Permalänk
Medlem

SQL-förklaring

Tjena!

Vi är en grupp som just nu sitter och gör vårt gymnasiearbete på teknikprogrammet. Arbetet går ut på att bygga ett forum för elever på teknikprogrammet. Och i rapporten måste vi beskriva vad för olika kodspråk vi använder. Just nu har jag hängt upp mig på att förklara SQL på ett bra och förstående sätt. Vi skall kunna förklara det för någon som aldrig har hört talas om det. Finns det någon här som har någon idé på hur man skulle kunna förklara det?

Tack på förhand!

Visa signatur

| i7 6700K | GTX 980 | Noctua NH-D15 | Samsung 950 PRO NVMe 256GB | 120GB Corsair SSD | 250GB Samsung 840 Evo | 1TB Lagring | 16GB Ram | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Surface Pro 4 i5 för anteckningar i studier | Lenovo Thinkpad T490 i7 för utveckling och övriga studier |

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Wikipedia.

EDIT:

Annars kan du väl förklara det som kort sagt är det en databas som lagrar data, alltså vad alla användare har för användarnamn, lösenord osv som databasen sedan kopplar till vem som skrivit vad i forumet och var.

Kanske lät lite luddigt, men något sådant kort sagt.

En databas som håller reda på allt kort sagt, och sedan kopplar allt till rätt plats.
Se det som en hjärna, den håller all info på plats.
Utan den fungerar inte din kropp, samma sak med en databas och ett forum.

Permalänk
Medlem

Tillåt mig förtydliga.

SQL står för "Structured Query Language" det är alltså ingen databas.

SQL används dock många gånger för att "prata" med databasen för att få ut information på ett strukturerat sätt.

Sedan finns det många databaser som innehåller SQL i sitt namn men det är en annan femma.

Du har tillexempel "MySQL", "MSQL", "Postgree SQL" osv.

http://en.wikipedia.org/wiki/SQL

Lycka Till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.