Permalänk
Medlem

Oljud från psu....

Hej !

Datorn har under senare tid börjat ge ifrån sig ett skrapande/vibrerande ljud. Ljudet kommer ifrån min psu och låter ungefär som en skruv som ligger på en plåt som vibrerar (snabbt). Ljudet är väldigt irriterande men kan inte se något fel. Jag har dammsugit och rengjort där jag kommer åt. Googlade detta och det var bara tal om "coulwhine" men det har jag haft förut och det är inte alls samma typ av högfrekventa ljud.

Så fort jag adderar tryck med ett finger eller liknande mot baksidan av nätagget (där strömsladden går in) så tystnar det, släpper jag på trycket så kommer det tillbaka. Detta börjar oftast när jag belastar datorn (spel osv).

Vad tror ni ?
mvh

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Obalans i fläkten, gör att plåten vibrerar.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd

antingen är nått lite löst och vibrerar när fläkt rpm ökar annars är det så enkelt att fläkten börjar bli slut och då kan fläkte ge i från sig skorrande ljud eller vibrera så det låter i andra saker är min gissning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Köpte alltså min psu för mindre än ett år sedan... Hört ljudet då och då men nu låter det så fort jag gasar på lite...

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Avstängd

Måste inte vara agg fläkt heller men är inte omöjligt och är nästan omöjligt att identifiera sånt om man inte ser datorn fysiskt och kan lyssna sig fram men om fläkt rpm ökar och det ger vibbar så är det chans att det är fläkten som är keff då lagerna blir slitna kan dom vobbla lite och skapa vibrationer ...men kan vara cpu fläkt gpu fläkt som ger vibbar så det låter på andra ställen med så kan vara lite lurigt att identifiera

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vet ni om det kan vara som med hårddiskar som kan få chassin att vibrera?

Tänkte eftersom nätagget blir tyst när han trycker på den. Hade det varit en hårddisk så hade jag direkt sagt att den var dåligt monterad i chassit. Har aldrig hört någon lyckats eller ens försökt få tyst på nätagg på det sättet.

Testa att skruva loss nätagget och ha den utanför chassit. Kanske på något som stoppar vibrationer och lyssna igen om det är fläkten i nätagget.

stavning
Permalänk
Avstängd

allt som rör sig som mekaniskdisk och fläktar kan låta och vid belastning ökar rpm som kan då ge vibbar men kan vara så som panpo98 säger skruvar som sitter dåligt ibland och på billiga chassin kan nitar glappa lite så det skrammlar av små vibrationer så hade vi på tjejens dator så tog tag i chassiet och vred det lite så vart det tyst så kör en 3dmark eller nått som belastar och försök identifiera vart ljudet upstår och om det är möjligt att höra om det är fläkt eller vad det nu är

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

kullagret på din nätaggs fläkten har pajat, det är nästan som ett tickande ljud, har samma problem det kommer och går men jag vågar inte skicka iväg det till inet för om de inte finner problemet så kommer jag få pröjsa

Permalänk
Medlem

Kommer gå igenom hela burken imorgon och försöka lokalisera vart ljudet EXAKT kommer ifrån. Återkommer med resultat

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

kullagret på din nätaggs fläkten har pajat, det är nästan som ett tickande ljud, har samma problem det kommer och går men jag vågar inte skicka iväg det till inet för om de inte finner problemet så kommer jag få pröjsa

Nu har jag tagit ut psu och skruvat dit allt igen. Ljudet försvann i ca 2-3 dagar men har nu kommit tillbaka...... Hade det varit kullagret så hade det ju antagligen låtit likadant direkt efter jag satt ihop den?

mvh

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Oljud från psu (VIDEOKLIPP)

Tja!

Har under senare tid fått ett konstigt ljud från mitt nätagg.. Har tagit ur min psu och satt dit igen och ljudet försvann i typ 2-3 dagar sedan kom det tillbaka igen.... Vad tror ni från att döma av klippet? Så fort jag adderar tryck på gallret till psu:n så försvinner det. Resonans i lådan?

https://www.youtube.com/watch?v=e3KidgarT_4&list=UULqBtj2gXbI...

;MVH

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Hedersmedlem

#Trådar sammanfogade#

Var snäll och håll dig till din tidigare tråd som handlar om samma sak.

/Moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Tja!

Har under senare tid fått ett konstigt ljud från mitt nätagg.. Har tagit ur min psu och satt dit igen och ljudet försvann i typ 2-3 dagar sedan kom det tillbaka igen.... Vad tror ni från att döma av klippet? Så fort jag adderar tryck på gallret till psu:n så försvinner det. Resonans i lådan?

https://www.youtube.com/watch?v=e3KidgarT_4&list=UULqBtj2gXbI...

;MVH

Detta händer exakt samma sak med mig, meddela om du hitta nåt svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera kategori innan trådskapande.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Detta händer exakt samma sak med mig, meddela om du hitta nåt svar!

har nu varit i kontakt med återförsäljaren som i detta fall är inet. Mitt ärende blev godkänt och dem betalar frakten. OM dem nu inte skulle hitta något eller om corsair hävdar att det är normalt så vet jag vilket märke jag aldrig mer skall köpa, och det ska dem bli varse så länge trycker jag i min gamla trotjänare antec 650!

Rekommenderar dig att göra samma sak om du har garanti kvar på ditt!

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scj:

Tja!

Har under senare tid fått ett konstigt ljud från mitt nätagg.. Har tagit ur min psu och satt dit igen och ljudet försvann i typ 2-3 dagar sedan kom det tillbaka igen.... Vad tror ni från att döma av klippet? Så fort jag adderar tryck på gallret till psu:n så försvinner det. Resonans i lådan?

https://www.youtube.com/watch?v=e3KidgarT_4&list=UULqBtj2gXbI...

;MVH

Jovisst kan det vara din PSU, men att du adderar tryck och därmed stabiliserar skulle ju även vara någon annan komponent som "stabiliseras". Säger inte att det är så men möjligheten finns.

Permalänk
Skrivet av scj:

Hej !

Datorn har under senare tid börjat ge ifrån sig ett skrapande/vibrerande ljud. Ljudet kommer ifrån min psu och låter ungefär som en skruv som ligger på en plåt som vibrerar (snabbt). Ljudet är väldigt irriterande men kan inte se något fel. Jag har dammsugit och rengjort där jag kommer åt. Googlade detta och det var bara tal om "coulwhine" men det har jag haft förut och det är inte alls samma typ av högfrekventa ljud.

Så fort jag adderar tryck med ett finger eller liknande mot baksidan av nätagget (där strömsladden går in) så tystnar det, släpper jag på trycket så kommer det tillbaka. Detta börjar oftast när jag belastar datorn (spel osv).

Vad tror ni ?
mvh

Jag har också samma problem fast med ett fractal r4 och ett corsair cx600m och jag har bytt ut det en gång.. Det försvinner om jag sätter foten mot sidoplåten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jovisst kan det vara din PSU, men att du adderar tryck och därmed stabiliserar skulle ju även vara någon annan komponent som "stabiliseras". Säger inte att det är så men möjligheten finns.

Hur menar du? Ljudet kommer ifrån min psu hur jag än vänder och vrider på det. Du menar någon komponent i min psu eller? Hur som helst är det inte normalt.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Jag har också samma problem fast med ett fractal r4 och ett corsair cx600m och jag har bytt ut det en gång.. Det försvinner om jag sätter foten mot sidoplåten

Skickades från m.sweclockers.com

Har också ett r4.. Inte supernöjd med det dock. Är du säker på att det kommer från din psu? Dammfiltret som sitter under brukar skapa en hel del irriterande ljud när det vibrerar från nätaggregatet. Jag har haft samma problem som avtog när jag satt foten mot sidan på burken men det var pga att sidoplåten satt lite löst.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Skrivet av scj:

Har också ett r4.. Inte supernöjd med det dock. Är du säker på att det kommer från din psu? Dammfiltret som sitter under brukar skapa en hel del irriterande ljud när det vibrerar från nätaggregatet. Jag har haft samma problem som avtog när jag satt foten mot sidan på burken men det var pga att sidoplåten satt lite löst.

När jag kom hem idag så tog jag bort sidoplåten och sen dess så har inte datorn gett ifrån sig några oljud alls :). Vad ska jag göra, ta bort dammfiltret?

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scj:

Hur menar du? Ljudet kommer ifrån min psu hur jag än vänder och vrider på det. Du menar någon komponent i min psu eller? Hur som helst är det inte normalt.

Ok, om du är säker på det så är du. Självklart har du bättre koll än vi som inte har tillgång till datorn...Menade bara att med ett chassie med så tunna plåtar som fdd så kan ljudet möjligen komma från någon annan fläkt eller annanstans som kanske även den stabiliserar sig om du trycker någonstans på chassiet som inte nödvändigtvis behöver vara just där den komponenten sitter. Har själv ägt ett r2 där jag hade liknande problem, svårt att lokalisera oljudet; trycka till på den tunna plåten i princip var som helst på chassiet fick bort det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

När jag kom hem idag så tog jag bort sidoplåten och sen dess så har inte datorn gett ifrån sig några oljud alls :). Vad ska jag göra, ta bort dammfiltret?

Sätt på sidoplåten och när det börja låta så tar du bort dammfiltret. Blir det inte bättre då så är det antagligen resonans i lådan pga sidoplåten.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

[QUOTE="retro123;15057601"]Ok, om du är säker på det så är du. Självklart har du bättre koll än vi som inte har tillgång till datorn...Menade bara att med ett chassie med så tunna plåtar som fdd så kan ljudet möjligen komma från någon annan fläkt eller annanstans som kanske även den stabiliserar sig om du trycker någonstans på chassiet som inte nödvändigtvis behöver vara just där den komponenten sitter. Har själv ägt ett r2 där jag hade liknande problem, svårt att lokalisera oljudet; trycka till på den tunna plåten i princip var som helst på chassiet fick bort det...[/QUOT

Jag satt i mitt antec 650 i hopp om att det skulle bli tyst i burken... Tro det eller ej men det låter ännu mer än mitt hx850.... Det har aldrig låtit innan så jag gissar på att det är något annat fel. Detta ljud är dock helt klart coilwhine. Skiftar frekvens så fort jag rör på musen och tittar på något annat (inne i wow). Jag är helt utan ideer just nu. hjääälp,....

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok, om du är säker på det så är du. Självklart har du bättre koll än vi som inte har tillgång till datorn...Menade bara att med ett chassie med så tunna plåtar som fdd så kan ljudet möjligen komma från någon annan fläkt eller annanstans som kanske även den stabiliserar sig om du trycker någonstans på chassiet som inte nödvändigtvis behöver vara just där den komponenten sitter. Har själv ägt ett r2 där jag hade liknande problem, svårt att lokalisera oljudet; trycka till på den tunna plåten i princip var som helst på chassiet fick bort det...

Jag satt i mitt antec 650 i hopp om att det skulle bli tyst i burken... Tro det eller ej men det låter ännu mer än mitt hx850.... Det har aldrig låtit innan så jag gissar på att det är något annat fel. Detta ljud är dock helt klart coilwhine. Skiftar frekvens så fort jag rör på musen och tittar på något annat (inne i wow). Jag är helt utan ideer just nu. hjääälp,....

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scj:

Jag satt i mitt antec 650 i hopp om att det skulle bli tyst i burken... Tro det eller ej men det låter ännu mer än mitt hx850.... Det har aldrig låtit innan så jag gissar på att det är något annat fel. Detta ljud är dock helt klart coilwhine. Skiftar frekvens så fort jag rör på musen och tittar på något annat (inne i wow). Jag är helt utan ideer just nu. hjääälp,....

Skulle plockat ut allt ur chassiet och monterat igen, del för del, så att du kan köra uteslutningsmetoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Skulle plockat ut allt ur chassiet och monterat igen, del för del, så att du kan köra uteslutningsmetoden.

Jag hade ur och i min ssd samt hdd i förra veckan och det var då allt började... Dock kommer det inte från hdd eller ssd det är ju helt klart psu:n så vad det ska hjälpa att montera ur vet jag inte...

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scj:

Jag hade ur och i min ssd samt hdd i förra veckan och det var då allt började... Dock kommer det inte från hdd eller ssd det är ju helt klart psu:n så vad det ska hjälpa att montera ur vet jag inte...

menar du, antec kuhler 650? Antog du menade ett nättagg..;) Varför gjorde du det bytet när du säger dig vara säker på att problemet är PSU'n? Hörs ljudet även ur högtalare/hörlurar? Inte coilwhine i så fall utan snarare något jordfel, har haft det problemet och byte från 3.5-RCA till toslink löste det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

menar du, antec kuhler 650? Antog du menade ett nättagg..;) Varför gjorde du det bytet när du säger dig vara säker på att problemet är PSU'n? Hörs ljudet även ur högtalare/hörlurar? Inte coilwhine i så fall utan snarare något jordfel, har haft det problemet och byte från 3.5-RCA till toslink löste det.

Satt ju i mitt antec för att jag skulle skicka iväg mitt 850hx för felsökning. Nu när jag satt i mitt Antec som aldrig gett ifrån sig oljud innan så låter det snäppet värre än mitt corsair. Då börjar man ju fundera på om det är något annat som är fel. Nej jag hör ingenting i lurarna...

Visa signatur

Äsch då!