Googles dominans på sökmarknaden ska granskas av EU

Permalänk
Melding Plague

Googles dominans på sökmarknaden ska granskas av EU

Sökmotorjätten Googles dominans är någonting som oroar EU. Parlamentet godkänner nu en resolution som syftar till att öka konkurrensen på sökmotormarknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra!

Permalänk
Medlem

Why even? Kan använda andra sökmotorer om man vill, finns konkurrens, råkar bara vara rätt kass

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

vad gör det om google bestämmer själva över sin gratis tjänst? ok om det skulle vara ett företag som man måste betala för och det är den enda, men om du inte är nöjd med deras gratis tjänst, välj en annan. ska inte vara lagar som reglerar hur man hanterar sin egen gratistjänst..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Varför inte göra Bing eller yahoo konkurrenskraftigt? Så man faktiskt kan använda dem. Numera är det google eller lika gärna inte använda någon alls

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Borde inte google själva bestämma över innehållet på sina tjänster..?

Permalänk
Inaktiv

Låter lite kommunistiskt detta.
Google har väl rätt att utforma sina tjänster på sitt sätt?
Användarna är aldrig tvingade till att använda Googles tjänster. Det är helt frivilligt.

Edit: Det är som att EU säger till sina invånare att "ni är dumma och klarar inte ta beslut själva, så vi gör det åt er" och går in och reglerar marknaden. Ska det råda fri konkurrens så betyder väl det att man inte ska reglera marknaden, eller? Väldigt motsägelsefullt av EU.

Permalänk
Medlem

Kör på! Skulle vara könt att kunna lämna googles tjänster helt. Behövs dock mer konkurens. Jag litar inte på någon internettjänst från USA numera. Oavsett hur paranoid jag må låta.

Permalänk
Medlem

Google tjänar absolut inga pengar på sitt monopol. /s

Dold text
Permalänk
Medlem

Ideologier åt sidan, så kan det komma att ha en oerhört kraftig negativ effekt på Googles förmåga att leverera sina tjänsten och produkter. Nästan all Googles inkomst kommer från dess reklam, och om den skulle separeras så skulle Google inte kunna finansiera många av sina andra tjänster som inte drar in lika mycket.

Permalänk
Medlem

Men va fan?

"Egna tjänster ska inte särbehandlas för att få fördelar gentemot konkurrenternas."

Det är som att någon som sitter i kassan på ICA ska tvingas rekommendera Willys produkter till deras egna kunder för att det inte ska bli någon särbehandling....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När EU gjorde så här med Internet Explorer och Windows var det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

När EU gjorde så här med Internet Explorer och Windows var det bra.

Det där fattade jag aldrig logiken bakom. Se BeenyZ's resonemang. Fast jag skulle säga, ungefär som att ICA var tvungna att även sälja Coop-varor, eller inte fick sälja sina ICA-varor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
SweClockers
Skrivet av anon78208:

Låter lite kommunistiskt detta.
Google har väl rätt att utforma sina tjänster på sitt sätt?
Användarna är aldrig tvingade till att använda Googles tjänster. Det är helt frivilligt.

Edit: Det är som att EU säger till sina invånare att "ni är dumma och klarar inte ta beslut själva, så vi gör det åt er" och går in och reglerar marknaden. Ska det råda fri konkurrens så betyder väl det att man inte ska reglera marknaden, eller? Väldigt motsägelsefullt av EU.

(De facto) monopol är rena motsatsen till kapitalism, förutsatt att du inte anser att anarkier av somaliskt snitt är definitionen av en fri marknad.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Haptic:

vad gör det om google bestämmer själva över sin gratis tjänst? ok om det skulle vara ett företag som man måste betala för och det är den enda, men om du inte är nöjd med deras gratis tjänst, välj en annan. ska inte vara lagar som reglerar hur man hanterar sin egen gratistjänst..

Tror syftet är att försöka undvika monopolbeteende, inte bara på själva sökmotorbranschen utan även på andra produkter och tjänster. Google har väldigt stor makt att kunna prioritera sökresultat i syfte att gynna sin egen affärsverksamhet. Risken finns att andra företag, som inte är i samröre med Google, missgynnas till förmån för andra företag, som i sin tur gynnar Google på något sätt.

Det var så jag tolkade texten i alla fall.

Permalänk
Medlem

Lite vettigt gör EU ibland ändå.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Varför inte göra Bing eller yahoo konkurrenskraftigt? Så man faktiskt kan använda dem. Numera är det google eller lika gärna inte använda någon alls

Vad är det för sökningar du behöver göra som Bing och Yahoo omöjligen kan ge dig svar på?

Permalänk

Jag tycker det är bra. Som det är nu är man inloggad i sökmotorn om man är inloggad på youtube vilket är riktigt irriterande.

Även om det inte är vad som undersöks kan det ju vara en av sakerna som stryker med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Inaktiv

Jo, det är klart att de vill slå sönder ett monopol, och jag tycker inte heller det är bra att Google har monopol. Dock tycker jag att översittarna i EU använder omoraliska metoder som inskränker på individers fria vilja. Finns det verkligen inte ett bättre sätt att komma fram till samma resultat?

Permalänk
Medlem

Mycket bra.

Fullgott alternativ finns dock; DuckDuckGo. Bättre än alla andra, inklusive Google, anser jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Att google i det här fallet visar sina egna produkter när man går in på google tycker jag dom får göra, det är deras hemsida. Men när man börjar ändra i sök resultat så att det gynnar ens produkter börjar jag kanske tycka att det inte är lika okej. Är som att Inet eller annan butik skulle starta upp ett nytt prisjakt och deras varor alltid hamnade högst upp när man sökte fast dom inte var billigast.

Btw, då kanske man blir av med den eviga reklamen om att "Google går snabbare i Google Chrome" varje gång man råkar missklicka sig in på google.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Go EU!
Är definitivt positivt!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

finns konkurrens, råkar bara vara rätt kass

För några år sedan, när andra vettiga alternativ lagt ner för att Google mer eller mindre åt upp marknaden skulle jag hållt med, men inte idag. Det finns ett flertal sökmotorer som är fullgoda alternativ.

Själv använder jag sedan några veckor tillbaka DuckDuckGo som, till skillnad från Google, som anpassar sökresultaten efter din ålder, var du befinner dig, tid på dygnet, vad du skrivit i dina mail, vad du sökte på förra veckan, vad dina vänner sökt på, vad du sett på youtube och en uppsjö andra faktorer som de lagrar om dig, faktiskt levererar sökresultat enbart baserat på dina sökkriterier. Dessutom sparar de senare inte vad din flickväns hamster hade för favoritleksak.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Tror syftet är att försöka undvika monopolbeteende, inte bara på själva sökmotorbranschen utan även på andra produkter och tjänster. Google har väldigt stor makt att kunna prioritera sökresultat i syfte att gynna sin egen affärsverksamhet. Risken finns att andra företag, som inte är i samröre med Google, missgynnas till förmån för andra företag, som i sin tur gynnar Google på något sätt.

Det var så jag tolkade texten i alla fall.

Självklart, men i sånna fall, borde tex Sverigesradio nämna andra produkter, radioshower m.m, just nu nämner dom ju bara sina egna för att dom ska vara opartiska, med då finns det ju risk för monopol. Vart ska man dra gränsen?

Och alla företag försöker ju "promota" sina produkter, ska man hindra företag från att göra det bara för att dom har lyckats bra med det? Det är ju som att säga att nä, ni får inte göra reklam för erat företag i era egna tjänster. Samtidigt lever google på reklam, så dom visar med andra ord upp miljontals av andra företagsprodukter och hjälper andra företag att växa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jättebra!

Google börjar ta över internet lite väl mycket. Litar inte på dem eller NSA ett enda dugg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man väljer själv att använda Google.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Det där fattade jag aldrig logiken bakom. Se BeenyZ's resonemang. Fast jag skulle säga, ungefär som att ICA var tvungna att även sälja Coop-varor, eller inte fick sälja sina ICA-varor.

I detta fallet är det mer som att Ica fyller en varukorg med Icas egna varor, och vill du ha något annat får du leta på lagret... Inget annat finns i hyllorna.

Ica är dock farligt nära att behöva ses över också, så jag förstår din tanke. De bör heller inte få lov att framhäva sina egna varor mer än andra märken, då de även är relativt dominerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jättebra!

Google börjar ta över internet lite väl mycket. Litar inte på dem eller NSA ett enda dugg.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ändå ingen roll om vem du litar på eller inte, vill NSA ha information om dig så kommer de få fram den oavsett mail och sökleverantör.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Röstade nej till EU, men sånt här är ju faktiskt bra.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Haptic:

Självklart, men i sånna fall, borde tex Sverigesradio nämna andra produkter, radioshower m.m, just nu nämner dom ju bara sina egna för att dom ska vara opartiska, med då finns det ju risk för monopol. Vart ska man dra gränsen?

Och alla företag försöker ju "promota" sina produkter, ska man hindra företag från att göra det bara för att dom har lyckats bra med det? Det är ju som att säga att nä, ni får inte göra reklam för erat företag i era egna tjänster. Samtidigt lever google på reklam, så dom visar med andra ord upp miljontals av andra företagsprodukter och hjälper andra företag att växa.

Du kan inte jämföra SR med Google...

Den långtgående effekten skulle som sagt kunna bli att konkurrensen försvinner i en monopolmarknad. Det kan få konsekvenser för den globala utvecklingen, ekonomin osv. Självklart vill EU förhindra sådant.