Windows 10 får FLAC-stöd

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 får FLAC-stöd

Microsoft fortsätter arbeta på ett bredare inbyggt mediastöd i Windows 10. Nu framgår att videoformatet MKV får sällskap av FLAC, ett icke-förstörande komprimeringsformat för ljud.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice. Det är alltid bra med lossless kvalité.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag slänga MPC-HC och foobar2000 och använda den helt underbara Windows Media Player!

NOT!

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Trevligt men kommer förmodligen inte sluta använda foobar2000 för det

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Tummen upp! Hoppas det inte blir några felsteg alls med W10

Permalänk
Medlem

Hahahahahah "redan" trodde inte någon körde WMP anyway. Gnäller alltid på något.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Det är bra att lossless blir mer känt. Har man ett bra ljudsystem och inspelningen i sig inte är dålig, då är det en enorm skillnad i ljudkvalitet jämfört med ~spotify-kvalitet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt att enkelt kunna spela upp filer utan att behöva tredjepartsprogram, men trots det kommer jag fortsätta att använda foobar och MPC-HC.

Permalänk
Medlem

Grattis, patcha in FLAC-stöd i 7 & 8 också när ni är igång...

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Det är bra att lossless blir mer känt. Har man ett bra ljudsystem och inspelningen i sig inte är dålig, då är det en enorm skillnad i ljudkvalitet jämfört med ~spotify-kvalitet.

Bra ljudkort + Lossless + Infinity Kappa 7.1 = <3

Permalänk
Medlem

Inget nytt för mig eftersom jag använder Winamp.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Jag kommer knappast byta ut MusicBee för WMP trots detta men fortfarande bra att MS sakta börjar komma ikapp vad konkurrerande OS har haft stöd för under lång tid.

Intressant att se vad som kommer härnäst, förbättringar licensmässigt vore en bra start IMHO.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag bryr mig då mina öron inte kan urskilja mp3 @ 320kbit kontra flac men alltid trevligt med nyheter och förändringsvilja hos MS.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Bra ljudkort + Lossless + Infinity Kappa 7.1 = <3

Skulle vilja säga att en hyfsad förstärkare också är viktigt
Men antar att du dock bara glömde det.

Själv är jag grymt nöjd med mina högtalare från Elac, inte helt billiga men lätt värt det och det är ju en investering som håller länge. Glömt modellnr dock..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Då är Blu-Ray nästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu saknas bara en vettig mediaspelare...

Permalänk
Medlem

Microsoft ligger i framkant!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceDread:

Skulle vilja säga att en hyfsad förstärkare också är viktigt
Men antar att du dock bara glömde det.

Själv är jag grymt nöjd med mina högtalare från Elac, inte helt billiga men lätt värt det och det är ju en investering som håller länge. Glömt modellnr dock..

Sant, Köpte en NAD 317 förstärkare på tradara för 350Kr för några månader sedan.
En fin liten investering tycker jag och riktigt fint tryck i den.

2 x 80 Watts continuous power into 8 ohms • 2 x 250 Watts dynamic power into 2 ohms • Remote control • Building Block Concept: power amp is NAD's Model 214 • Pre-out / Main-in • All Discrete circuitry • Tone controls defeat switch • Bridgeable: 240 Watts into 8 ohms

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon99339:

Då är Blu-Ray nästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Helst inte, de flesta vill nog inte kosta på den merkostnad Bluray-stöd skulle innebära. Såvida inte MS kan få till ett så pass sanslöst lågt pris på detta att vi snackar ören, max en krona per licens då.

Personligen hade jag egentligen inte haft något emot stödet då jag själv har en hyffsad samling.

Permalänk
Medlem

Tragiskt att det tagit så lång tid att lägga in stöd för licensfria format/containers som FLAC & MKV. Men bättre sent än aldrig.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att ni kommer fortsätta med <valfri mediaspelare> istället för WMP glömmer bort att det här även innebär stöd för flac och mkv i explorer vilket är det bästa med uppdateringen.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är inte att Windows 10 får stöd för FLAC (det har vi foobar till), det viktigaste är att vi äntligen kommer kunna se taggarna för flac filer i explorer!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av IceDread:

Skulle vilja säga att en hyfsad förstärkare också är viktigt
Men antar att du dock bara glömde det.

Själv är jag grymt nöjd med mina högtalare från Elac, inte helt billiga men lätt värt det och det är ju en investering som håller länge. Glömt modellnr dock..

Att FLAC nu officielt stöds av Microssoft, måste göra att stödet för det ökar, det är tex skandal att Spotify fortfarande inte kan spela upp locala FLAC-filer, trots att detta är något som efterlysts i åratal.
Man kan säga vad man vill om MS men det är en tung aktör på marknaden och inte något man bortse från.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara slopa Windows Media Player helt? Den är ju totalt värdelös och går en på nerverna om man försöker använda den till något så simpelt som att spela upp en låt eller film...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gäsp.. Detta har andra mediaspelare haft länge länge. Det ska mycket till innan jag överger mitt älskade Winamp! <3

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gäsp.. Detta har andra mediaspelare haft länge länge. Det ska mycket till innan jag överger mitt älskade Winamp! <3

Winamp - It Really Whips the Llama's Ass

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Skulle vilja säga att en hyfsad förstärkare också är viktigt
Men antar att du dock bara glömde det.

Själv är jag grymt nöjd med mina högtalare från Elac, inte helt billiga men lätt värt det och det är ju en investering som håller länge. Glömt modellnr dock..

Jo, det är ju sant. Självklart ska en bra förstärkare också finnas med

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweets589:

Trevligt men kommer förmodligen inte sluta använda foobar2000 för det

Skrivet av mannen99:

Hahahahahah "redan" trodde inte någon körde WMP anyway. Gnäller alltid på något.

Skrivet av Marwelln:

Alltid trevligt att enkelt kunna spela upp filer utan att behöva tredjepartsprogram, men trots det kommer jag fortsätta att använda foobar och MPC-HC.

Skrivet av Cooling23:

Inget nytt för mig eftersom jag använder Winamp.

Skrivet av anon5930:

Jag kommer knappast byta ut MusicBee för WMP trots detta men fortfarande bra att MS sakta börjar komma ikapp vad konkurrerande OS har haft stöd för under lång tid.

Intressant att se vad som kommer härnäst, förbättringar licensmässigt vore en bra start IMHO.

Skrivet av Ozzed:

Gäsp.. Detta har andra mediaspelare haft länge länge. Det ska mycket till innan jag överger mitt älskade Winamp! <3

Skrivet av Er1kssoN:

Äntligen kan jag slänga MPC-HC och foobar2000 och använda den helt underbara Windows Media Player!

NOT!

Ni har alla missuppfattat nyheten.

Den här nyheten har ingenting med Windows Media Player att göra, mer än att även den får stöd för FLAC. Det är hela Windows som får stöd för FLAC och alla applikationer som körs på Windows. Win32-appar och WinRT-appar kan nu spela upp FLAC-filer per default, eran "foobar" eller "winamp" eller vad ni nu använder behöver inte koda eget stöd utan kan köra på Windows stöd för FLAC direkt istället.

Källa: https://twitter.com/GabeAul/status/537381586228891648

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av celoz:

Ni som säger att ni kommer fortsätta med <valfri mediaspelare> istället för WMP glömmer bort att det här även innebär stöd för flac och mkv i explorer vilket är det bästa med uppdateringen.

Helt klart, men de lite mer avancerade programmen med inbyggd filhantering/blbliotek minskar behovet av Explorern. Samtidigt beror det ju hur man använder dessa program men ja, oavsett vilken spelare så är det ju ändå bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Helst inte, de flesta vill nog inte kosta på den merkostnad Bluray-stöd skulle innebära. Såvida inte MS kan få till ett så pass sanslöst lågt pris på detta att vi snackar ören, max en krona per licens då.

Personligen hade jag egentligen inte haft något emot stödet då jag själv har en hyffsad samling.

Men om de låter oss köpa till något "Media Pack" för de som behöver detta vore trevligt. Ett tillägg som inkluderar licenser såsom Blu-Ray.

Skickades från m.sweclockers.com