Popcorn Hour Open Hour Chameleon

Permalänk
Medlem

Popcorn Hour Open Hour Chameleon

Kom av en slump in på denna mediaspelare när jag kollade in Minix Neo X8.
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/dvd_-blu-ray-och-video...
http://www.cloudmedia.com/products/open-hour/chameleon

Är det någon som hört något om den?
På pappret ser den trevlig ut, speciellt med att OS'et ligger på ett SD-kort så man själv kan köra annan mjukvara om så önskas och rejält tilltagen hårdvara för dess ändamål.

Nackdelen är väl avsaknaden av WiFi, men på hemsidan kostar en dongel kring 22$
http://www.cloudmedia.com/products/accessories/wifi-and-bluet...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Alltid kul när det kommer nya htpc utmanare, kul också att man har val möjlighet av OS.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jo jag har den, den är helt OK men eftersom den är ny så fungerar inte allting till 100% ännu.

I dagsläget så är minix X8 (som jag också har) bättre, men OpenHour har potential att bli riktigt bra

Finns en tråd med lite bilder jag tagit mm hos minhembio:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=319655

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så är Minix också i något betastadie där (grundläggande) funktionalitet uppdateras och läggs till med jämna mellanrum.

Bortsett från att Chameleon saknar inbyggt WiFi, vilka av dessa ser ut att ha bäst potential? För att tilläga så sitter jag på en 4K-TV från Sony så jag ser gärna framtida felsäker uppspelning av 4k och H265.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Ja, Minix utvecklas fortfarande men med den senaste versionen kanske den är "färdig" ?

Minix X8 är idag riktigt bra och spelar upp filmer och TV-serier utan problem via XBMC.

Det jag personligen saknar hos Minix X8 är: HD-ljud (TrueHD och DTS-HD MA), 3D (BD.ISO), och Netflix i 1080p (netflix kör endast SD)

OpenHour kör idag inte filmer och TV-serier lika bra i XBMC som Minix X8, men de har lovat att de ska fixa det och de har dessutom lovat att de ska lägga till stöd för HD-ljud och 3D - vi får se om eller hur bra de lyckas.

Netflix i 1080p ser dock mörkt ut för både Minix och OpenHour.

OpenHour har ju dessutom HDMI 2.0 och lovar att den ska fixa 4K.

Jag tycker dock inte att man ska köpa den för 4K funktioner - vi vet ännu inte hur 4K standarden kommer att se ut (kommer tydligen lagom till julen 2015) och det är mycket möjligt att den inte klarar framtida format trots att den har potentialen.

Kort sagt: OpenHour KAN bli bra i framtiden, men den är inte riktig där ännu.

Minix X8 är bra idag, men det är inte säkert att den får fler funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ja, Minix utvecklas fortfarande men med den senaste versionen kanske den är "färdig" ?

Minix X8 är idag riktigt bra och spelar upp filmer och TV-serier utan problem via XBMC.

Det jag personligen saknar hos Minix X8 är: HD-ljud (TrueHD och DTS-HD MA), 3D (BD.ISO), och Netflix i 1080p (netflix kör endast SD)

OpenHour kör idag inte filmer och TV-serier lika bra i XBMC som Minix X8, men de har lovat att de ska fixa det och de har dessutom lovat att de ska lägga till stöd för HD-ljud och 3D - vi får se om eller hur bra de lyckas.

Netflix i 1080p ser dock mörkt ut för både Minix och OpenHour.

OpenHour har ju dessutom HDMI 2.0 och lovar att den ska fixa 4K.

Jag tycker dock inte att man ska köpa den för 4K funktioner - vi vet ännu inte hur 4K standarden kommer att se ut (kommer tydligen lagom till julen 2015) och det är mycket möjligt att den inte klarar framtida format trots att den har potentialen.

Kort sagt: OpenHour KAN bli bra i framtiden, men den är inte riktig där ännu.

Minix X8 är bra idag, men det är inte säkert att den får fler funktioner.

Hur fungerar den med xbmc/kodi och netflix? Vad kör den för OS?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Standard-OS är Android 4.4.2 men eftersom det är enkelt att byta OS med olika SD-kort kan man även installera Lubuntu (en variant av Ubuntu) och då blir det som en vanlig dator med skrivbord som man styr med mus och tangentbord.

Med Lubuntu är det dock mycket som inte fungerar - har inte fått igång varken Netflix eller XBMC där.
(problemet med Netflix är att Chrome inte finns till Linux-arm, endast till Linux-x86)

Det är ju dock möjligt att det kommer versioner av Openelec eller liknande i framtiden.

Med XBMC/Kodi på standardOS fungerar det idag Ok, men känns ändå "halvfärdigt"

Man kan autostarta XBMC och det går snabbt att navigera även när man lagt till mycket filmomslag och TV-serie information - men jag kan inte ens få Dolby Digital/DTS att skickas till min externa receiver - det borde dock fixas i nästa version.

Växling av uppdateringsfrekvens i filmer verkar fungera - men det blir inte rätt frekvens.

Det är alltså många detaljer som ska fixas innan den blir bra.

Netflix är standard android-netflix vilket innebär att du inte kan styra med medföljande fjärrkontroll utan behöver en airmouse eller styrplatta (typ logitech k400) och har endast standard-upplösning (ej HD) - det är samma sak som för typ alla andra android-baserade mediaspelare (inklusive Minix)

Det är alltså en mediaspelare som KAN bli bra med framtida uppdateringar, men just idag är Minix X8 ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Hur känns denna spelare idag? Får hem en sån ikväll, så tänkte installera Kodi, och confa den, med en god öl och en liten smarrig Rom, är det tänkt...