2 olika bredband samt 2 routrar i samma hus?

Permalänk

2 olika bredband samt 2 routrar i samma hus?

Har Telia bredband, IP telefoni & TV hemma.
Bredbandet är adsl 24/1mbit. Nu har det installerats fiber in i huset (stadsnät) men jag vill nog ha kvar Telia också. Tänkte jag kunde ha 24/1mbit linan till barnen/mobilerna/ipaden... för att använda nya fibret med ensamrätt till huvuddatorn ^^

Det betyder att jag kommer ha Telias smart samt en annan ac router i samma hus...
Telias kör i 2.4ghz och den nya kommer köras i 5ghz... Kommer det fungera utan störningar eller så? Någon som är duktig inom nätverk?

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av digitalflaskpost:

Har Telia bredband, IP telefoni & TV hemma.
Bredbandet är adsl 24/1mbit. Nu har det installerats fiber in i huset (stadsnät) men jag vill nog ha kvar Telia också. Tänkte jag kunde ha 24/1mbit linan till barnen/mobilerna/ipaden... för att använda nya fibret med ensamrätt till huvuddatorn ^^

Det betyder att jag kommer ha Telias smart samt en annan ac router i samma hus...
Telias kör i 2.4ghz och den nya kommer köras i 5ghz... Kommer det fungera utan störningar eller så? Någon som är duktig inom nätverk?

Varför ha kvar båda två? Är du rädd för att bandbredden ska ta slut så slå till på 250 eller 1000 Mbit/s t.o.m. du får det förmodligen för samma pris som 2 separata abbonnemang då ADSL inte är billiga direkt. Du kan ju alltid ha 2 separata wifi ändå.

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Varför ha kvar båda två? Är du rädd för att bandbredden ska ta slut så slå till på 250 eller 1000 Mbit/s t.o.m. du får det förmodligen för samma pris som 2 separata abbonnemang då ADSL inte är billiga direkt. Du kan ju alltid ha 2 separata wifi ändå.

Jag tänkte inte klart när jag blev tillfrågad var jag ville ha fibret indraget till huset. För mig spelade det ingen roll, så dom anslöt det till köket på huset.... Nu i efterhand inser jag att jag blir tvungen att dra en kabel från kökets stadsnät uttag genom en router, till vardagsrummet för att få Bredbands TV.... Vill inte det...

Har nu telias bredbands TV trådlöst med deras trådlösa puckar som fungerar problemfritt...tyvärr måste jag ha kvar deras Bredband för att kunna ha deras TV också... Surt...

Vet inte hur jag annars ska göra..

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Har Telia bredband, IP telefoni & TV hemma.
Bredbandet är adsl 24/1mbit. Nu har det installerats fiber in i huset (stadsnät) men jag vill nog ha kvar Telia också. Tänkte jag kunde ha 24/1mbit linan till barnen/mobilerna/ipaden... för att använda nya fibret med ensamrätt till huvuddatorn ^^

Det betyder att jag kommer ha Telias smart samt en annan ac router i samma hus...
Telias kör i 2.4ghz och den nya kommer köras i 5ghz... Kommer det fungera utan störningar eller så? Någon som är duktig inom nätverk?

Nej, din 5GHz wifi kommer inte att störa din 2,4GHz. Inte heller tvärtom.
Om det nu var det du undrade.....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av digitalflaskpost:

Jag tänkte inte klart när jag blev tillfrågad var jag ville ha fibret indraget till huset. För mig spelade det ingen roll, så dom anslöt det till köket på huset.... Nu i efterhand inser jag att jag blir tvungen att dra en kabel från kökets stadsnät uttag genom en router, till vardagsrummet för att få Bredbands TV.... Vill inte det...

Har nu telias bredbands TV trådlöst med deras trådlösa puckar som fungerar problemfritt...tyvärr måste jag ha kvar deras Bredband för att kunna ha deras TV också... Surt...

Vet inte hur jag annars ska göra..

Aha ok. Du kan inte välja Telia som leverantör av Fiber då? Så kan du ha kvar nuvarande lösning som den är fast med fördelarna av fiber.

Permalänk
Rekordmedlem

Låter bara dumt att betala i onödan, fibern är överlägsen på allt och hur du konfar upp lanet har inget direkt samband med din internetanslutning, dessutom låter det oerhört dumt att dedikera fiiber till bara en enda dator som inte kommer att kunna använda kapaciteten till nått såvida du inte bara sysslar med fildelning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Aha ok. Du kan inte välja Telia som leverantör av Fiber då? Så kan du ha kvar nuvarande lösning som den är fast med fördelarna av fiber.

Nej telia finns inte med via stadsnät fibret...

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Låter bara dumt att betala i onödan, fibern är överlägsen på allt och hur du konfar upp lanet har inget direkt samband med din internetanslutning, dessutom låter det oerhört dumt att dedikera fiiber till bara en enda dator som inte kommer att kunna använda kapaciteten till nått såvida du inte bara sysslar med fildelning.

Ja nu i efterhand hade jag valt att installera fibret till vardagsrummet. Onödigt i efterhand tycker man. Men att vara efterklok är onödigt :/

När man delar nät med snart tonåringarna som buffrar youtube tex, så laggar det när jag spelar BF4 i nuläget iaf... När en enhet börjar kommunicera med tex youtube så reserveras tex inte bara 40% av bandbredden, utan youtube tar det den behöver för tillfället om det nu betyder 18bit/s... Så blir det lagg i min ände med ett aim som fryslaggar....

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Ja nu i efterhand hade jag valt att installera fibret till vardagsrummet. Onödigt i efterhand tycker man. Men att vara efterklok är onödigt :/

När man delar nät med snart tonåringarna som buffrar youtube tex, så laggar det när jag spelar BF4 i nuläget iaf... När en enhet börjar kommunicera med tex youtube så reserveras tex inte bara 40% av bandbredden, utan youtube tar det den behöver för tillfället om det nu betyder 18bit/s... Så blir det lagg i min ände med ett aim som fryslaggar....

Med fiber och en bra router spelar det ingen roll hur mycket youtube de buffrar, det kommer inte förstöra din spelupplevelse. Speciellt inte om du fläskar på med ordentligt mycket bandbredd. Som ovanstående sa det kommer antagligen bli billigare endå. Personligen hade jag tyckt att det är bättre att dra en kabel än att ha två abonnemang när man egentligen inte behöver det ena.

Visa signatur

[Bitfenix Outlaw] [AMD FX 8320 @ 4.4Ghz] [AMD R9 290X] [Gigabyte GA-990XA-UD3]
[OCZ Modxstream pro 700W] [OCZ Vertex 3 - 120GB] [2x 500GB Samsung HDD] [16GB Corsair Vengeance 1600Mhz]

[Nexus 4 Cyanogenmod 12.1 med AK600 kernel] [Nexus 7 2012 Android 5.0 med Franco kernel]

Permalänk
Skrivet av weldee:

Med fiber och en bra router spelar det ingen roll hur mycket youtube de buffrar, det kommer inte förstöra din spelupplevelse. Speciellt inte om du fläskar på med ordentligt mycket bandbredd. Som ovanstående sa det kommer antagligen bli billigare endå. Personligen hade jag tyckt att det är bättre att dra en kabel än att ha två abonnemang när man egentligen inte behöver det ena.

Sedan med en bra router kan du ju maximera användandet av bandbredden för var ock en.

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Skrivet av weldee:

Med fiber och en bra router spelar det ingen roll hur mycket youtube de buffrar, det kommer inte förstöra din spelupplevelse. Speciellt inte om du fläskar på med ordentligt mycket bandbredd. Som ovanstående sa det kommer antagligen bli billigare endå. Personligen hade jag tyckt att det är bättre att dra en kabel än att ha två abonnemang när man egentligen inte behöver det ena.

Kan man kopiera Telias trådlösa TV överförings lösning...? Kan likvärdigt koppla tvn och routern med "puckar", istället för kabeldragning 13meter?

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Ja nu i efterhand hade jag valt att installera fibret till vardagsrummet. Onödigt i efterhand tycker man. Men att vara efterklok är onödigt :/

När man delar nät med snart tonåringarna som buffrar youtube tex, så laggar det när jag spelar BF4 i nuläget iaf... När en enhet börjar kommunicera med tex youtube så reserveras tex inte bara 40% av bandbredden, utan youtube tar det den behöver för tillfället om det nu betyder 18bit/s... Så blir det lagg i min ände med ett aim som fryslaggar....

Med en tillräckligt bra router kan du ställa in hur mycket bandbredd som tilldelas datorerna. Vet att jag kan göra det i min, dock måste jag kolla vad det heter när jag kommer hem

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Det är inte alls fel med flera wifi i huset, köpte en extra router hem som är inkopplad efter den första routern som vi la in våra 6 mobiler och 4st surfplattor på, de kan gå långsammare än våra datorer som då går på första routern. Problemet var att med 16+ wifi enheter som gjorde diverse hyss fick routern att frysa stundtals. Nu så kör vi på 2st 2.4ghz och 1st 5ghz wlan hemma. olika kanaler och olika ssid. jag tror att alla problem har försvunnit, (tonåringarna är hyfsat tysta...) ja förutom då när det streams 3-4 filmer samtidigt, då kan det börja lagga i vår stackars adsl lina.

hade dock kopplat om så att fibern är huvudaccessen och när det fungerar hade jag sagt upp adsl.

Permalänk
Skrivet av orbsaaeri:

Sedan med en bra router kan du ju maximera användandet av bandbredden för var ock en.

Kan du nämna en sådan router? Menar du sk. QoS för att dela bandbredden? Krävs det sånna fall jättestarka kunskaper att konfigurera?

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Ja nu i efterhand hade jag valt att installera fibret till vardagsrummet. Onödigt i efterhand tycker man. Men att vara efterklok är onödigt :/

När man delar nät med snart tonåringarna som buffrar youtube tex, så laggar det när jag spelar BF4 i nuläget iaf... När en enhet börjar kommunicera med tex youtube så reserveras tex inte bara 40% av bandbredden, utan youtube tar det den behöver för tillfället om det nu betyder 18bit/s... Så blir det lagg i min ände med ett aim som fryslaggar....

Skaffa riktiga nätverksprylar så går det att styra det om det nu ens är ett problem, kostnadsmässigt så får du väl Gbit fiber för samma summa som fiber och adsl kostar.
Gbit fiberuppkoppling och fördela det tex 100Mbit var till 10 enheter ? Nä, kommer inte att påverka ditt spelande och alla vinner på det ...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Kan du nämna en sådan router? Menar du sk. QoS för att dela bandbredden? Krävs det sånna fall jättestarka kunskaper att konfigurera?

Det behöver inte ens vara QoS, det går tex att ha 100Mbit portar på en switch då kommer ingen ensam klient över 100Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det behöver inte ens vara QoS, det går tex att ha 100Mbit portar på en switch då kommer ingen ensam klient över 100Mbit.

Ledsen men förstår inte din fras... Ska man köpa nån typ av kopplingsdosa "swith" som ska begränsa hastigheten på enheterna?

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Ledsen men förstår inte din fras... Ska man köpa nån typ av kopplingsdosa "swith" som ska begränsa hastigheten på enheterna?

Man kan göra det, det går att lösa fördelning och begränsning av banbredd på många sätt, jag tror iofs inte det kommer att bli nått verkligt problem om du kopplar in fiber "rakt på" utan att göra nått men det går att styra det om man absolut vill, men fibern lider inte av samma strypta uppload och ger lägre latens, det borde räcka att bara köra helt normalt och du kan som sagt troligen få Gbit fiber för samma kostnad som 2 abb och att mätta en Gbit fiberuppkoppling med Youtube kommer inte att ske i ett normalt hushåll, ni är väl inte 20 + personer som strömmar 4k videos ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Jag tänkte inte klart när jag blev tillfrågad var jag ville ha fibret indraget till huset. För mig spelade det ingen roll, så dom anslöt det till köket på huset.... Nu i efterhand inser jag att jag blir tvungen att dra en kabel från kökets stadsnät uttag genom en router, till vardagsrummet för att få Bredbands TV.... Vill inte det...

Har nu telias bredbands TV trådlöst med deras trådlösa puckar som fungerar problemfritt...tyvärr måste jag ha kvar deras Bredband för att kunna ha deras TV också... Surt...

Vet inte hur jag annars ska göra..

Testa homeplug, alltså nätverk via elnätet. Sätt en vid routern, och en vid tv:n och se om du inte får tillräckligt bandbredd för det du behöver. Går du uppåt lite i prisklasserna så funkar det helt säkert. Och den summan sparar du in på bara ett par månader med tanke på priset på ADSL.

Edit: Köper du från Kjell så kan du testa i ett par veckor för att se att det funkar, annars bara lämna tillbaka. Gjorde jag när jag skulle testa alla deras olika versionen för en 500m dragning av Lan i Elnätet. Köpte alla paket och lämnade tillbaka alla utom det som funkade bäst. (vilket inte var det dyraste)

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Kan man kopiera Telias trådlösa TV överförings lösning...? Kan likvärdigt koppla tvn och routern med "puckar", istället för kabeldragning 13meter?

Med "puckar" menar du då "Ruckus Mediafkex" eller "Technicolor TG-233"?

Ovan är generella wifi-burkar och har inget direkt med Telia att göra. Jag skulle tro att du kan använda dem även fast du byter tv-leverantör.

Permalänk
Medlem

För framtida referens, vad har du för länkhastighet/prestanda på dessa 500 meter, trodde aldrig att det skulle orka så långt. Och vilken fart är det på pluggarna? (200/100, 500/100, 500/1000, 600/1000...)?

Kör själv med några pluggar hemma och är skitnöjd.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Skrivet av madtop:

Med "puckar" menar du då "Ruckus Mediafkex" eller "Technicolor TG-233"?

Ovan är generella wifi-burkar och har inget direkt med Telia att göra. Jag skulle tro att du kan använda dem även fast du byter tv-leverantör.

Jag har de senaste technocolor 233 tror jag ja dom heter.
Så du tror jag kan fortsätta använda dom till låt oss säga den nya ip tv boxen som jag beställer från helt annan leverantör?

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan göra det, det går att lösa fördelning och begränsning av banbredd på många sätt, jag tror iofs inte det kommer att bli nått verkligt problem om du kopplar in fiber "rakt på" utan att göra nått men det går att styra det om man absolut vill, men fibern lider inte av samma strypta uppload och ger lägre latens, det borde räcka att bara köra helt normalt och du kan som sagt troligen få Gbit fiber för samma kostnad som 2 abb och att mätta en Gbit fiberuppkoppling med Youtube kommer inte att ske i ett normalt hushåll, ni är väl inte 20 + personer som strömmar 4k videos ?

Nej vi är fem pers. Blir lite youtube, netflix, bf4, titanfall, surf, flash spel, sen vill man ju ha en ganska stabil koppling till lelefonerna o så. Vill ju inte att ett imessage ska lagga sig fram till telen...

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk

Ja jag betalar nu 439:- för 24/1mbit hos Telia varav 8mbit av bandbredden går till TV'n.
Prisuppgift från fibret får jag inom 1 vecka...

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet får du på fiberlinan? 100Mbit och upp så har du inga som helst problem att spela spel med 15ms i ping, kolla youtube i full HD och ha i gång tio datorer som surfar samtidigt. Dock förutsatt att du använder en router som orkar med det.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Vilken hastighet får du på fiberlinan? 100Mbit och upp så har du inga som helst problem att spela spel med 15ms i ping, kolla youtube i full HD och ha i gång tio datorer som surfar samtidigt. Dock förutsatt att du använder en router som orkar med det.

Jag vet ännu inte. Installatören sa att jag kunde koppla in mig på linan om ca 2 veckor..
Jag får då se vilka alternativ som finns

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Jag har de senaste technocolor 233 tror jag ja dom heter.
Så du tror jag kan fortsätta använda dom till låt oss säga den nya ip tv boxen som jag beställer från helt annan leverantör?

Jag har svårt att se varför de inte skulle funka.
Finns nog inget i dem som låser dem till Telias TV.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Jag har svårt att se varför de inte skulle funka.
Finns nog inget i dem som låser dem till Telias TV.

Kan väl alltid beställa ipTV från en leverantör via stadsnätet på prov? För att se om dessa fungerar via deras ipbox... Om inte använda sig av 14dagars reklamationsrätt?

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Kan väl alltid beställa ipTV från en leverantör via stadsnätet på prov? För att se om dessa fungerar via deras ipbox... Om inte använda sig av 14dagars reklamationsrätt?

Låter som en vettig idé.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Kan väl alltid beställa ipTV från en leverantör via stadsnätet på prov? För att se om dessa fungerar via deras ipbox... Om inte använda sig av 14dagars reklamationsrätt?

Det är inte lagstadgad returrätt på tjänster så se till att det verkligen är "prova på erbjudanden" det finns dessutom tv via internet i stället för kabeltv via fiber, tjänster som www.magine.com och www.viaplay.se dvs du spelar upp dem via en dator och ev är tvn bildskärm men du har ingen tvbox eller konventionell tvmottagare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.