymmet du har att tillgå lagras var?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

* Solid State Drive. Några diskar finns det definitivt inte.

Heh, Skrev från början HDD står för... sen ändra jag om det jag skrev och såg inte min miss förrän det var postat. Ändrade det ganska snabbt, men tydligen inte snabbt nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Frågan är vad man ska med 100TB till när man redan har oändligt lagringsutrymme att tillgå?

Kontroll över sin egen data och betydligt rappare åtkomst till den (då jag misstänker att du syftar på något måååålnskräp som troligen MS erbjuder?)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Frågan är vad man ska med 100TB till när man redan har oändligt lagringsutrymme att tillgå?

Jag tror det blir "molnleverantörerna" som blir de största kunderna. Utrymmet är ju inte "oändligt" på riktigt men om fler och fler börjar lagra mer och mer så lär det ju behövas lite diskar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Haha 100 TB behövs för den som verkligen är alone och vill ladda ner något... ja.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kontroll över sin egen data och betydligt rappare åtkomst till den?

Möjlighet att komma åt det, även när internet linan lägger av bör också tas med