Är det nån poäng att köpa en 4K-TV idag, om man vill ha en ljudlös HTPC?

Permalänk

Är det nån poäng att köpa en 4K-TV idag, om man vill ha en ljudlös HTPC?

Min HTPC är kopplad till TV:n (som är från 2008, med upplösningen 1920*1080), och de tre sakerna jag gör via datorn är att surfa, kolla på film/serier och spela musik. Eftersom mina krav är såpass låga så har jag ett grafikkort utan fläkt, för att få pc'n nästan ljudlös.

Om jag nu önskar att surfupplevelsen ska bli lite bättre - skarpare skärm lär väl exempelvis göra all text skarpare - kan jag då bibehålla en setup med ett grafikkort som är fläktlöst, men som samtidigt kan hantera 4K-upplösning (som jag antar är 3840*2160), eller är vi helt enkelt inte där idag?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Knuggovic:

Min HTPC är kopplad till TV:n (som är från 2008, med upplösningen 1920*1080), och de tre sakerna jag gör via datorn är att surfa, kolla på film/serier och spela musik. Eftersom mina krav är såpass låga så har jag ett grafikkort utan fläkt, för att få pc'n nästan ljudlös.

Om jag nu önskar att surfupplevelsen ska bli lite bättre - skarpare skärm lär väl exempelvis göra all text skarpare - kan jag då bibehålla en setup med ett grafikkort som är fläktlöst, men som samtidigt kan hantera 4K-upplösning (som jag antar är 3840*2160), eller är vi helt enkelt inte där idag?

Beror väl vad du har för htpc idag, finns många grafikkort som är passiva som klarar 4k och det interna i moderna processorer lika så, allt går bara man är beredd på att köpa nytt om det så krävs.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hur stor TV har du och vilket avstånd sitter du på?
Stor risk att du inte märker skillnad på 1080 och 4K.

Permalänk
Medlem

Som du är inne på tekniken finns ju idag men utbudet av media är inte riktigt där än,
jag tror att du hinner bryta ut det en gång till innan 4k har slagit igenom.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Beror väl vad du har för htpc idag, finns många grafikkort som är passiva som klarar 4k och det interna i moderna processorer lika så, allt går bara man är beredd på att köpa nytt om det så krävs.

Ok, det låter ju bra, har du något exempel på ett sådant grafikkort?

Permalänk
Skrivet av teejee:

Hur stor TV har du och vilket avstånd sitter du på?
Stor risk att du inte märker skillnad på 1080 och 4K.

40 tum, men på mindre än två meters avstånd; menar att jag ser skillnad på 720p och 1080p.

Skrivet av bärplockaren:

Som du är inne på tekniken finns ju idag men utbudet av media är inte riktigt där än,
jag tror att du hinner bryta ut det en gång till innan 4k har slagit igenom.

Ja, mediamässigt kommer det nog vara öken en lång period, tänker att 4K främst skulle vara trevligt för surfupplevelsen (och semesterbilderna).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Knuggovic:

Ok, det låter ju bra, har du något exempel på ett sådant grafikkort?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s196386890&o=produkt_pr...

Hade personligen satsat på 750 KalmX. Bra prestanda och man vet att den pallar dra allt i filmväg i 4k.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2731216

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin